Effektangivelser på förstärkare/slutsteg..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Effektangivelser på förstärkare/slutsteg..

Inläggav zapanasta » 2011-09-23 17:24

Vilken eller vilka effektangivelser är rätt/mest korrekta?

De flesta tillverkare kör med diverse olika angivelser för att locka köpare såklart, ibland är det ju rena löjan men för en oinsatt kan det ju se jättebra ut..

Min 2 kanalare är angiven på detta sätt för att ta ett exempel,jag tror detta är ärliga watt :)

Power Output: Min. RMS, both channels driven, from 10 to 20,000 Hz, with no more than 0.005% total harmonic distortion 100 watts per channel into 8 ohms.

Men det går ju att ange dessa 2x100w på ett mindre seriöst sätt, och förvandla dom till det dubbla :D

Hembioförstärkare har ju ofta denna effektangivelse.
100w 1 kHz, 1 % THD, 6Ω

Inte så ärliga 100 watt misstänker jag :wink:

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Re: Effektangivelser på förstärkare/slutsteg..

Inläggav Vinylcalle » 2011-09-24 00:04

zapanasta skrev:Vilken eller vilka effektangivelser är rätt/mest korrekta?

De flesta tillverkare kör med diverse olika angivelser för att locka köpare såklart, ibland är det ju rena löjan men för en oinsatt kan det ju se jättebra ut..

Min 2 kanalare är angiven på detta sätt för att ta ett exempel,jag tror detta är ärliga watt :)

Power Output: Min. RMS, both channels driven, from 10 to 20,000 Hz, with no more than 0.005% total harmonic distortion 100 watts per channel into 8 ohms.

Men det går ju att ange dessa 2x100w på ett mindre seriöst sätt, och förvandla dom till det dubbla :D

Hembioförstärkare har ju ofta denna effektangivelse.
100w 1 kHz, 1 % THD, 6Ω

Inte så ärliga 100 watt misstänker jag :wink:

Båda lämnar ju enligt tillverkaren 100 watt men under olika förhållanden.
En watt kan ju inte vara ärlig eller oärlig. En watt är en watt. Däremot kan ju företaget vara oärligt och ange en siffra som inte stämmer.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-09-24 00:22

Jo en watt är ju en watt :) uppmätt på olika sätt då.

Men om man skulle mäta upp denna förstärkares effekt
100w 1 kHz, 1 % THD, 6Ω

så här i stället..
Power Output: Min. RMS, both channels driven, from 10 to 20,000 Hz, with no more than 0.005% total harmonic distortion

Så hade det knappast blivit några 2x100w :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-09-24 16:12

På en transistorförstärkare stiger väl i regel distorsion lavinartat. Mellan t.ex. 1 och 10% ligger väl inte så många W? Mellan 0.05 och 10% blir det mera men förmodligen inte jättemycket. Fast det kan vara en sak att kortvarigt avge en hög effekt och kontinuerligt en annan. Det kortvariga beteendet motsvar ofta musiksignaler rätt bra men det finns undantag med längre förlopp, kanske orgel eller elförstärkta instrument?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-24 16:47

RogerGustavsson skrev:På en transistorförstärkare stiger väl i regel distorsion lavinartat. Mellan t.ex. 1 och 10% ligger väl inte så många W? Mellan 0.05 och 10% blir det mera men förmodligen inte jättemycket. Fast det kan vara en sak att kortvarigt avge en hög effekt och kontinuerligt en annan. Det kortvariga beteendet motsvar ofta musiksignaler rätt bra men det finns undantag med längre förlopp, kanske orgel eller elförstärkta instrument?

Inte för att vara jobbigt, men "motsvarar musiksignaler rätt bra förutom elförstärkta instrument."

99.9% av all musik har ju någon form av elförstärkta instrument. Eller lyssnar du bara på klassiska stråkorkestrar?

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-09-24 18:49

De som uppger hur de har mätts är väl de som är mest seriösa? Det finns ju en del standarder för mätningen, ingen är heltäckande eller perfekt, men man vet ju hur de gjort, om det bara står 100W1% thd så säger det ju inte mycket, men specar man last och tid och andra faktorer blir det mer matnyttigt i siffrorna.

Återgå till Generellt om hifi