Bättre digital transport (nätverkspelare) finns det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

OhmBoy

Bättre digital transport (nätverkspelare) finns det?

Inläggav OhmBoy » 2011-09-23 17:46

Exempelvis Squeezebox och Sonos är kanske inte de bästa transporterna. Jag menar om Dacen och resten av anläggningen är av hög klass så känns det inte så kul att börja signalkedjan med en digital signal full av jitter och annat hemskt. Det är väl att faktum att SB och Sonos inte ger en jättebra digital signal ut, rätta mig gärna om jag har fel?

Så min fråga är: Finns det bra digitala nätverkstransporter för rimliga pengar, säg upp till 10.000 kr för en ny enhet?

Kanske den här?:

http://simpleaudio.co.uk/

Men finns det annat?

Kanske uppspelning från dator med ljudkort in till en bra dac?
Finns det bra externa ljudkort till Macbook pro tex?
Eller hur bra/dålig är den optiska utgången på en Macbook pro eller Mac Mini tex? Med Amarra då?
MACBOOK PRO & AMARRA --> DENON 2105 --> INO piPs på 50 cm betongplintar

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-09-23 18:09

Eller så fixar du ett rejält ljudkort i datorn direkt, och tar ut signalen analogt från det? Beror på vad du har för dator och behov lite...

Jag kan tyvärr inte tipsa om någon bra nätverkstransport.
Motstånd!

Användarvisningsbild
mx

Re: Bättre digital transport (nätverkspelare) finns det?

Inläggav mx » 2011-09-23 18:42

OhmBoy skrev:Exempelvis Squeezebox och Sonos är kanske inte de bästa transporterna. Jag menar om Dacen och resten av anläggningen är av hög klass så känns det inte så kul att börja signalkedjan med en digital signal full av jitter och annat hemskt. Det är väl att faktum att SB och Sonos inte ger en jättebra digital signal ut, rätta mig gärna om jag har fel?

Så min fråga är: Finns det bra digitala nätverkstransporter för rimliga pengar, säg upp till 10.000 kr för en ny enhet?

Kanske den här?:

Men finns det annat?

Eller hur bra/dålig är den optiska utgången på en Macbook pro eller Mac Mini tex? Med Amarra då?

Visste inte att det var ett faktum. Jag har använt både Sonos och diverse
streamers, inklusive Apple Airport Express, och finner att alla är bra.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-23 19:49

Jag tycker nog att en Touch låter oförskämt bra och inte bara för priset. Men självklart kommer utveckling att gå framåt. Samma som med första generationernas CD-spelare som väl ingen är sugen på att använda idag. Skillnader har minskat och mer pengar behöver inte låta bättre. Men en billig Touch "kräver" ändå en Dac-1 för att låta bra så att hitta något som kostar hälften och låter bättre känns lite svårt. Men många nya nätverksspelare kommer nu även ifrån etablerade HiFi-firmor.

Mvh / Harryup

OhmBoy

Inläggav OhmBoy » 2011-09-24 00:21

Det är alltså den digitala signalen ut jag är intresserad av, har redan Dac och resten... och det känns bra att köra så :) Jag kör Macbook pro just nu så det är till den ett externt ljudkort skulle vara aktuellt i sådana fall.

Men Det måste finnas anledningar till att det finns dyrare transporter än Sonos, SB, och Airport? SB touch ska tex ha en bättre digital utsignal än Duet och Classic, och så ska det gå att modda touchen också har jag hört, kanske slänga på en separat nätdel också :-P Varför gjöra det enkelt för sig ;)
MACBOOK PRO & AMARRA --> DENON 2105 --> INO piPs på 50 cm betongplintar

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-24 01:04

Pris har sällan med prestanda att göra. Det fanns ju en high-end transporter för 10k+ i squeezebox sortimentet tidigare, men det mätte ju sämre än de vanliga som kom så den försvann ^^

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-24 01:40

Nu försvann den ju inte ifrån sortimentet hos Logitech utan mer hos svenska återförsäljare eftersom den var lite väl dyr. Dock låter den klart bättre än Squezzebox Classic som var alternativet. Dessutom fungerade den som försteg och dac med både analoga och digitala ingångar. Så en SB Classic med DAC-1 låter enligt de tester jag var med i sämre än Transporter och priset blir jämförbart. Men visst hade det varit trevligt om den mätt bättre också, men den lät i vart fall bättre.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-24 01:44

Kan självklart ha fel men den verkar inte finnas kvar i logitechs sortiment längre.
Och de mätningar jag sett på den så mäter de nyare klämboxarna för 2-3k bättre via digitalt ut.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-24 01:46

Ja, nu ja. Men den kom väl för 6 år sedan. Inte många produkter utom McIntosh som har produkter kvar längre i produktion än kanske 2 år.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-09-24 01:52

Jo men om man inte gör en uppföljare så finns det en anledning oftast.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-09-24 02:18

Javisst, vikande försäljning skulle jag tro. Så kostsamma apparater går bara att sälja genom HiFi-butiker med någon form av kvantitet.
Men Logitech är inget HiFi-märke vilket gjorde att apparaten skulle säljas i datorbutiker. Dessutom ärvdes den väl ifrån SlimDevices som hade en lite annan inriktning.
Hur grejor mäter är det inte så många musikälskare som är intresserade av. Däremot är HiFi-intresserade mer intresserade av att bedömma apparaterna utifrån mätdata innan man lyssnat på dom.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-09-24 18:45

Det du frågar efter är väl en fjärrkontroll till en dator som lämnar digital utsignal, inte en nätverksspelare egentligen, du ska ju ändå inte använda den som annat än digitalutgång ? en surfplatta med fjärrstyrningsprogram är kanske det du behöver.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-10-01 18:07

OhmBoy skrev:Det är alltså den digitala signalen ut jag är intresserad av, har redan Dac och resten... och det känns bra att köra så :) Jag kör Macbook pro just nu så det är till den ett externt ljudkort skulle vara aktuellt i sådana fall.

Men Det måste finnas anledningar till att det finns dyrare transporter än Sonos, SB, och Airport? SB touch ska tex ha en bättre digital utsignal än Duet och Classic, och så ska det gå att modda touchen också har jag hört, kanske slänga på en separat nätdel också :-P Varför gjöra det enkelt för sig ;)

Jag är inte alls säker på att SB classik skulle vara sämre än varken SB duet eller SB touch. Det är väl bara Harryup, Karl xII samt Peter stendl som påstått det ? Inom tex. Linnsfären så låter tex en SB classik bättre än den nya touchen.....

...och vilka har nu rätt ?

Våra nivåmatchade blindtester visade tvärtom att Duet låten en aning bättre än touch via digitalt ut, omän med liten statistisk skillnad.

Min egen övertygelse är att i de fall det finns skillnad så är de verkligen väldigt små- så små att det kanske är handhavande och pris som avgör det hela.....
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Re: Bättre digital transport (nätverkspelare) finns det?

Inläggav Richard » 2011-10-01 18:12

OhmBoy skrev:Exempelvis Squeezebox och Sonos är kanske inte de bästa transporterna. Jag menar om Dacen och resten av anläggningen är av hög klass så känns det inte så kul att börja signalkedjan med en digital signal full av jitter och annat hemskt. Det är väl att faktum att SB och Sonos inte ger en jättebra digital signal ut, rätta mig gärna om jag har fel?

Kanske den här?:

Men finns det annat?

De mätningar som finns visar att jitternivån är väldigt låg på SB touch, SB classik, SB duet och Linns alla nätverkspelare.

Logitech transporter för 10 gånger pengarna har ett mätmässigt kraftigt jitter ( över 1000ps ) , och duger kanske därför inte som transport för seriöst hifibruk.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-01 21:19

Richard skrev:Våra nivåmatchade blindtester visade tvärtom att Duet låten en aning bättre än touch via digitalt ut, omän med liten statistisk skillnad.

Du ger dig inte ser jag . . . . 8O :lol: :lol: :lol: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-10-02 10:47

Richard skrev:Jag är inte alls säker på att SB classik skulle vara sämre än varken SB duet eller SB touch. Det är väl bara Harryup, Karl xII samt Peter stendl som påstått det ? Inom tex. Linnsfären så låter tex en SB classik bättre än den nya touchen.....

...och vilka har nu rätt ?

Kanske alla har rätt?

Frågan står och faller med vad man menar med "låter bättre". Vi har alla våra preferenser och lägger därför olika vikt vid olika skillnader. Vissa skillnader kanske vi inte ens hör därför att vi fokuserar starkt på andra.

/ B

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-10-02 11:10

Jag köpte en beggad duett för ett halvår sedan och är faktiskt skitnöjd, så i går köpte jag en till beggad för en tusing som dottern skall ha i sitt rum!

Trådlöst och enkelt och spelar skitbra. Jag har vid tillfälle jämfört rippade skivor i min classik som spelar i v-rummet där duetten används, hur än mycket jag vill så har jag väldigt svårt att peka ut klämboxen vs cd-spelarens original som spelar i classiken. Dottern som har friska öron har också svårt att peka ut vad som spelas..!

Tycker det är ett bra kvitto och att det funkar.

:)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-10-02 12:39

Richard skrev:Våra nivåmatchade blindtester visade tvärtom att Duet låten en aning bättre än touch via digitalt ut, omän med liten statistisk skillnad.

Min egen övertygelse är att i de fall det finns skillnad så är de verkligen väldigt små- så små att det kanske är handhavande och pris som avgör det hela.....

Är det inte bätre om du skriver att ni tyckte att Duetten lät bättre?
Att hänvisa till blindtester och statistik i detta fallet är ju inte så väl underbyggt. Det blir bara fel, alltihop.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-10-02 18:48

bassman skrev:Jag köpte en beggad duett för ett halvår sedan och är faktiskt skitnöjd, så i går köpte jag en till beggad för en tusing som dottern skall ha i sitt rum!

Trådlöst och enkelt och spelar skitbra. Jag har vid tillfälle jämfört rippade skivor i min classik som spelar i v-rummet där duetten används, hur än mycket jag vill så har jag väldigt svårt att peka ut klämboxen vs cd-spelarens original som spelar i classiken. Dottern som har friska öron har också svårt att peka ut vad som spelas..!

Tycker det är ett bra kvitto och att det funkar.

:)

Prexis !

Våra erfarenheter är att duet i ensamt majestät presterar ungefär som en linn ikemi av första generation, de låter snarlikt och man fokuserar på tune och rytm.

...men det låter ändå sämre än ipad v1 via hörlursutgången, - tycker jag.

Precis som prolinn hintade ( som också har jämfört ipad v1 med linn klimax ) så spelar ipad v1 troligen i klass med sneaky DS, men låter en aning falskt jämfört med de bästa spelarna.

Återgå till Generellt om hifi