REmasterd vs Orginal

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Låter remastrade skivor bättre än orginalutgåvan?

ja
6
14%
nej
36
86%

Antal röster : 42

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-05-27 17:39

Hoppsan, stavfel!

Med
"MPEG-1 Layer II- eller II-kodas"

menade jag förstås

"MPEG-1 Layer II- eller III-kodas"

!!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-05-29 02:53

Ålrajt, Johan!

Kan ju vara ytterligare en anledning till att så många MP3-filer låter
kasst. Var det Layer III du experimenterade med, eller Layer II?

Vet inte om IngOehman missade frågeställningarna om optimal
utstyrning - hoppas inte det! :)

Mvh E*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-06-01 16:55

Johan_Lindroos skrev:
Svante skrev:Jag var inne på detta i nåt annat inlägg för nåt år sen. Om en inspelning klipper (dvs en signal har blivit tillpålattad så att flera sampel i rad ligger på det högsta binära talet som systemet kan lagra (32767 för 16-bit 2-komplement (som CD))) så funkar det bra med det gamla stuket där man hade en noga kalibrerad 16-bitars D/A-omvandlare och ett analogt antivikningsfilter. Men idag har man översampling och digitala lågpassfilter. Eftersom signalen efter filtret ska ha en översläng (om filtret är nära idealt och den digitala signalen är klippt) så kommer filtret också att klippa, i det digitala fallet. Här finns det potential att olika filter klipper olika och att D/A-omvandlarna därmed låter olika eller åtminstone olikt det gammaldags analoga filtret (som ju inte klipper).

Detta är något att fundera på när man styr ut en digital inspelning fullt. Kanske bör man lägga sig 1 á 2 dB under så kanske alla D/A-omvandlare kommer att låta lika?

En överstyrd skiva kan alltså vara "avslöjande" när man försöker skilja D/A-omvandlare åt tex med lyssning. Om det sen egentligen är inspelningens eller D/A-filtrets fel kan ju diskuteras, men jag tror att det är en oundviklig konsekvens av att dagens D/A-omvandlare är översamplade.

Bra att du tog upp detta. Det blir ännu värre med signaler nära 0 dBFS som ska MPEG-1 Layer II- eller II-kodas, med alla sina psykoakustiska filter och liknande. För att den kodningen ska bli klippningsfri har jag gjort lite experiment fram- och tillbaka och kommit fram till att man behöver ha en digital insignal till kodaren som är mindre än omkring -2,5 dBFS, kanske -3 dBFS för att vara på säkra sidan. Det beror också på vilket spektral innehåll som musiksignalen har, en del musik klarar sig med högre innivå.

Hej Svante och Johan!

Det låter ju som om ni här deklarerar ett nytt och katastrofalt fel som alla CD-spelare sedan mitten av 80-talet besudlar all musik med, men sanningen är den, att ansvaret för att korrekt hantera detta potentiella problem ligger på digitalfiltret (översamplingsfiltret) och de som gör dessa filter har sällan missat detta fenomen.

Tvärtom finns praktiskt taget alltid vederbörligt utrymme för att undvika klippning. En "0 dB-fyrkantvåg" kommer sålunda inte att klippa, trots att det oundvikliga vågandet ligger över själva den inspelade signalens 0-nivå. Det digitala filtret har alltså en nivåsänkning inbyggd för att hantera detta.

Av de kanske 100 DAC:ar jag har tittat på lite noggrannare har endast en klippt i vågningarna. Jag kommer inte ihåg vilken det var. Vad jag minns var dock att det spelade förvånansvärt lite roll vid spelning av musiksignaler! Oddsen att dessa skall överstyras är minimal, vilket förstås även det går att förklara:

Det beror på att en digitalt genererad fyrkantsignal är ett oerhört osannolikt specialfall. Om man exempelvis stannar kvar vid fyrkantvågen, finner man att en dylik, analogt inspelad, måste läggas på en lite lägre nivå, eftersom synkroniseringen med samplingsfrekvensen inte längre finns, och samplingsögonlicken faktiskt kan inträffa på själva topparna. :o

Vh, iö

PS. En speciellt intressant rolighet i dessa sammanhang är, att digitalfiltersystem som gör anspråk på att inte "ringa" (vilket enligt min uppfattning är fel begrepp i detta fall - det är en vågning det handlar om, inte en ringning*), t ex Pioneers gamla 'Legato Link', eller Wadias 'French curves' (både förhoppningsvis döda och begravda för alla framtid...), kurvar sig precis lika mycket som vilken fin sin(X)/X-baserad CD-spelare som helst!

Alltså när fyrkantvågen inspelats analogt med en synkronicitet ett halv sample förskjutet mot hur en digitalt genererad fyrkantvåg hamnar.

*Entonig efterklang från ett resonant system, t ex en kyrkklocka.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi