Så slank jag då in på helgens hifi-mässa i Göteborg. Jag hade ett par timmar över på söndag eftermiddag och tillbringade dessa med att lyssna mig igenom rum för rum. Mina intryck är att det överlag lät riktigt bra med undantag för alltför massiv bas i flera rum. Musiken var också avsevärt mycket bättre än vad jag är van vid i mäss-sammanhang. Klassiska orkesterverk, storband, rock och bara litetgrand av den obligatoriska mässjazzen. Och i de flesta rum drog man på rejält med volym.
Särskilt bra lät det i Dynaudios rum (där det spelades på en stor Confidencemodell) och i HiFi-consults rum (där högtalarna för stunden hette Tidal Sunray. Ett par synnerligen välljudande mastodonter).
Besvikelserna hette QUAD där basen var allmänt odefinierbar och Sonus Faber Fenice - ett par jättemonster som mest lät skrälligt. Sannolikt var det rummet som ställde till det för QUAD. Vad gäller Fenice som hade flera inställningsmöjligheter via vred på baksidan, så var dessa inställda på minimal basrespons. Det är alltså inte otänkbart att man genom att vrida litet på inställningarna skulle kunnat erhålla ett avsevärt bättre ljud.
Ett stort plus också för Park Avenue som mässhall. Det spelades rejält högt i vissa rum utan att övriga utställare stördes särskilt mycket. Och så fick jag med mig ett par alster från Opus3. Alltid lika trevligt!
Hälsn. Michael