inspelningsmikrofoner

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-04 18:45

Har också använt mig av ORTF. Fungerar ofta bra men det gäller att inte ha upptagningsområdet större 90 grader. Hamnar något utanför det området blir det konstigt.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2011-08-06 00:12

Efter en sanbb genomlösning av flertalet inlägg i denna tråd kommer här några kortfattade kommentarer och tips. Diskussionen inspirerar mig för övrigt att ta tag i tidigare framförda önskemål att jag skulle hålla en liten specialkurs i inspelningsteknik för hi-fi-intresserade.

Svantes första inlägg uttrycker i extremt kortfattad version det viktigaste. Ett förtydligande tilläggg är att A/B-inspelning genom två separata monokanaler med var sin panpot ska panoreras så att respektive kanal inte kommer att blandas med den motsatta kanalen. Vänster mikrofon (ur lyssnarens vinkel) ska då vara fullt utpanorerad till vänster. Höger mikrofon (ur lyssnaren vinkel) ska då vara fullt utpanoerard till höger. Det är detta Svante menar (utgår jag ifrån) när han avråder från att panorera (och i rådet underförstår att signaler bestående av samma ljudkällor i olika faslägen inte ska blandas och spelas upp i samma högtalare).

RogerJoensson, det stämmer att kulor (rundtagande mikrofoner) kan sägas vara "mer kräsna" vad gäller rummet. Kulor och tidsskillnadsstereo kan ge extremt välljudande resultat under förutsättning att den klingande verkligheten som ska återges låter på önskvärt sätt. Det gör den tyvärr inte alltid.

Angående mikrofonrekommendationer har jag nyligen skrivit om bland andra Line Audio CM3 i Musik & Ljudteknik. Samtliga testdeltagare gjorde samma bedömning som jag, att mikrofonen i många inspelningssituationer matchar de allra bästa njurmikrofonerna på marknaden trots sitt anmärkningsvärt låga pris.

Nagref, det stämmer att proximityeffekten blir mindre varierande vid olika avstånd vid avstånd på en meter eller mer än vid kortare avstånd än så.

De allra bästa kulorna jag känner till matchas inte av någon mikrofon av annan mikrofontyp; även om de absolut bästa njurarna och de som kan ställas in i mellanläge mellan kula och njure (som exempelvis Bertil Alving uppskattar och använder ibland) är så bra att det krävs jämförande A/B-lyssning för kunna höra skillnaden.

Det stämmer att man kan använda kulor till andra mikrofonpositioner än rena A/B-uppställningar på förhållandevis långa avstånd, men i studior vid behov av (mer eller mindre) närmikning vill man vanligen ha god separation mellan olika ljudkällor i olika mikrofoner. Det får man inte med kulor. Därför används de sällan eller aldrig för närmikning i studior. Även med njurar kan läckning mellan olika ljudkällor in i varandras mikrofoner vara ett problem; som man mer eller mindre kan motverka med avskärmningar och/eller gejtning.

Ibland kan det finnas skäl att använda mikrofoner som förändrar ljudet, om ljudkällorna inklusive akustiken inte låter på önskvärt sätt. Värt att tänka på i sammanhanget är att de flesta som argumenterar för ljudpåverkan genom att välja mer eller mindre förvrängande mikrofoner, i efterföljande led i inspelningskedjan nästan alltid brukar processera ljudet på olika sätt; många gånger på sätt som innebär att mikrofonvalet blir okritiskt eller rent av kontraproduktivt.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-06 00:28

Claes skrev:Svantes första inlägg uttrycker i extremt kortfattad version det viktigaste. Ett förtydligande tilläggg är att A/B-inspelning genom två separata monokanaler med var sin panpot ska panoreras så att respektive kanal inte kommer att blandas med den motsatta kanalen. Vänster mikrofon (ur lyssnarens vinkel) ska då vara fullt utpanorerad till vänster. Höger mikrofon (ur lyssnaren vinkel) ska då vara fullt utpanoerard till höger. Det är detta Svante menar (utgår jag ifrån) när han avråder från att panorera (och i rådet underförstår att signaler bestående av samma ljudkällor i olika faslägen inte ska blandas och spelas upp i samma högtalare).

Ja, förstås ska vänster mik till vänster kanal och höger till höger. Vad jag menade var att placeringen i stereobilden kan och bör göras redan vid inspelningen, genom att placera folk där de ska vara framför mikrofonerna. Motsatsen vore närmikning och panorering, alltså panorerad mono (vilket väl är det vanligaste, och tråkigaste). Och igen undrar jag varför ingen har gjort en panoreringsplugg som panorerar med lite psykoakustiskt motiverade delayer och tonkurveändringar, utöver nivåändringen.

Jag har labbat lite själv nu i sommar på min amatörnivå och förvånas över att man inte oftare spelar in med AB-mikning, det finns inget i det som hindrar att man gör pålägg, många gånger. AB-mikning behöver inte tas i en tagning med hel orkester, utan man kan ta ett instrument i taget om man vill även då. Stereobilden förefaller för mig bli överlägsen om man gör så jämfört med panorerad mono. Nackdelen är att man inte kan "panorera om" vid mixningen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2011-08-06 12:47

Svante, jag instämmer igen och kompletterar med att möjligheten till kreativ musikproduktion går via insikt och kunskap om vad man kan respektive inte kan göra utifrån respektive inspelningssituations förutsättningar. Som professionell ljudtekniker, enligt definitionen någon som åtar sig inspelningsuppdrag mot betalning, måste man många gånger genomföra projekt utifrån förutsättningar som inte är optimala.

Då får man ta ställning till om man är beredd att acceptera förutsättningarnas försämrande inverkan på slutresultatet. I branschen finns en enligt mig motbjudande (om än ur mänsklig psykologisk synvinkel förståelig) princip som somliga följer. Den går ut på att om en produktion man har varit inblandad i på något sätt har framgång så överdriver man betydelsen av sin egen insats för framgången.

I dylika sammanhang har jag hört påståenden om att det är mikrofonvalet, akustiken i inspelningsrummet, texten, studions trevliga personal, producentens begåvning, konvolutets layout och liknande som varit mer eller mindre avgörande framgångsfaktorer. Jag anser att det i praktiken är omöjligt att med rimlig säkerhet vikta alla ingående faktorer som bidragit till en produktions framgång eller för den delen även brist på framgång.

Däremot är det möjligt att med öppet nyfiket sinne undersöka om det kan finnas några gemensamma egenskaper hos produktioner som utmärkt sig genom större framgång än andra. Jag har diskuterat denna fråga mycket under lång tid med musiker, musikforskare, producenter och andra som varit intresserade av den.

Och det finns ett påvisbart samband inom många av populärmusikens subgenrer, sambandet mellan högre ljudkvalitet bland det som har sålt allra mest relativt lägre ljudkvalitet hos liknande produktioner som har sålt mindre. Vad som är hönan eller ägget kan diskuteras. Ur mitt perspektiv är den uppenbara slutsats man kan dra av detta att högre ljudkvalitet inte kan förmodas utgöra ett problem för kommersiell framgång samt att högre ljudkvalitet under vissa omständigheter kan vara en potentiell framgångsfaktor. Att varje produktion skulle få större framgång med högre ljudkvalitet är det däremot omöjligt att styrka, anser jag.

Jag tror att en kreativ produktionsprocess såväl i fråga om det rena musikskapandet (som inom populärmusiken ofta äger rum mer eller mindre som en integrerad del av produktionsprocessen nu för tiden) som när det gäller allt ljudtekniskt, tjänar på att den som skapar förstår situationens förutsättningar. När det gäller just mikrofonteknik är det vanligen inte så i tillräcklig utsträckning, anser jag.

Precis som du är inne på så har kulor och A/B-teknik stor potential inom alla typer av inspelningssituationer. Att tekniken används så sällan är det svårt att förstå på annat sätt än att de flesta saknar kunskap om hur den fungerar. För att få tillgång till den potentiella paletten av vitt skilda sound med variationsrika ljudbilder måste man ha kunskap om förekommande mikrofontyper, mikrofontekniker, ljudkällornas egenskaper samt inte minst de tidiga reflexerna, vilka Stig Carlsson ägnade ett halvt århundrade åt att fokusera på olika sätt.

Att denna fundamentala grundbult inom ljudtekniken – de tidiga reflexerna – inte ingår som en självklar del i alla ljudteknikerutbildningar som finns i Västvärlden i dag är anmärkningsvärt och för mig obegripligt. Stig gick bort 1997 och än i dag har de flesta inte ens adresserat frågan om de tidigare reflexerna, än mindre förstått deras nyckelroll i fråga om sound, välljud, och varje inspelningssituations ramar genom möjligheter och begränsningar.
http://studioblue.se/forskning/stig-carlsson
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi