Går det få bra ljud i konstigt utformade rum?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JAT

Inläggav JAT » 2011-10-03 14:54

petersteindl skrev:Ok, jag simulerade med 2,5 meters takhöjd.

2,3m. Lyssna i så fall på 3,5 meters lyssningsavstånd. Det är ungefär som 4,3 meter i frekvensgång om man jämför med andra lyssningsplatser.

MvH
Peter

Sitter nu på ca 4,3 meters avstånd och tycker det låter ok, men 3,5m skulle alltså teoretiskt bli en förbättring? (Vete tusan om jag orkar dela på möblemanget igen bara :? )

Mvh
Johan

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-03 15:05

JAT skrev:
petersteindl skrev:Ok, jag simulerade med 2,5 meters takhöjd.

2,3m. Lyssna i så fall på 3,5 meters lyssningsavstånd. Det är ungefär som 4,3 meter i frekvensgång om man jämför med andra lyssningsplatser.

MvH
Peter

Sitter nu på ca 4,3 meters avstånd och tycker det låter ok, men 3,5m skulle alltså teoretiskt bli en förbättring? (Vete tusan om jag orkar dela på möblemanget igen bara :? )

Mvh
Johan

Det är inte säkert att det blir en förbättring, men sa du inte att du stördes av en trappöppning som finns bakom lyssningsplats.

Då tänkte jag kolla om det fanns någon bra lyssningsposition längre bort från trappöppningen. Jag kan dock inte simulera vad trappöppningen ger.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JAT

Inläggav JAT » 2011-10-03 15:12

Hej,

Jo det stämmer att jag störs av en trappöppning, dock inte lika mycket nu när jag flyttat lyssningsplatsen ca 0,3 meter närmare trappen :?

Dock kvarstår problemet att övriga huset får mycket ljud som sprids uppåt.

Tackar för tipsen, skall testa när tid finnes.

Ödmjukast
Johan

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2011-10-04 07:25

JAT skrev:Finns en fristående hylla som är 1,85x1,85 i ett annat rum som jag kan/skall prova att ha bakom lyssningsplats. Kan bli väldigt trångt mellan trappa och soffa bara, men testa skall jag nog i alla fall.

Jag tänkte placera soffan nästintill dikt mot bokhyllan. Vad gör det att vissa fack inte går att komma åt. Det är bara att låta dom vara tomma eller fyllda med böcker man ändå aldrig läser :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-04 09:13

JAT skrev:Sitter nu på ca 4,3 meters avstånd och tycker det låter ok, men 3,5m skulle alltså teoretiskt bli en förbättring? (Vete tusan om jag orkar dela på möblemanget igen bara :? )

Du behöver väl inte möblera om för att lyssna, du kan väl sätta dig på soffbordet typ? Möbleringen bör vara marginell relativt rummets stora egenskaper.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

JAT

Inläggav JAT » 2011-10-04 09:19

Nattlorden skrev:Du behöver väl inte möblera om för att lyssna, du kan väl sätta dig på soffbordet typ? Möbleringen bör vara marginell relativt rummets stora egenskaper.

Har en mediabänk/musikmöbel som är relativt lång och påverkar hur tätt jag kan sätta ihop högtalarna. Så det blir lite baxande för att dela dem.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-04 09:24

Kör du med Ingvars T-kvot?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

JAT

Inläggav JAT » 2011-10-04 09:28

Nattlorden skrev:Kör du med Ingvars T-kvot?

Svar ja.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi