Bivirning, erfarenheter och åsikter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Bivirning, bättre eller sämre?

Beror på sladd och högtalare
4
6%
Upplever en förbättring (kan förklara nedan)
0
Inga röster
Upplever en försämring (kan förklara nedan)
6
9%
Hör ingen skillnad
16
24%
Har inte undersökt saken
31
46%
Hör ingen skillnad, rena dumheterna!
10
15%

Antal röster : 67

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-02-23 23:31

paa skrev:Ja och på Djurgårdens och AIK:s hemsidor är det också ensidigt.
Vill du korrigera det också?

Faktiskt.se är väl i så fall förhoppningsvis en hemsida för de som gillar ishockey...

Och Djurgården och AIK sidorna är i stil med Carlsson och Ino -delarna?

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-02-23 23:50

Laila skrev:
avr7000 skrev:
Detta sagt utan någon värdering från min sida angående ursprungsfrågan, jag kanske också tycker att biwire är onödigt ur ett rent tekniskt perspektiv.
Stefan

Va, . . är du ingengör . . . ? 8O :wink:

Litegrann :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-23 23:59

conny_a skrev:Provade biwiring på Magneplanarna när jag hade dem ... och bättre lät det. Sedan efter en tid bytte jag tillbaka ... och bättre lät det igen. Jag bytte igen ... och bättre lät det. Så höll det på några varv ... men inte lät det så mycket bättre i alla fall.
:wink:

Men vill du ha riktigt kanonljud så är det ju bara att byta fram och tillbaka några gånger extra :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-24 00:05

Strmbrg skrev:Om man förgrenar ledningen redan vid förstärkaren, eller om det sker först vid högtalaren borde ju inte innebära något annat än minimala elektriska skillnader.
Och därmed rimligtvis ännu minimalare hörbara skillnader.
Skillnaden är att man introducerar resistanser/induktanser/etc i delningsfiltret. Ett delningsfilter är ju gjort med de värden på komponenter som man kalkylerat in. Vid bi-wiring bryter man upp konstruktionen och adderar egenskaperna från ytterligare kabel. Om inte delningsfiltret är kalkylerat med denna extra kabellängd kommer resultatet att bli sämre. Om nu inte delningsfiltret från början är gjort för bi-wiring - men hur vet konstruktören vilka egenskaper anslutna kablar har?

/ B

Edit i sista meningen.
Senast redigerad av Bill50x 2011-02-24 14:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-02-24 13:58

Nattlorden skrev:Milner - pratar du verkligen om biwire nu - inte om biamping? Det kan inte hända så stor skillnad på om man kopplar ihop filtret med ett bläck på högtalaren eller via att båda kablarna kläms ihop i förstärkaren. Och vore den extra impedanspåverkan så positiv för högtalaren - varför har inte tillverkaren i så fall infört de komponentvärdena i filtret?

Jag har provat båda varianterna.
I en kombination där Biwiring gör en stor förbättring blir förbättringen inte så mycket större av att köra biamping.
Det skulle kunna bero på att dom förstärkarna jag använde var av så hög kvalitet att en förstärkare klarade av jobbet bra själv.

(Förövrigt så vill jag klargöra att jag inte diskuterar sånt som jag tror eller har hört av någon annan eller att det borde vara si eller så.
Allt som jag har åsikter om har jag provat själv vilket jag tycker är en självklarhet.)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-24 15:55

avr7000 skrev:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med denna liknelse?
Menar du att detta är hemsidan för FC Dynamo Lahäll då?
De flesta av de rätta åsikterna kommer ju därifrån.

Stefan

Jag vill inte dra liknelsen för långt, men jag vill lägga fokus mer på "korrigera tankar och åsikter" snarare än sportklubbar för det ena eller det andra!
Påtvingad fikastämning känns så otroligt "pre-faktiskt"!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-02-24 16:33

Milner skrev:I en kombination där Biwiring gör en stor förbättring blir förbättringen inte så mycket större av att köra biamping.
Det skulle kunna bero på att dom förstärkarna jag använde var av så hög kvalitet att en förstärkare klarade av jobbet bra själv.

Biampar gör man väl för att få högre effekt och en möjlighet att dela aktivt.
Används inte den högre effekten och ingen aktiv delning så undrar jag varför man skulle biampa? Om inte för att stilla sin egen nyfikenhet då.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-02-24 17:22

paa skrev:
avr7000 skrev:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med denna liknelse?
Menar du att detta är hemsidan för FC Dynamo Lahäll då?
De flesta av de rätta åsikterna kommer ju därifrån.

Stefan

Jag vill inte dra liknelsen för långt, men jag vill lägga fokus mer på "korrigera tankar och åsikter" snarare än sportklubbar för det ena eller det andra!
Påtvingad fikastämning känns så otroligt "pre-faktiskt"!

Det är ju just det där med "fikastämmning" jag oxå far efter...

På t ex Hifi-forum finns det en "fikastämning" som väl går ut på att man dämpar kritik mot prylar, märken etc. dvs när den typiske faktiskt snubben kommer med vad som faktiskt är sant men som blir lite obekvämt för tillverkare X så skall detta dämpas... -fikastämning a'la HF...

På faktiskt finns till viss del en "fikastämning" som går ut på att man (ett dominerande gäng) har bestämt sig för ett antal "otvetydiga sanningar" (jag säger inte att de inte är sanna, i 99% av fallen är det säkert så), sanningar som när de kommer på tal skall sinsemellan konfirmeras, man bekräftar varandra och klappar varandra på axeln, -och skulle någon tycka att t ex biwireing eller spikes lät trevligt hemma hos denna så kan inte detta lämnas okommenterat. Eftersom sanningen är sann är det varje gång rätt att proklamera densamma.
-fikastämning a'la Faktiskt...

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-02-24 17:27

Oj paa

Nu skrev jag spikes i mitt förra inlägg och det kan ju tolkas som riktat mot dig... inte alls min mening och jag vill att ni läser class-D istället för spikes i mitt förra inlägg

Mvh

STefan

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-02-25 00:55

Nu gjorde du ditt 3500:e inlägg :!:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-25 01:05

Milner skrev:Nu gjorde du ditt 3500:e inlägg :!:

Grattis Stefan :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2011-02-25 01:34

Jag vart sugen på att testa lite idag!
Letade fram lite olika kablar för test!
Det jag hade att tillgå va:
MonsterCabel Hot-wire 2 (2,5mm)
Dali 4,0(4.0mm)
EKK 2x1.5mm

första försöket va att koppla 2kablar på högtalarutgång A resultat:
Hörde ingen skillnad ALLS på någon kabel förutom kablarnas karaktär vill säga!

sedan så körde jag högtalarpar A+B(blir detta BiAmp??) resultat:
EKK lät Som vanligt,bra,lite "fylligare" bas inbillar jag mig.
HotWire lät något lite klarare i diskanten,något rappare i mellanbas än EKK(vilket jag gillade)
Sen vidare till Dali:
Här lät det som mina Energy C-300 hade gått sönder,kraftiga vibrationsljud som lät som dom kom från Höger låda,så fram med mejsel bort med element letade vibrationsmöjligheter,silvertejpade basporten(som är pluggad)mot lådan,samma sak igen! Har ingen aning om varför höger högtalare betedde sig så men kopplade in HotWiren till bas/mellan igen!
Dom om min förvåning när nu höger högtalare lät betydligt bättre än vänster!
så vänstern fick samma uppkoppling varav tjejen kommer in och sätter sig i soffan och lyssnar på en hel Infected Mushroms skiva med ett leende på läpparna(har aldrig hänt innan på 6år),jag frågade om det lät bra,fick svaret "det va dyrt va!??" jag sa att det va bara ett kabelbyte och jag hade dom liggandes,ÅÅÅÅÅ va hon trodde mig! NÄÄÄÄ

Imorgon ska jag ta och testa att köra min Edison12 till bas/mellan och se om det kan finnas ytterligare lite att "lura" ur min rigg!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-02-25 01:47

:o Jag säger som dom gamla hifi-nasarna, lägg pengarna på bättre kabel stället. :D All min forskning visar detta.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2011-02-25 02:01

Tror Dali och Monster håller samma något tveksamma kvalitet?
men dom låter helt olika,och enligt mina öron så gör båda ett bra jobb,fast helt olika mot hur jag trodde dom skulle bete sig!
Att den grövre kabeln skulle låta mumma till diskant,och helt trasig till bas/mellan är för mig ett mysterium,i min lilla hjärna så borde diskanten inte lida av tunnare diameter,men det gjorde den,och bas/mellan låter bättre med både EKK och Monster.
Men det e bara vad mina öron säger mig efter EN dags lyssning!

Utvärdering kommer fortsätta!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-25 02:10

Kvackti ger stor förbättring.
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2011-02-25 02:13

Men detta får mig att tänka lite om jag ska köpa dyrkablar:
Dom måste provköras hemma,och gärna över en helg och många olika,vilket förmodligen är en omöjlighet då dyrkablar e just dyra så budgeten räcker nog inte till ett köp av säg 5olika par för att sedan behålla 1-2par!
För dyrkablar ligger väl från 3500-tokmycket!
Om man nu får kablar på öppet köp?

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2011-02-25 02:18

Ragnwald skrev:Kvackti ger stor förbättring.
Bild

Hmmm hur ska det tolkas?
Skulle jag bara inbillat mig?
Och det till den graden att tjejen kom och satte sig i soffan när jag poppade?(hon kommer bara om jag spelar någon Thai-smörja,och det låter lika illa på köksradion som i min anläggning!)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-25 02:19

Jag har provat många olika dyrkablar på öppet köp, inga problem.
Risken är ju inte stor att man spelar sönder dem direkt. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2011-02-25 02:22

Ragnwald skrev:Jag har provat många olika dyrkablar på öppet köp, inga problem.

Nä det e klart,men beg marknaden e ju rätt stor,så jag tänkte nog lite så att man köper och provar,gillar man dom inte losar man 25-50% över en helg!

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-02-25 08:09

HiLo skrev:
Ragnwald skrev:Jag har provat många olika dyrkablar på öppet köp, inga problem.

Nä det e klart,men beg marknaden e ju rätt stor,så jag tänkte nog lite så att man köper och provar,gillar man dom inte losar man 25-50% över en helg!

Låna hem och prova. Upplever du en förbättring och den är värd vad nu dom kostar, så är det bara och köra.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-02-25 09:28

Jag saknar allternativet: "Hörde skillnad"

för jag har testat 4st olika kombiantioner med just Bi-wire och vid ett av tillfällena så hörda jag tydlig skillnad mellan kablarna. MEN det va något som inte gick att avgöra om det va bättre eller sämre riktigt, det va bara "olika"... ena kabeln va Nordost heimdall och den andra va en 4x16mm2 3g kabel för frammatning till industrilokaler :wink:

Där va det skillnad... något förändrades i sättet som musiken lät på. samma sak med mina två digitala monoblock och med den lilla Trends TA10.1 som jag hade då och med Vincent steget. (störst skillnad upplevde jag att det va det med Trends'en)

Men alla andra testar hörde jag så liten skillnad att jag helt klassar det som placebo för egen del.

Inte ens mellan "vanlig lampsladd" (2x0,75mm MK) och Nordost heimdall så hörde jag någon skillnad stor nog att våga sätta fingret på :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2011-09-21 15:42

Efter allt prat var jag också tämligen skeptisk till biwiring. Jag trodde att det var en av dessa psykodynamiska parametrar som bara finns som hjärnspöken. Nåväl. När jag bytt upp mig från hembio till hifi så fick jag ett par kablar över. Tja, varför inte prova att stoppa in dem ii de retfullt tomma nedre terminalerna i mina Proac d18. Och se! och hör! Totalt haksläpp! Diskanten lyfte en meter och det skapades ett formligt moln av välljud. Kanske beror det på en lyckad kombinationseffekt av min elektronik, vad vet jag.
Ett är dock säkert: för mig är biwiring sällsynt lyckat.
(tycker även hustrun som ärligt talat skiter i vad som är hopkopplat, bara det låter bra).
Alltså. Värt att prova.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-21 17:57

Vi testade i butiken i början på 80-talet och jag vill minnas att på E och C tyckte vi att det gjorde skillnad. På J minns jag inte och på K tror jag att vi tyckte att det inte spelade någon roll.
Snell var mig veterligen först med principen och om vi tyckte olika beroende på förstärkare minns jag inte. Kunderna fick förstås lyssna och avgöra själva.
Att det kroniskt skulle bli sämre känner jag inte stämmer.

Mvh /Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-21 19:17

conny_a skrev:Provade biwiring på Magneplanarna när jag hade dem ... och bättre lät det. Sedan efter en tid bytte jag tillbaka ... och bättre lät det igen. Jag bytte igen ... och bättre lät det. Så höll det på några varv ... men inte lät det så mycket bättre i alla fall.
:wink:

Bara det faktum att man stått neråtböjd och fipplat med anslutningarna påverkar nog ljudupplevelsen, i och med att blodtrycket i innerörat har ändrats.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi