av lennartj » 2011-10-07 10:26
Längre musikverk som sträcker sig över ett antal skivsidor digitaliserar jag för att det musikaliska sammanhanget inte ska brytas av skivbyten mitt i.
Annars föredrar jag att avnjuta mina 78-varvare naturellt via min första skivspelare, Garrard SP25 Mk.II som jag köpte begagnad när jag gick på gymnasiet.
För många år sedan ramlade jag över en utförsäljning av 78-varvare på FFV överskott i Solna och köpte på mig ett lass av ren nyfikenhet.
Det gav mig blodad tand och nu har jag ett par hyllmeter.
När jag inte kunde få tag på ny 78-varvsnål (ersättningnålen som jag efter mycket letande lyckades beställa var försedd med mikrospårsnålar på båda sidor, en diamant och en safir - vilken idioti) till den keramiska Sonotone-pickupen fick det bli en Ortofon OM78 - vilket lyft - och än mer med min nya förförstärkare och förnuftig användning av tonkontrollerna för att kompensera skillnaden mellan dess RIAA-korrektion och skivans frekvensgång.
Jag har blivit ägare till en ej fungerande Thorens TD124 som väntar på handpåläggning i vinter. Den är för ovanlighetes skull försedd med en mycket modernare Thorens TP16 -arm
som jag tror mycket få har köpt extra pickup-skal till.
Gissningsvis är det svårare att hitta ett eller flera sådana än att byta ut den mot en traditionell vintage-arm med vanlig Ortofon/SME-fattning för pickup-skalen. Tacksam för tips
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]