Är det en nackdel att ha bra hörsel när man lyssnar på dålig musik?
Kan hörseln vara för bra för ens musiksmak, så att dålig musik låter sämre än den hade gjort om man varit lite lagom hörselskadad?
Moderator: Redaktörer
phon skrev:Är det en nackdel att ha bra hörsel när man lyssnar på dålig musik?
Kan hörseln vara för bra för ens musiksmak, så att dålig musik låter sämre än den hade gjort om man varit lite lagom hörselskadad?
Gert skrev:Beethoven skrev sin bästa musik när han var döv...
oqvist skrev:System som rullar av toppen är ju ofta mer lättlyssnade så visst kan musik låta bättre med äldre öron som inte har samma dynamik som i yngre dar.
Av de hörlurar jag har är de som rullar av diskanten de mest lättlyssnade med kassa inspelningar. Det är också de lurar du verkligen kan köra maratonlyssningar med utan trötthetstecken om jag vill ha mer än mina 65 DB.
mx skrev:oqvist skrev:System som rullar av toppen är ju ofta mer lättlyssnade så visst kan musik låta bättre med äldre öron som inte har samma dynamik som i yngre dar.
Av de hörlurar jag har är de som rullar av diskanten de mest lättlyssnade med kassa inspelningar. Det är också de lurar du verkligen kan köra maratonlyssningar med utan trötthetstecken om jag vill ha mer än mina 65 DB.
Är du säker på att inte dina andra lurar förstärker diskanten?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster