Moderator: Redaktörer
slockna skrev:jag misstänker att jag formulerat mig trubbigt, som vanligt.
jag menar om viss dist kan kallas GOD, för att den hörs mindre (än den "ONDa" även om den mätmässigt ger samma siffror....
Trepip skrev:Jag tolkar frågeställningen lite annorlunda mot vad som har diskuterats hittills, nämligen:
Om två olika apparater har samma mätvärde för dist men den ena uppfattas att låta "bättre". Beror det då på att den har en mer godartad dist? Eller är det kanske andra mekanismer som spelar in?
Om nu inte detta var vad slockna menade ber jag om ursäkt, men jag tycker att det skulle vara intressant att få lite tankar eller kanske rent av svar på den frågan.
jannemannen skrev:I musikstudios så lägger man ibland på lite dist på sångröster. Det låter lite fylligare då.
Kronkan skrev:Trepip skrev:Jag tolkar frågeställningen lite annorlunda mot vad som har diskuterats hittills, nämligen:
Om två olika apparater har samma mätvärde för dist men den ena uppfattas att låta "bättre". Beror det då på att den har en mer godartad dist? Eller är det kanske andra mekanismer som spelar in?
Om nu inte detta var vad slockna menade ber jag om ursäkt, men jag tycker att det skulle vara intressant att få lite tankar eller kanske rent av svar på den frågan.
Hej! Samma mängd dist kan självklart låta annorlunda. I mitt tidigare inlägg fösökte jag föra et resonemang kring övertonsdist. Alltså övertoner av högre ordningar kan ha en tendens att påverka diskantområdet hörbart så att ljudet blir lite vasst - kantigt eller hur man nu skall skildra detta. De övetoner som bildas nära grundtonern har nog en tendens att ge mindre negativ hörbar påverkan.
Sedan är det skillnaden mellan tillagda jämna och udda övertoner.
Så teoretiskt så kan exempelvis två försteg ha samma mängd övertonsdist men insatta i en kedja så skulle de teoretiskt låta något annorlunda. Exempelvis så har mitt rörförsteg från Dared samma mängd dist (0,05 %) som NAD:s enklare transistor-försteg. Har inte jämfört dessa men i en kedja så skulle resultatet kunna bli något annorlunda. Inte otänkbart som hypotes och i en kedja.
Har försökt att ge min bild av frågeställningen. Men mängden påverkar ju också och annat också.
IngOehman skrev:Att säga att två förstärkare har "samma distorsion" är nonsens, om de
inte är på alla sätt identiska. Då är det bara dåligt språkbruk.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster