Marantz 5006 och spotify och wizzapp och nätradio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Drakir

Marantz 5006 och spotify och wizzapp och nätradio

Inläggav Drakir » 2011-09-25 14:00

I hopp om att få ett smidigt system, där jag med ett par knapptryckningar på marantzens fjärr eller iphone skulle få tillgång till spotify,verkar skita sig fett.

När jag talade med en mediamarktförsäljare sa han att marantz och spotify ej var överrens om pengarna och att det därför ej blir något spotifystöd i marantzen, w.t.f, tänker jag nu.
Jag hoppas att han har fel och att någon här vet vad som händer?

När det gäller appen som finns till marantz "wizzapp", så har jag inget gott att säga och som en extra pinne i arslet är radio via ethernet trögt vid omstart.
Funtar på att byta till denon eller onkyo..

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-09-25 18:17

Hmmm. Segt.
Det utlovade Spotifystödet har varit en av anledningarna till att jag haft
en Marantz 5006 eller 6006 högt på min eventuella inköpslista. Dock har
jag i väntan på att jag ska bestämma mig köpt mig ett par Airport
Express till vilka jag streamar Spotify från min iPhone. Det funkar fint
och urvalet av eventuella biorecievrar blir plötsligt mycket större.

Användarvisningsbild
Tellus

Inläggav Tellus » 2011-09-25 21:29

Har en onkyo själv (809) och den är inte allt för rolig att använda streaming funktionerna i, det funkar men allt är väldigt segt, tungnavigerat är nog ordet jag skulle välja.

Uppstarten av nät läget går väl ganska snabbt på den men jag har ändå svårt att rekommendera funktionen som helhet. Det är helt enkelt för segt & för stympat för att bli användbart, radio delen går an då du inte aktivt sitter och växlar låtar & listor på samma sätt och den brukar få spela lite favorit stationer. För spotify & allt annat så använder jag hellre min htpc

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-09-26 03:33

Kör airport som attan på min Pioneer vsx-921 :) Både från IFönen och datorn (airfoil). Funkar väldigt bra och kul att kunna styra hela anläggningen från telefonen. Kommer gömma hela den oestetiska förstärkarklumpen i ett välventilerat skåp.
Just nu försöker jag jämföra Wimp mot Spotify och jag kan säga att jag faktiskt föredrar Wimp (trots det lite sega interfacet). OT men i alla fall....

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-09-26 17:52

PappaBas skrev:Just nu försöker jag jämföra Wimp mot Spotify och jag kan säga att jag faktiskt föredrar Wimp (trots det lite sega interfacet). OT men i alla fall....

Av vilka skäl föredrar du Wimp?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-09-26 20:58

hmm lite olika skäl egentligen.. men listar lite spridda tankar;

Tycker Wimp är bättre på att exponera mig för nya saker att lyssna på. Svårt att beskriva men tycker jag hittar mer godbitar.
Utbudet verkar vara i princip likvärdigt från mitt lyssnarperspektiv.. men har man speciella krav på det så får man nog bara testa.

De rekomenderade spellistorna är speciellt framtagna för den nordiska marknaden.
Interfacet ser inte riktigt lika hemskt ut som spotify.
Ta det på en sväng runt kvarteret? (30 dagars fritt).
Jag testade det utan några förväntningar och blev ändå så positivt överraskad att jag kan tänka mig det istället för Spotify.
Ljudkvaliteten på "high bitrate" är bra men det är nog samma sak som med spotify att man inte riktigt vet vilken bitrate man kör på just för varje låt. Jag tycker det är en del skillnader i inspelningskvalitet mellan olika låtar.

Återgå till Generellt om hifi