Vad är optimal spridning horisontellt och vertikalt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Vad är optimal spridning horisontellt och vertikalt?

Inläggav paa » 2011-08-10 13:11

Vad är egentligen optimalt när det gäller spridning från högtalare?
Jag menar främst från "lådhögtalare" med en bas som kan vara rundstrålande men som är begränsad av rummet. Sedan gäller det ju att få strålningen vid högre frekvenser att ansluta så jämt som möjliigt, men vad är lämpliga vinklar att satsa på vid t.ex 1 kHz och 10 kHz för ett vardagsrum eller hemmabio?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-10 13:53

Tror inte det går att svara på, det borde vara rumsberoende. Sen går säkert delar att svarent att generalisera lite då det finns vissa likheter mellan många rum - typiskt c:a 2m40 i takhöjd.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-08-10 13:59

jag tror att den optimala spridnignen är en spridning som inte låter sig förklaras.

Saker som icke existerar är ofta svåra att förklara och saker som inte går att ta på är ofta svåra att känna.

Men om man vill ha svar på den frågan så tippar jag på att man blir tvungen att specificera en hel del innan man kan komam med något som borde vara en optimal spridning, jag tror nämligen at tdet hänger ihopp med rummet som an spelar i, vart man sitter i rummet och hur stora högtalarna är.

men äöven en amssa andra saker, antagligen... :lol:

Helt oöverskådligt för mig som inte är insatt :oops:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-10 14:07

Dessutom är det en ganska jobbig "kropp" att beskriva; den är inte rotationssymetrisk, kanske inte ens speglingssymmetrisk. Dessutom är den inte densamma över alla frekvenser. Så det som behövs för att visualisera den är en animerad 3D-"blob".

Verktygen blir bättre och bättre, det ser vi tydligt på det som presenteras i trådar på forumet nufördigen... vi kommer nog åt det hållet så småningom.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-10 14:07

Nattlorden skrev:Tror inte det går att svara på, det borde vara rumsberoende. Sen går säkert delar att svarent att generalisera lite då det finns vissa likheter mellan många rum - typiskt c:a 2m40 i takhöjd.

Japp, ungefär så. I frifält spelar spridningen ingen roll för frekvensgången till mottagaren. Där finns ju ingen reflex som kan förändra klangkaraktären som direktljudet har satt. Lägger man till reflexer så spelar de roll. Man får alltså titta på reflexernas infallsvinkel till mottagaren och se från vilken vinkel de strålas ut hos ljudkällan. 1a reflexen är den viktigaste av reflexerna. Vertikalt sett uppåt d v s takreflexen blir 45 grader oftast den vinkel som är mest intressant. Golvreflexen blir en annan vinkel. Sidoväggsreflexerna får sin vinkel.

Sedan får man titta på den totala energi som når mottagaren.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till Generellt om hifi