Maskering i tidsdomänen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Maskering i tidsdomänen

Inläggav Nattlorden » 2011-08-18 14:04

Ingvar skrev som del i ett svart i annan tråd:
Tycker det är minst lika fascinerande att höra även extrema transienter
förmedlas så att det känns ända in i märgen - trots att man SLIPPER att
hoppa till av dem ens det minsta av överraskning, utan bara kan sitta och
ta emot dem och njuta av det obesvärade trycket.

Och det är, som jag ser det, mycket sällsyntare i återgivningssammanhang
och en mycket större utmaning för en anläggning att klara.

Min erfarenhet är faktiskt att det är rätt så vanligt att apparater ställer till
med underlighetern - som ger just en maskering i tdsdomän som gör att
det blir svårare att förutsäga vad som komma skall, vilket kan leda till just
överraskningseffekter i musiken som inte fanns där live.

Det där senaste skulle jag vilja veta mer om.... hur fungerar det?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-18 14:17

Synen ser först om en trumslagare eller någon annan skall passa på att göra något. Därefter kommer hörseln. Då är man förberedd. Men om allt sker i mörker vid livekonsert så kan överraskningsmoment bli nog så överraskande.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-08-18 14:21

Nu gällde det mellan olika förstärkare... att vissa maskerar bort något.

(För övrigt håller jag med i vad du sade)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-18 14:24

Nattlorden skrev:Nu gällde det mellan olika förstärkare... att vissa maskerar bort något.

Aha :D Då skall jag fundera vidare.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-08-18 14:25

petersteindl skrev:Synen ser först om en trumslagare eller någon annan skall passa på att göra något. Därefter kommer hörseln. Då är man förberedd. Men om allt sker i mörker vid livekonsert så kan överraskningsmoment bli nog så överraskande.

MvH
Peter

Är det därför det låter så jäkla bra när jag sitter i mitt nedsläckta rum med
fötterna på bordet och njuter av musken på ett sätt jag inte kan uppnå
under dagsljus?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-18 14:40

Nefilim skrev:
petersteindl skrev:Synen ser först om en trumslagare eller någon annan skall passa på att göra något. Därefter kommer hörseln. Då är man förberedd. Men om allt sker i mörker vid livekonsert så kan överraskningsmoment bli nog så överraskande.

MvH
Peter

Är det därför det låter så jäkla bra när jag sitter i mitt nedsläckta rum med
fötterna på bordet och njuter av musken på ett sätt jag inte kan uppnå
under dagsljus?

Näääeaaa, det är i så fall ett lite annat fenomen, men båda fenomenen är kognitiva. I dagsljus ser du ditt rums begränsningsytor. Dessutom blir det en massa brus och information till nervsystemet från synen. Den minskar vid mörkerlyssning. Den kognitiva informationen från dina väggar som talar om för dig vilka begränsningsytor som föreligger fungerar som ett hinder vid din återgivning av det inspelade rummet som normalt sett är större än ditt rum. Detta är snarast att ses som en statisk limitering av rumslighet och närvaro. Skillnaden mot mitt förra inlägg är att det är av dynamisk och transient karaktär, men båda är kognitivt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-08-18 14:50

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Nu gällde det mellan olika förstärkare... att vissa maskerar bort något.

Aha :D Då skall jag fundera vidare.

Jag tycker absolut att det kan skilja en del på hur man uppfattar olika förstärkares transientegenskaper. Lyssnar man på ett rimligt bra hornsystem så kan man ju lockas av att man vill ha den spelglädjen men utan hornfärgning om sådan förekommer.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-18 14:55

Transientegenskaper har t.ex. med Q-värdet på det svängande systemet att göra d v s dämpningen av resonans och då kommer drivimpedansen in i bilden.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2011-08-23 11:57

Nattlordens tråd om maskering i tidsdomänen adresserar ett extremt intressant och viktigt område inom musik och ljudteknik, vilket också rymmer många delfrågor som exempelvis musikalisk interpretation, tajmning, linjäritet, dynamisk linjäritet, dynamikområde, maximalt ljudtryck, signal/brusförhållande, akustik, objektiv prestandaverifiering med flera.

Jag har forskat om en del av detta.
http://studioblue.se/forskning/forskning
http://studioblue.se/forskning/signalhantering
http://studioblue.se/forskning/linear-t ... t-response
http://studioblue.se/forskning/tajmning
http://studioblue.se/forskning/nya-begrepp

När det gäller maskering i tidsdomänen ur perspektivet hi-fi och återgivning handlar problemet framför allt om akustik och dynamisk linjäritet. Samtidigt har människan förmåga att perceptuellt detektera musikhändelser ur tidsperspektiv på ett enastående bra sätt trots tekniska fel i använd ljudutrustning (i inspelningskedjan såväl som i uppspelningskedjan).

Olika lyssnare och musiker har synnerligen olika tajmningsupplösning. Tajmning som interpretationsparamter går att utveckla liksom förmågan att detektera objektivt verifierbar dynamisk olinjäritet. Detta är för övrigt en av de viktigaste och mest utslagsgivande delarna av Ljudtekniska Sällskapets lyssningstester. Vidare var detta ett område som fokuserades i Studio Blues specialkurs i musikproduktionsanalys för LTS (se Musik & Ljudteknik nummer 2 2009, nummer 1 2010 med flera).

Hur en hi-fi-anläggning inklusive lyssningsrummets akustiska förutsättningar fungerar när det gäller maskering i tidsdomänen handlar i hög grad om efterklangstid i olika frekvensområden; resonanser; de tidiga reflexernas antal, ankomsttid till lyssnaren, deras nivå och frekvensspektra. Detta har Ingvar Öhman kartlagt grundligt och även skrivit artiklar i Musik & Ljudteknik om (för mycket länge sedan).

Även Stig Carlssons strävan att få direktljudet och de närmaste begränsningsytornas reflexer att komma i fas upp till så höga frekvenser som möjligt sorterar under denna frågeställning.

Ett problem i sammanhanget är att det finns så många parametrar som bidrar till helheten att försök att förenkla och generalisera riskerar att bli missvisande.

Ur mitt perspektiv tycker jag att problemet är störst när det gäller inspelning och musikproduktion. Även processering (läs komprimering vilket nästan alltid görs) vid mastering (vanligen kallad ”mastering) utgör ett stort problem i sammanhanget genom att kompressorkretsen hanterar olika instrument/ljudkällor inkonsekvent genom att styras av summaamplituden eller annan extern styrsignal. Summaamplituden korrelerar inte till människans psykoakustiska hörande vilket betyder att när kompressorn dra upp eller ned en nivå för exempelvis en sångröst bara för att en bastrumma ljuder eller slutat ljuda, då kommer vi att tolka den musikaliska händelsen annorlunda. Ett problem är att det inte går att förutse exakt hur denna psykoakustiska förvrängning fungerar.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Återgå till Generellt om hifi