Har en yta egenljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2011-08-26 18:21

Under det halva århundrade som Stig på olika sätt kämpade för högre ljudkvalitet och förbättrade möjligheter till goda musikupplevelser i hemmet tror jag att många betraktade honom som "kontroversiell". Det gjorde och gör jag; uteslutande i positiv mening!

Stig tänkte självständigt, addresserade och löste problem som flertalet inte ens kände till existensen av. Det faktum att Stigs gamla konstruktioner från hi-fi-tidens barndom fortfarande används och uppskattas av många musikälskare är ett tecken på hur långt före sin tid han var.

Visst var det kontroversiellt att hävda överlägsenheten i fåmikrofonsinspelningar i orkestersammanhang när allt fler under inspiration av Herbert von Karajan ansåg att det fanns behov av en hel mikrofonskog och separata inspelningskanaler.

Och visst var det kontroversiellt att betrakta lyssningsrummet som en del av högtalaren vilken måste dimensioneras med denna helhetssyn; mot bakgrund av att man för trettio år sedan vanligen mätte och dimensionerades högtalare i ekofria rum.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-08-26 18:24

Claes skrev:Under det halva århundrade som Stig på olika sätt kämpade för högre ljudkvalitet och förbättrade möjligheter till goda musikupplevelser i hemmet tror jag att många betraktade honom som "kontroversiell". Det gjorde och gör jag; uteslutande i positiv mening!

Stig tänkte självständigt, addresserade och löste problem som flertalet inte ens kände till existensen av. Det faktum att Stigs gamla konstruktioner från hi-fi-tidens barndom fortfarande används och uppskattas av många musikälskare är ett tecken på hur långt före sin tid han var.

Visst var det kontroversiellt att hävda överlägsenheten i fåmikrofonsinspelningar i orkestersammanhang när allt fler under inspiration av Herbert von Karajan ansåg att det fanns behov av en hel mikrofonskog och separata inspelningskanaler.

Och visst var det kontroversiellt att betrakta lyssningsrummet som en del av högtalaren vilken måste dimensioneras med denna helhetssyn; mot bakgrund av att man för trettio år sedan vanligen mätte och dimensionerades högtalare i ekofria rum.

Det du skriver borgar väl snarast för att offentliggöra Stigs föreläsning istället för att gömma hans budskap.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2011-08-26 19:28

Stig har inte givit sitt tillstånd till att inspelningen av hans föreläsning på Studio Blue ska offentliggöras. Jag kom överens med Stig om att inspelningen skulle göras, jag gjorde den och fick tillstånd att använda den under motsvarande omständigheter som den genomfördes.
• På Studio Blue.
• För en publik med specifika förkunskaper.
• Som en del i ett pedagogiskt sammanhang.
• I anslutning till praktiska ljudtekniska övningar.

Med anledning av att Stig sorgligt nog har gått bort kan han inte tillfrågas om han har ändrat/skulle ha ändrat uppfattning efter framförda synpunkter på att föreläsningen ska offentliggöras. Därför tänker jag inte ändra min ursprungliga överenskommelse med Stig.

Jag tycker att för mycket utrymme på Faktiskt har tagits i anspråk till att diskutera diskussionen och vad andra har för syften med vad de skriver och vad de eftersträvar. Jag tycker också att det onödigt ofta har uppstått semantiska diskussioner som förskjutit fokus från sakfrågor till språkfrågor. Därmed inte menat att semantik och terminologi skulle vara ointressant. Tvärtom tycker jag. Vidare tycker jag att det för ofta har uppstått meningslös antagonism som både är otrevlig och flyttar fokus från sakfrågorna till något slags ordkrig. Jag tänker inte delta i något dylikt!

Aerob ställde mig en vänlig saklig fråga om jag kunde tänka mig att tillgängliggöra Stigs föreläsning för gemene man. Jag svarade vänligt och fick en förstående positiv återkoppling på mitt svar.

Med anledning av att det jag skrev av några uppfattades annorlunda än jag avsåg och hoppades så skrev jag ytterligare några inlägg, i förhoppning om att därmed kunna visa min goda vilja och avsluta diskussionen om diskussionen.

Nu gör jag det för min del; jag avslutar diskussionen om diskussionen. Den som sakligt, vänligt och respektfullt vill diskutera akustik, de tidiga reflexerna eller något annat spännande inom musikens och ljudteknikens underbara värld är varmt välkommen till fortsatta diskussioner.
Senast redigerad av Claes 2011-08-26 19:34, redigerad totalt 1 gång.
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-08-26 19:33

Bra inlägg Claes!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Claes

Inläggav Claes » 2011-08-26 19:35

Varmt tack Magnus :) .

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2011-08-26 19:38

Claes skrev:Än i dag är missuppfattningar om denna fundamentala grundsten för välljud sorgligt vanligt förekommande. Såväl många akustiker som ljudtekniker, producenter och skolor inom ljudteknik och musikproduktion har inte ens frågeställningen på dagordningen.

Jag, Studio Blue, Stiftelsen Stig Carlsson, Ingvar Öhman och många andra inom Ljudtekniska Sällskapet med flera försöker ändra på detta och samtidigt hedra Stig.
:roll:
Jag får hoppas att det inte är något värdefullt som går till spillo.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-08-26 19:42

Har en yta egenljud?

javisst är det så, javisst är det så
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-08-27 01:39

Hej Claes!

Det går inte att referera till något som inte är offentligt som inte alla kan läsa. Misstag från början. Om man av kommersiella skäl inte vill släppa filmen så är ju ägandet klargjort. Det går dock inte att använda sådana hänvisningar om man inte är beredd att offentliggöra saken. Går fullständigt emot allt vad kunskapsutveckling och kritisk granskning att göra. Även hur man förhåller sig etiskt till sådana man eventuellt vill kritisera. Ibland gör man misstag. OK.

Att säga att något är komlicerat eventuellt till och med komplext säger inget egentligen heller. Bara att hålla med inom de flesta discipliner.

Men att studera något är väl också att titta på något ur olika synvinklar, med olika vetenskapliga förhållningssätt samt att använda både mikroskop och helikopter.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-08-27 14:12

Egenljud är nog inte alldeles entydigt vad det är, men jag vet att begreppet
används av bland annat musikinstrumentmakare, närmare bestämt för att
beskriva hur instrument svarar på mekaniskt stimuli.

Nu kan nog t ex en kurrande mage också kallas för den persons egenljud,
men jag tänker mig nog att man i akustiska sammanhang med egenljud
mest menar de ljud som uppstår på grund av svarsfunktionerna på endera
ett ljud eller någon annan utifrån kommande exitation (slag eller vibrationer
t ex).

Så sett från den utgångspunkten har inte en bergvägg något större egen-
ljud, medan ett kristallglas eller en plåthink har massor (men rätt så olika).

- - -

Om jag får ta det som utgångspunkt så är kanske inte singulära reflexer i
normalfallet är egenljud? Och om inte en reflex är ett egenljud som kanske
inte två är det heller, för 2 x 0 är ju 0. Men jag tycker faktiskt att det finns
undantag från det, som jag skall be att få återkomma till*.

- - -

Annars skulle jag definitivt kalla de efter-ljud som beror på stomresonanser
och inte minst olinjära rörelser, för "egenljud". Alltså sådana man hör även
när man bankar på ytan ifråga, men kanske på ett lite annat sätt än man
hör dem efter att de har nåtts av en ljudvåg. Resultatljudet blir ju alltid en
produkt av exitationen och svarsfunktionen. Båda spelar roll för resultatet.

- - -

Men för praktiskt bruk så finns det nog inget skäl att skilja mellan egenljud
och reflexljud mer än att man, om man skall arbeta med/mot dem, förstås
behöver förstå hur vart och ett av dem fungerar, vad som skiljer dem och
vad som är lika - och i slutändan hur man kan använda dem för att skapa
en fungerande helhet.

Egenljuden kan ju ofta moduleras således att de mildrar reflexljuden. Som
akustiker använder man ju egenljudens underliggande mekanismers bete-
enden och styr alla dessa tills materialen beter sig som man vill, och det
inbegriper både mekaniskt reaktiva och aktiva komponenter. På så vis kan
man noga trimma allting till att bete sig som man vill.

- - -

*Men åter till reflexerna som lovat. Vad jag vill säga om det, är att de när
de inte längre än singulära (och från platta ytor större än våglängden), och
när de dessutom helt eller delvis reflekterar mot varandra, så börjar de bli
allt mera svårskiljbara från egenljuden. Man kan beskriva det hela som att
samverkande reflexer bildar mönster som ger resonanser, som inte längre
är väsensskilda från resonanserna i materialen själv.

Så jag brukar säga att det för en akustiker är viktigt är förstå hur precis allt
fungerar fysikaliskt och vilka fysikaliska resultat det får. Men som akustiker
med inriktning på musikåtergivning så duger inte det, inte ens nästan.

För vi som hörande organismer har en sorts låt oss säga intuitiv förmåga
att "förstå rum", och därför kan vi också "höra igenom dem". Inte alltid,
och det är därför man så ofta måste göra vid rum, för att de skall fungera
bra som musiklyssningsrum. Men ibland har denna vår förmåga sådan grad
av transparensgörande , att de saker vi med förmågan "hör bort" MÅSTE
finnas där för att allting skall fungera psykoakustiskt.

Mätinstrument som brukar användas för att studera och i förekommande
fall till och med åtgärda rum (digitala rumskorrigerare) har i det fall jag har
sett, visat alla tecken på att inte fungera, alls, med avseende på detta.

- - -

Så om jag skall sammanfatta så blir det väl att det är mindre viktigt att ha
en entydig definition på vad egenljud är för något (men jag uppfattar ordet
som det som instrumentmakare talar om, med vissa undantag) än att från
en psykoakustisk synvinkel hålla isär alla de saker som har olika betydelser
för upplevelsen. Det är den distinktionen som är viktig.

För har man inte det så kan man inte heller hantera rummet såsom det
behöver hanteras för att nå resultaten man eftersträvar (oavsett vilka de
är, det kan ju delvis vara en fråga om smak) .

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi