Reciver/Förstärkare 2.1?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Reciver/Förstärkare 2.1?

Inläggav zapanasta » 2011-09-21 09:24

Finns det 2 kanalsrecivers/förstärkare med inbyggt delningsfilter och subutgång?

Känns lite onödigt att skaffa en hembioreciver för att komma åt dessa funktioner om man bara vill köra 2 kanal..

Tar gärna emot tips angående detta :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-21 10:00

med tanke på att de billigaste recievers går loss på 1800kr kanske du kan stå ut med att du bara använder 2 kanaler?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-09-21 11:28

Jag tror som föregående talare att det är billigare att köra på en hemmabioreceiver då dessa är så överlägsna 2.1 receivrar försäljningsmässigt så priserna på dessa är lägre än motsvarande 2.1 receiver. plus att jag tror att filtrermöjligheterna är mer utvecklade på en 5.1 receiver än på en 2.1 receiver, framförallt i de lägre prisklasserna.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2011-09-21 11:57

Personligen skulle jag nog satsa på en renodlad stereo förstärkare & fixa filtrering på annat sätt om man vill ha enbart 2.0/2.1, recievers i de lägre klasserna låter ofta inte speciellt bra & filter möjligheterna brukar väl inte va direkt spektakulära heller. Att köpa en produkt tillverkad att leverera effekt till 2 kanaler för samma peng som en producerad till att leverera effekt till 5/7 kanaler bör i största del av fallen låta bättre

Har funderat länge på att köra en renodlad 2.0/2.1 anläggning vid sidan av hembion och skulle jag göra slag i saken skulle nog jag snegla på beggade rena stereo grejer, om budget tillåter för/slutstegs kombo eller bara en riktigt bra intergrerad stärkare.

Filtrering kan åstakommas på många olika sätt, antingen via inbyggda filter direkt i subben från pre out eller högnivå, separat aktivt filter, separat passivt filter osv osv.

Skaffar du en intergrerad stärkare som kan separera för & slutsteg i signalvägen (ofta genom pre out/main in) så kan ett externt aktivt filter fungera bra då du kan få till en fin delnig mot topparna & subben, Majoriteten av bra stärkare har denna funktion.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-21 13:24

ja en variant skulle ju kunna vara att skaffa en stereostärkare med separerbara för och slutsteg. Då kan man införa ett analogt aktivt filter i signalvägen och få en 2.1 funktion.
Ur en rent "puristisk" synvinkel är det nog det bästa alternativet antar jag. Förutsatt att filtret är bra konstruerat.
Ur ekonomisk synvinkel kan det dock bli dyrt om man inte kan bygga filtret själv.
Nästa steg blir ju en dsp typ miniDSP. Där får man ju en massa ytterligare möjligheter med PEQ osv vilket kan vara värdefullt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-21 15:25

Så ser ingångarna ut på min befintliga (hoppas det syns,var lite trångt)

Bild
Bild

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-21 16:27

Är det några ingångar som är användbara för ändamålet?

Skulle ju va trevligt om man kunde använda denna förstärkare,är ju en välljudande klump med en matchvikt på över 18kg :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-21 16:31

Ser ut som att den stärkaren har "pre out" för försteget och "main in" för slutsteget. Så då kan du koppla ett delningsfilter där mellan.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-21 18:22

Den här då?

http://www.kenwood.eu/products/home/separates/avcc/RA-5000/details/

Ps,ska få låna en denon 2106 av rullake till att börja med,få se om det blir bättre med delningen som jag iofs tycker är bra nu med..

Men jag vet ju inget annat just nu än mina hokus pokus delningar :) Så därför lär man prova...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-22 08:49

vet inte hur man kan koppla på den där sansui-stärkaren. men det ser ut som att du skulle kunna använda "processor send" som pre-out och sen stoppa in det på "processor return" eller då på "power amp direct". Man skulle nog vilja ha en manual så man ser hur det fungerar. Min känsla är att processor in/ut borde vara säkraste kortet.

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-09-22 08:53

Tellus skrev:Personligen skulle jag nog satsa på en renodlad stereo förstärkare & fixa filtrering på annat sätt om man vill ha enbart 2.0/2.1, recievers i de lägre klasserna låter ofta inte speciellt bra & filter möjligheterna brukar väl inte va direkt spektakulära heller. Att köpa en produkt tillverkad att leverera effekt till 2 kanaler för samma peng som en producerad till att leverera effekt till 5/7 kanaler bör i största del av fallen låta bättre
Har du några exempel på sådana 2.1-produkter som är billigare och bättre än skapliga 5/7-kanaliga receivers?
Vad heter dom och vad kostar dom?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-22 10:52

Nä,verkar som det enklaste är att skaffa en bra reciver som ni skriver..

Då har jag både delning och radio i samma apparat ochså :)

Som jag kör nu så använder jag stegets filter+att jag har satt kondensatorer i serie med plus på frontarna.

250hz/6db, så dom har fallit 12 db vid 62.5hz....

Tror ni att jag kommer att höra nån skillnad genom att dela allting genom en reciver i stället? Så det är värt besväret menar jag...

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2011-09-22 16:02

Kraniet skrev:vet inte hur man kan koppla på den där sansui-stärkaren. men det ser ut som att du skulle kunna använda "processor send" som pre-out och sen stoppa in det på "processor return" eller då på "power amp direct". Man skulle nog vilja ha en manual så man ser hur det fungerar. Min känsla är att processor in/ut borde vara säkraste kortet.

Bild

Tror inte att det fungerar då volymkontrollen inte påverkar dessa kontakter.
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-22 18:36

Stämmer bra det,har försökt att koppla steget på processor..

Funkar inte iom att in/utgångarna inte är volymstyrda,kör med högnivåadaptarar från speakers b till steget..

Så att få till nån delning med en extern apparat både för frontar/moduler går inte med denna apparat som det verkar..

Hade behövt såna utgångar som är byglade när man inte använder dom,då hade det funkat...

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-09-22 18:40

Power Amp direct borde väl vara lika med pre out, dvs sansuin körs som ett försteg....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-22 18:51

Maccis skrev:Power Amp direct borde väl vara lika med pre out, dvs sansuin körs som ett försteg....

Dom ingångarna verkar va till för om man vill köra sansuin som ett slutsteg,trycker jag på knappen power amp direkt på fronten så funkar inga reglage osv...

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-09-22 19:55

Ok, då är det som Main in dårå.....

Knepig stärkare.....byta mot en NAD 304? 8)

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-22 20:32

En sån som står i min hallgarderob :)

Bild

Ja den finns ju möjligheter till ett externt delningsfilter av nåt slag för både frontar/moduler..

Men ids inte använda den för den är otroligt fjuttig i jämförelse mot sansuin,plastig och eländig :D

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-09-22 20:47

Själv så kör jag 2 st 304, biampar två större stativare.

Vad vill du ha för den? :twisted:

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-22 20:57

Maccis skrev:Själv så kör jag 2 st 304, biampar två större stativare.

Den är lite defekt,ljudet kommer och går på höger kanal..

En som ska titta på den så småningom,men om man bortser från visuella jämförelser mot sansuin så tror jag nog denna förstärkare låter lika bra..

Kunde inte höra några skillnader vid en jämförelse jag gjorde förut,ja det går ju att spela högre med sansuin naturligtvis...

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2011-09-22 21:08

paa skrev:
Tellus skrev:Personligen skulle jag nog satsa på en renodlad stereo förstärkare & fixa filtrering på annat sätt om man vill ha enbart 2.0/2.1, recievers i de lägre klasserna låter ofta inte speciellt bra & filter möjligheterna brukar väl inte va direkt spektakulära heller. Att köpa en produkt tillverkad att leverera effekt till 2 kanaler för samma peng som en producerad till att leverera effekt till 5/7 kanaler bör i största del av fallen låta bättre
Har du några exempel på sådana 2.1-produkter som är billigare och bättre än skapliga 5/7-kanaliga receivers?
Vad heter dom och vad kostar dom?

Hehe, nu tror jag de flesta förstog att jag menade 2.0 med aktiv drivning av sub separat men om inte så hoppas jag att man förstår nu ;)

Låt mig ställa frågan såhär, skulle du köpa en intergrerad 2.0 förstärkare ny kring 4tkr eller hellre en 5/7 kanals reciever ny för samma peng om syftet var endast musiklyssning i 2 kanaler?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-09-22 21:29

zapanasta skrev:
Maccis skrev:Själv så kör jag 2 st 304, biampar två större stativare.

Den är lite defekt,ljudet kommer och går på höger kanal..

En som ska titta på den så småningom,men om man bortser från visuella jämförelser mot sansuin så tror jag nog denna förstärkare låter lika bra..

Kunde inte höra några skillnader vid en jämförelse jag gjorde förut,ja det går ju att spela högre med sansuin naturligtvis...

Ok. hör av dig om du vill göra dig av med den.

Problem med en Mac?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-22 22:30

Frågan är ändå, hur mkt effekt behöver man egentligen när man ändå kör frontarna delade?

Har ju ca 140 ärliga watt just nu i 4ohm per kanal med rejält med strömresurser..

En hemmabioreciver med den kapaciteten blir väl rätt dyr antar jag?

Om man inte tittar på glädjewatt som ibland framålls,ex 100w, 1 khz, 10% dist, sånt trams man har sett från vissa tillverkare :)

Ps,sen håller jag nog rätt hårt i min sansui,den är i strålande skick och andrahandsvärdet stiger förmodligen till skillnad från mkt dussinprylar som översållar marknaden i dagens läge.

Nä,den blir nog svår att göra sig av med......

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2011-09-22 23:22

Ska man få ärliga 100w 20-20k 0,08% thd alla kanaler drivna får man spendera en del pengar ja, de flesta billiga levererar inte många ärliga watt utan det är mer 100w vid 1% thd en kanal driven vid 1kHz :lol:

har själv en mellan stor reciever från onkyo & den är specad till härliga 7x180w, en kanal driven... vid 1kHz.... 1%thd.... Den gick ändå på strax 10tkr. Vid 0,08% thd 20-20kHz gäller 90w för den. Kikar man på andra såsom pio, marantz osv så är det ganska samma lika, de flesta har gått över till just en kanal driven vid 1kHz & 1% thd, en del vid 8ohm en del vid 6ohm & en del vid 4ohm men för det mest 6ohm.

Hur som haver, jag skulle nog sitta glad med en äldre intergrerad stärkare jag med istället för att titta på dagens billiga skit.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-22 23:53

Effektspecarna på min sansui..
Power Output: Min. RMS, both channels driven, from 10 to 20,000 Hz, with no more than 0.005% total harmonic distortion 100 watts per channel into 8 ohms.

Ska plocka bort kondingarna som sitter i serie med + till frontarna i morrn och köra modulerna som basstöd, med eget slutsteg/filtrering..

Ska tydligen påverka ljudet negativt att ha kondensatorer i signalvägen till frontarna,ja att man orkar krångla hela tiden :?

Men man måste ju ha nån hobby :) Roligt är det ochså :D

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-23 08:55

Så där :) kondensatorerna borta och portarna på qrslådorna pluggade ..

I fas så är det lite utsläckning under 40hz, men ur fas så funkar det perfekt.

Ska vänta nu på kompisen så han får koppla upp sitt system,sen ska jag lyssna på några låtar där som är väl innötta.

Han kommer att köra med delning för frontare/moduler vid 80hz,tycker jag att det låter likadant där som här så får min uppkoppling va så här.

Enkelt och bra :)

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-09-23 09:01

I manualen till min gamla pioneerreceiver finns denna raden:

Märkuteffekt 100 W + 100 W (20 Hz-20 kHz, THD 0,09 %, 8ohm)

men också den här raden:
Kontinuerlig uteffekt (STEREO MODE) FRONT 100 W + 100 W (DIN 1 kHz, THD 1 %, 8ohm)

Vad är skillnaden på märkuteffekt och kontinuerlig effekt i detta fallet månntro? Om det översta stämmer så borde den vara ovanligt kraftfull för att vara en receiver i alla fall :)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-23 09:10

Bongo skrev:I manualen till min gamla pioneerreceiver finns denna raden:

men också den här raden:
Kontinuerlig uteffekt (STEREO MODE) FRONT 100 W + 100 W (DIN 1 kHz, THD 1 %, 8ohm)

Vad är skillnaden på märkuteffekt och kontinuerlig effekt i detta fallet månntro? Om det översta stämmer så borde den vara ovanligt kraftfull för att vara en receiver i alla fall :)

Ja det var märkligt,för tittar man på detta..

Så bör ju detta.

Va nåt feltryck eller liknande,40-50w tror jag är närmare sanningen..

Återgå till Generellt om hifi