För gamla CD-skivor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

För gamla CD-skivor?

Inläggav Mikael.J » 2011-08-11 08:04

http://www.sweclockers.com/nyhet/14339-millenniata-och-hitachi-lg-storage-gor-dvd-skivor-som-haller-for-evigt

"Skivorna börjar snabbt degradera och kan bli så gott som oläsbara redan efter ett par år."

Är det någon som råkat ut för att skivorna bara blir kassa helt plötsligt? Det känns ju riktigt surt om man har köpt på sig en stor musik/film samling och sen slutar allt att fungera om 50år=S

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-08-11 08:18

Jag har haft någon enskild CD-skiva som slutat fungera, utan några synliga
visuella skador. CDR-släpp från mindre skivbolag har jag haft flera stycken
som efter tid slutat vara spelbara (har till och med sådana som legat
obrukade under väldigt lång tid och gett upp så slitage är helt uteslutet).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-11 09:02

CD-r, dvs brända skivor, har en viss förmåga att lägga av. Det skiljer mycket mellan olika fabrikat, de Kodak Gold som jag köpte massvis av tidigare var särdeles dåliga. Oftast var det låtar som låg i slutet av albumet, längst ut på skivan alltså, som gav upp först.

CD-r har ju bara ca 30 % av reflektionen som pressade skivor (enligt uppgift) så det finns naturligtvis mycket mindre marginal innan en spelare inte längre kan koda av. Men det skiljer mellan spelarna också, en viss CD-r kan tvärvägra i en spelare och fungera hur bra som helst i en annan.

Detta verkar för övrigt inte ha med spelning och "nötning" att göra utan snarare tidens tand. En del av mina Kodak Gold var i stort sett ospelbara efter bara ett drygt år. Några skivor lyckades jag rädda genom att polera upp avspelningsytan, en renare yta släpper igenom mer ljus, på så sätt kunde jag rippa av skivan till hårddisk och rädda materialet.

Det säkraste sätet idag är nog att rippa sina skivor till hårddisk och se till att man har backuper på det hela.

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-11 10:47

Jag har inga kommersiella CD som lagt av utan att det kunnat härledas till grovt övervåld. De äldsta skivorna är från 1982.
... tycker jag!

Per

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-08-11 11:30

PerStromgren skrev:Jag har inga kommersiella CD som lagt av utan att det kunnat härledas till grovt övervåld. De äldsta skivorna är från 1982.

Dito. Det inkluderar för min del även ett par skivor som har oxiderat över hela spelytan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-08-11 11:52

Har heller inga som blivit ospelbara. Varken CD eller CD-R. Däremot kan CD-spelarna sluta läsa dem pga. åldrad laser.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-08-11 12:18

Jag har två vanliga köpe-CD med musik som är riktigt dåliga.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-08-11 12:31

Dire Straits - Brothers in Arms förstautgåvan blir långsamt sämre och sämre hos mig. Har rippat den för säkethets skull.

Har en annan CD som oxiderar men är fullt läsbar än.

Hade några Kodak Gold CD-R, de är verkligen usla. Inget annat bränn har blivit dåligt för mig.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-11 12:45

I artikeln står det ju också "Inspelningsbara...." så det gäller knappast köpskivor, bara hembränt. Nån gång i CD'skivans barndom har det förrekommit s.k. "Disc rot" på köpskivor, men det är passé.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-08-11 13:11

För mig var det albumet Mogwai - Rock Action, en köpeskiva således och den
kom under 2000-talet. Inga synliga skador eller repor på den, men ospelbar
(och har fungerat felfritt för att sedan ge upp).
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-08-11 13:23

shifts skrev:För mig var det albumet Mogwai - Rock Action, en köpeskiva således och den

Testat i olika cd-spelare? Rippa av den till hårddisk (dator-läsare kan ibland vara bättre på att läsa knepiga skivor)?

/ B

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2011-08-11 13:25

shifts skrev:För mig var det albumet Mogwai - Rock Action, en köpeskiva således och den

Har du testat att rippa den? Jag har vid några tillfällen rippat repiga och skadade cd och på så sätt fått ett spelbart/läsbart exemplar. Vet inte om det funkar på alla oläsbara/ospelbara cd, exv sådana synbarligen "oskadade" som ditt exemplar.

Edit: Oj, där var Bill snabbare :)

/s

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-08-11 13:27

Så sent som 2000, där ser man..! Det jag nämnde var nån specifik fabrik som gjorde nåt fel på typ 80talet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-08-11 14:00

UrSv skrev:Jag har två vanliga köpe-CD med musik som är riktigt dåliga.

Dåliga CD har jag lådvis! Flera dansbandskivor som jag fått, t.ex.! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-08-11 14:02

Minns inte om jag försökte kopiera den till hårddisken faktiskt. Köpte en ny
kopia vid ett senare tillfälle och den håller ännu. Hittar jag det gamla
exemplaret ska jag se om den går att kopiera. Risken finns att den slängts.

Spontant känns det som något jag borde ha provat, eftersom jag redan då
hade delar av mina skivor även på hårddisk, men det är ingenting jag minns.

Olika CD-spelare testade jag men den gick inte att spela i någon.
Senast redigerad av shifts 2011-08-11 16:30, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-11 14:57

Vad gäller köpta album, har jag aldrig råkat ut för några fel.

På brännskivefronten, har jag i alla år (från 1998) använt Verbatim-CDR och DVD +/-, utan några som helst problem.

Däremot ett impulsköp av Smartbuy CDRW, kunde lägga av bara efter några månader, trots varligt handhavande och förvaring. :x
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2011-08-11 16:55

Min äldsta CD är Toto IV, Japanpressningen som var en av de första
albumen som släpptes på CD.

Trots några repor funkar den fortfarande och rippas bitkorrekt med min
200-kronors Samsungbrännare (EAC, verifierat mot Accuraterip).
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

MorganM

Inläggav MorganM » 2011-08-12 20:59

Jag har faktiskt inte en enda skiva som gett upp.Trots en ganska stor samling (+3000st).

Har även många cd skivor från skivans begynnelse,men dom funkar felfritt,än så länge.

Har även cirka 700st brända verbatim skivor,som även dom alla fungerar felfritt.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-08-12 23:04

Jag hade en köpskiva som knasade på vissa spår. Den tvättade jag i en ultraljudstvätt och sen funkade den igen. Den hade inga för ögat synliga skador.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-08-12 23:23

Kodak Gold, såklart, och några tidiga noname kinesiska CD-R samt tidiga HP CD-RW är de enda skivor som lagt av för mig. Jag har köpe-CD från 1982 jag med som fungerar perfekt, och alla brända skivor av kända märken som Sony, Maxell, TDK, Philips etc. fungerar också utan anmärkning.

Jag har sett på entusiast forum att Taiko Yuden skall vara de bästa skivorna, Philips tex. använder Taiko Yuden som OEM.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-08-13 00:18

Hur ser en oxiderad cd ut?

Jag har fortfarande kvar cd:n man fick när man köpte en Philips spelare (1984?) och den fungerar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-13 01:29

2-ch skrev:Hur ser en oxiderad cd ut?

+1 Jag har ingen, vad jag har sett och jag känner heller ingen som har en oxiderad CD.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2011-08-13 03:43

Mjo, alltså jag har haft skivor förvarade i fuktig källare som blivit svåra att spela av. Håller man upp skivan mot en glödlampa så att det lyser genom skivan så förstår man varför det är problem. Disc rot, jamen. Faktiskt så att det är svårt att fatta att det ändå går att spela av dom.

Skivor som förvarats i bostaden har inte uppvisat något. De äldsta är från slutet av 80-talet nån gång och ser ut som nya.

Vissa skivor som följde Philips röda bok till punkt och pricka kunde se dimmiga ut redan från början. Det vart problem med tillverkningsprocessen. Philips hade ett jättegräl med Sony som tog sig för att göra djupare gropar om jag kommer ihåg rätt men sedan har alla CD-fabriker tagit efter Sonys tilltag och ingen följer den röda boken när det gäller de fysiska skikten på CD-skivor.

Användarvisningsbild
Lason

Inläggav Lason » 2011-08-13 09:16

Fabrikstillverkade skivor tror jag aldrig ger upp, har måånga från CD-skivans barndom som fortfaronde fungerar som nya, visseligen försiktigt behandlade, men ändå.

Däremot hembrända skivor har jag haft problem med fabrikatet "Maxell" som har tappat information och blivit svårlästa och hacka efter bara ett år eller så. Däremot Memorex Black-skivorna som slutat tillverkas mig veteligen håller information länge.
Om någonting fungerar som det ska, ta genast isär det och kolla varför!

Jag har inte ful handstil... Det kallas kryptering!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-08-13 10:20

Det är ju helvete att jag antagligen slängt den fabrikstillverkade skivan
jag nämnde ovan. Är rätt säker på att det skedde och ångrar det nu. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2011-08-13 14:27

n-puh:
Vissa skivor som följde Philips röda bok till punkt och pricka kunde se dimmiga ut redan från början. Det vart problem med tillverkningsprocessen. Philips hade ett jättegräl med Sony som tog sig för att göra djupare gropar om jag kommer ihåg rätt men sedan har alla CD-fabriker tagit efter Sonys tilltag och ingen följer den röda boken när det gäller de fysiska skikten på CD-skivor.

Nu är det några år sedan jag sysslade med CD- DVD och BD-Lines, men visst är det fortfarande "The Red Book" som gäller. Den har fått några tillägg och en uppgradering 1999. Vissa tillverkare går utanför standarden, tex för kopierskydd, men då får man inte använda sig av CD loggan. Det finns ju även exempel på en dubbelsidig skiva som är CD på ena sidan och DVD på andra. Den får inte använda sig av CD loggan.

På CD-r (Orange Book) har man ju däremot lagt spåren tätare än CD för att få ut 700 MB (80 minuter) och ibland mer (inte standard). Det gör att alla spelare inte kan läsa dessa skivor.

Angående "CD Rot" så tillhör det i stort sett CD'ns barndom. Det hände rätt mycket i tillverkningsprocessen de första 15 åren. Produktionskvaliteten blev mycket bättre, ävenså lack och metallisering.

Solljus, kemikalier och mekanisk påverkan är väl det som är största risken för en CD.

CD-r och CD-ROM är lite känsligare pga deras ljuskänsliga färgskikt. Men även de är ju förvånansvärt tåliga.

Som ett experiment har jag haft 10-12 CD-r i bilen i en hållare bakom solskyddet i över 3 år. Det finns vissa synbara förändringar, men ännu är alla spelbara.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2011-08-13 16:14

Det är lite hörsägen varning på mitt inlägg men då på slutet av 80-talet jobbade jag på Ericssons gamla halvledarfab och där var ett gäng som jobbat med metallisering som slutade och gick till CD-tillverkning. Det fanns ett par tillverkare i Sverige då. Jag kommer ihåg att de pratade stort om hur hårt Philips vakade över licensieringen av tekniken och att man hade problem med tillverkningsprocessen när man följde röda boken. Tydligen hade Sony (som slutit upp med Philips för att definiera mediet) däremot gjort egna ändringar som berörde de fysiska skiktens tjocklek som löste många problem och det var något som Philips satte sig emot (jag tror att de stämde Sony) men som fabrikerna här gärna ville genomföra och som jag förstått det blev industristandard. Kanske den reviderade versionen av röda boken återspeglar det.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2011-08-13 20:58

Möjligen, någonting har ju lagts till.
Men inte (såvitt jag kommer ihåg) de grundläggande måtten. Dom är sig lika.

CD tillverkning är ju idag enkelt i förhållande till BD. En skiva 1,2 mm tjock, enkelsidig. Metalliseras, lackas och trycks på den "räfflade" sidan.
Men tex metalliseringen har ju blivit mycket bättre. Vare sig det är guld, silver eller aluminium. Styrningen när man lägger på en lacksträng och sedan spinner ut den över skivan är idag mycket mer exakt.
Dessutom avslutas processen före tryckning med en skannercheck. Här hittar man de olika fel som kan bli under processen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-08-19 00:31

Nu kommer de nya stenkakorna i alla format och brännbara.
De ska hålla minst tio gånger så länge som de som i dag kallas arkivbeständiga.
Länk
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Generellt om hifi