Förrådsröjning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
habobo

Förrådsröjning

Inläggav habobo » 2011-10-05 08:55

Hittade detta forum, när jag sökte på begagnade stereo.
Håller på med förrådsröjning och fram kommer gamla klenoder, som jag hoppas få hjälp med att bedömma, har de något värde, och hur avyttra dessa.
Följande finns:

Hitachi Dynaharmony förförstärkare och slutsteg med beteckning:
Hitachi Stereo Control Amplifier HCA-8300
Hitachi Stereo Power Amplifier HMA-8300, 2x200W

Optonica skivspelare, Optonica Electronic Disc Processor RP-9100

Zackry Högtalare DD 5000, 125W

Sonab OA-5 typ2

Sony FM Stereo, FM/AM Reciver, STR-6046

Renoveringsobjekt:

Pioneer Full Automatic Stereo Turntable PL-X100, oren i ljudet, förmodligen skadad nål.
Hitachi AM-FM Stereo Tuner FT-440, Funkar men någon kortslutning finns, då det osar om den
Optonica Electronic Tape Processor TR-9100, Är förmodligen full av oxideringar då inga knappfunktioner funkar.

Hoppas på seriös hjälp med vad jag ska göra med grejorna.

Anders

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-10-05 09:00

Du ska inte lägga din annons här, utan på hifimagasinet.com
Men om det är något du vill skänka eller byta så finns det trådar för det här.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-10-05 09:36

Lyckans ost..!

En fungerande sån här i fint skick är nog värd en hel del..!
http://www.hifi-wiki.de/index.php/Optonica_RP-9100

Sony-receivern är fin imho men kanske inte så eftersökt.

Hitachi: bara slutsteget tar de 699 euro för på Audioscope....
http://www.audioscope.net/hitachi-hma83 ... -1217.html

osv.... :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-10-05 10:33

paa skrev:Du ska inte lägga din annons här, utan på hifimagasinet.com
Men om det är något du vill skänka eller byta så finns det trådar för det här.

Fast han/hon vill ju ha hjälp att värdera, kanske ett minsta pris som man kan släppa det för med gott samvete.

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-10-05 10:45

bootstrap skrev:Fast han/hon vill ju ha hjälp att värdera, kanske ett minsta pris som man kan släppa det för med gott samvete.

Är rätt säker på att "Anders" är en han.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-05 10:51

Jag har skickat ett PM med grova uppskattningar.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-10-05 10:57

Eftersom de i slutändan ändå ska säljas så är väl det intressanta vad folk vill betala för dem. Folk som faktiskt vill köpa alltså, och inte hifinördar som sitter på kammaren och grovt överskattar marknadsvärdet. Så tipset måste ju ändå vara att sätta ut dem på annons till högstbjudande. Då får du en indikation på vad folk faktiskt är villiga att betala.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-05 11:36

metheny skrev:Eftersom de i slutändan ändå ska säljas så är väl det intressanta vad folk vill betala för dem. Folk som faktiskt vill köpa alltså, och inte hifinördar som sitter på kammaren och grovt överskattar marknadsvärdet. Så tipset måste ju ändå vara att sätta ut dem på annons till högstbjudande. Då får du en indikation på vad folk faktiskt är villiga att betala.

Jag har köpt en hel del äldre stereoprylar förut och jag finner det oerhört irriterande när folk i allmänhet sätter ut ett pris och sedan när man betalat det priset så skall det gnällas över att man köpt det för billigt. Det ligger i säljarens intresse att ta reda på vad saker och ting är värt och därför tycker jag det är bra att ovanstående person frågar.

När det gäller högstbjudande så är jag avigt inställd till det. Om det finns ett utgångspris och ett avslutandedatum så tycker jag det är godkänt. Enklast för sådana affärer är en auktionssajt. Allt annat blir bara massa meningslösa konversationer och diskussioner som tar tid från både säljare och köpare.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-10-05 12:18

Fjonkalicious skrev:När det gäller högstbjudande så är jag avigt inställd till det. Om det finns ett utgångspris och ett avslutandedatum så tycker jag det är godkänt. Enklast för sådana affärer är en auktionssajt. Allt annat blir bara massa meningslösa konversationer och diskussioner som tar tid från både säljare och köpare.

Förstår inte problemet, att det alltid skulle bli en "massa meningslösa konversationer och diskussioner som tar tid från både säljare och köpare" så fort man skriver "säljes till högstbjudande" i annonsen tror jag inte alls på.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-05 12:39

metheny skrev:
Fjonkalicious skrev:När det gäller högstbjudande så är jag avigt inställd till det. Om det finns ett utgångspris och ett avslutandedatum så tycker jag det är godkänt. Enklast för sådana affärer är en auktionssajt. Allt annat blir bara massa meningslösa konversationer och diskussioner som tar tid från både säljare och köpare.

Förstår inte problemet, att det alltid skulle bli en "massa meningslösa konversationer och diskussioner som tar tid från både säljare och köpare" så fort man skriver "säljes till högstbjudande" i annonsen tror jag inte alls på.

Då tror vi på olika saker.

Återgå till Generellt om hifi