Sämre ljud med bättre hörsel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är bra hörsel en nackdel vid lyssning på dålig musik?

Ja
11
46%
Nej
13
54%

Antal röster : 24

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Sämre ljud med bättre hörsel?

Inläggav phon » 2011-09-22 16:20

Är det en nackdel att ha bra hörsel när man lyssnar på dålig musik?

Kan hörseln vara för bra för ens musiksmak, så att dålig musik låter sämre än den hade gjort om man varit lite lagom hörselskadad?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-22 17:22

Ja, eftersom du endast lyssnar på sinustoner så är ju frågan synnerligen berättigad. Så här är det, Vi börjar med lite anatomi. Hörseln är inte en del av nacken. Hörseln är alltså inte en nackdel. Då det framföres dålig musik är det bäst att vara döv. Hörseln är lika bra för musiksmaken som t.ex. smaksinnet är för mat. Tänk dig det läbbigaste du kan äta. Nu blir du tvingad att käka. Då är det ju självklart att om smaklökarna vore usla så kunde du ju inte förnimma den läbbiga smaken, eller det är som med luktsinnet. Då det luktar pytonorm håller man för näsan för att degradera luktsinnet. Det är som med musik. Ju sämre musik desto bättre låter skrotanläggning och ju sämre hörsel man har desto mindre blir ickenjutningen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-09-22 17:47

Kan inte annet än å hölle mä . . . . trur jä . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-22 17:48

hörseln kan aldrig bli för bra har jag märkt, men ibland då den är väldigt känslig använder jag öronproppar i form av fetvadd, det fungerar och det ser lite coolt ut
Bikinitider

bootstrap

Re: Sämre ljud med bättre hörsel?

Inläggav bootstrap » 2011-09-22 18:56

phon skrev:Är det en nackdel att ha bra hörsel när man lyssnar på dålig musik?

Kan hörseln vara för bra för ens musiksmak, så att dålig musik låter sämre än den hade gjort om man varit lite lagom hörselskadad?

Skulle musiken blir mindre dålig för man har sämre hörsel? Jag skulle tro att det är tvärtom.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-09-22 19:03

Menar du att (vissa) fel i musiksignalen inte uppfattas lika lätt om man har nedsatt hörsel?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2011-09-22 21:28

Hahaha, bäst på länge!

..fast var det tänkt som en analogi borde frågan vara:

Tror du att en nyligen hörselskadad person skulle föredra den nya upplevelsen av musik då han lyssnar på Ace of Base?

Skall bli mycket intressant att se om svaret blir samma som på min poll!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Gert

Inläggav Gert » 2011-09-22 22:21

Beethoven skrev sin bästa musik när han var döv...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-22 22:49

Gert skrev:Beethoven skrev sin bästa musik när han var döv...

:mrgreen:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-09-23 11:36

Beethoven avnjuts bäst om man är döv, och trumpetmusik avnjuts bäst i hornhögtalare. vsb 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-09-23 15:18

Se där, du börjar lära dig :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-09-23 15:25

Jepp, och här är en utmärkt återgivare för bastrumma. :D

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-09-23 16:02

För att svara på topic:

Ja! Om jag lyssnar på musik jag tycker är dålig så lyssnar jag gärna helt döv så jag slipper höra den. Som på gymmet där dom envisas med att köra 97% polulär-dance musik vilket, efter malaria och aids, är den värsta sjulkdomen på jorden idag!

Kag skulle säkert prestera typ 10-20% bättre om jag SLAPP musiken, och kanske ytterligare 10-20% bättre om det var BRA musik med ordentligt driv och jävlarannamma i ! Typ Deathmetal. (fattar ni hur mycket är, typ 40% bättre i extremfall :lol:)

Men om jag trotts allt blir tvungen att höra eländet så väljer jag att göra det på så låg volym som möjligt och samtidigt med så dåligt ljud att jag slipper "råka" fastna i musiken.
Måste volymen däremot vara hög och jag måste lyssna så vill jag ha så bra ljud som möjligt i stället, Annars blir det liksom "pest +kolera"... då är det ju "bättre" med bara det ena av två onda ting.

Men mitt svar blir Ja, Det är bättre att inte höra eländet är min motivation :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-09-23 16:41

Det tror jag inte.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2011-09-23 18:01

System som rullar av toppen är ju ofta mer lättlyssnade så visst kan musik låta bättre med äldre öron som inte har samma dynamik som i yngre dar.

Av de hörlurar jag har är de som rullar av diskanten de mest lättlyssnade med kassa inspelningar. Det är också de lurar du verkligen kan köra maratonlyssningar med utan trötthetstecken om jag vill ha mer än mina 65 DB.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-09-23 18:08

oqvist skrev:System som rullar av toppen är ju ofta mer lättlyssnade så visst kan musik låta bättre med äldre öron som inte har samma dynamik som i yngre dar.

Av de hörlurar jag har är de som rullar av diskanten de mest lättlyssnade med kassa inspelningar. Det är också de lurar du verkligen kan köra maratonlyssningar med utan trötthetstecken om jag vill ha mer än mina 65 DB.

Är du säker på att inte dina andra lurar förstärker diskanten? :P
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2011-09-23 23:26

mx skrev:
oqvist skrev:System som rullar av toppen är ju ofta mer lättlyssnade så visst kan musik låta bättre med äldre öron som inte har samma dynamik som i yngre dar.

Är du säker på att inte dina andra lurar förstärker diskanten? :P

Säker kan man väl aldrig vara men samma gäller ju högtalare också :)

Gällande just hörlurar finns det en hel del som förstärker diskanten för att öka upplevelsen av detaljrikedom. Men det känns som många "high end" högtalare försöker köra med samma trick.

Återgå till Generellt om hifi