hur var det nu igen (impedans)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
slockna

hur var det nu igen (impedans)

Inläggav slockna » 2011-08-31 10:38

så här långt hängde jag med tror jag:

ett högtalarelement har impedansen X säg 8 ohm ?

två såna i serie har impedansen 2X 16 ohm?

två paralellkoplade har impedansen X/2 4 ohm ?

och två paralellkopplade element i serie får då impedansen X 8 ohm igen?

MEN...

vad händer med känsligheten?
Det måste vara tyngre att få fart på 4 koner jämfört med en känner jag instinktivt, samtidigt är det fortfarande 2,83 V som ska krångla sig igenom 8 ohm i bägge fall...
Vad händer i praktiken ? låter det mer, mindre, lika mycket eller bara annorlunda?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: hur var det nu igen (impedans)

Inläggav Svante » 2011-08-31 11:26

slockna skrev:så här långt hängde jag med tror jag:

ett högtalarelement har impedansen X säg 8 ohm ?

två såna i serie har impedansen 2X 16 ohm?

två paralellkoplade har impedansen X/2 4 ohm ?

och två paralellkopplade element i serie får då impedansen X 8 ohm igen?

MEN...

vad händer med känsligheten?
Det måste vara tyngre att få fart på 4 koner jämfört med en känner jag instinktivt, samtidigt är det fortfarande 2,83 V som ska krångla sig igenom 8 ohm i bägge fall...
Vad händer i praktiken ? låter det mer, mindre, lika mycket eller bara annorlunda?

Ja, de fyra konerna får bara hälften av farten, eftersom varje element får hälften av hela spänningen över sig. Hälften av farten ger hälften av ljudtrycket per element dvs totalt 4*½=2 ggr så mycket ljudtryck om bidragen adderas i fas. 2 ggr motsvarar + 6 dB, dvs känsligheten blir 6 dB högre vid låga frekvenser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2011-08-31 13:15

Svante skrev:Ja, de fyra konerna får bara hälften av farten, eftersom varje element får hälften av hela spänningen över sig. Hälften av farten ger hälften av ljudtrycket per element dvs totalt 4*½=2 ggr så mycket ljudtryck om bidragen adderas i fas. 2 ggr motsvarar + 6 dB, dvs känsligheten blir 6 dB högre vid låga frekvenser.

"låga frekvenser" antar jag beror på storlek av koner och hur tätt de sitter ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-08-31 16:36

slockna skrev:
Svante skrev:Ja, de fyra konerna får bara hälften av farten, eftersom varje element får hälften av hela spänningen över sig. Hälften av farten ger hälften av ljudtrycket per element dvs totalt 4*½=2 ggr så mycket ljudtryck om bidragen adderas i fas. 2 ggr motsvarar + 6 dB, dvs känsligheten blir 6 dB högre vid låga frekvenser.

"låga frekvenser" antar jag beror på storlek av koner och hur tätt de sitter ?

Jopp.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2011-09-01 08:30

Tackar!

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
sensei74

Inläggav sensei74 » 2011-09-01 10:02

Gör man det inte bara onödigt svårt för gemene man när man pratar om impedanser? Räcker det inte med begreppet resistans?

Relaterad fråga: Om man säger att en viss impedans är x ohm, menar man då att lasten är rent resistiv eller avses |x| ?

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2011-09-01 11:47

sensei74 skrev:Gör man det inte bara onödigt svårt för gemene man när man pratar om impedanser? Räcker det inte med begreppet resistans?

Relaterad fråga: Om man säger att en viss impedans är x ohm, menar man då att lasten är rent resistiv eller avses |x| ?

nä, impedans är bra :)

impedans är "resistans mot växelström"
och den kan vara olika stor för en krets beroende på vilken frekvens växelströmmen har. Ljudsignaler är växelström med varierande frekvens och spänning, så impedansen är högst relevant för ljudnördar.

relaterat svar: angiven impedans brukar höftas till något slags medelvärde där impedansen är som lägst, i högtalarelement i det huvudsakliga frekvensområde, där resonansen klingat av nästan helt.

Tror jag...

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-09-01 17:52

sensei74 skrev:Gör man det inte bara onödigt svårt för gemene man när man pratar om impedanser? Räcker det inte med begreppet resistans?

Att man är gemen betyder inte att man ska göra fel ;) .

sensei74 skrev:Relaterad fråga: Om man säger att en viss impedans är x ohm, menar man då att lasten är rent resistiv eller avses |x| ?

Nej, "resistans" är en delmängd av "impedans". En impedans z kan ses som en summa av en resistans R och en reaktans X.

En reaktans har +/-90 graders fasvridning mellan ström och spänning.

|z| = sqrt(R² + X²)

arg(z)=arctan(X/R)

För en impedans som är rent resistiv är |z| = |R| och arg(z)=0
För en impedans som är rent induktiv är |z| = |X| och arg(z)=90
För en impedans som är rent kapacitiv är |z| = |X| och arg(z)=-90

Högtalarimpedanser är dock blandningar och följaktligen varierar impedansen med frekvensen. Märkimpedansen hos en högtalare är ett ungefärligt medlevärde över något frekvensområde.

Återgå till Generellt om hifi