av RogerGustavsson » 2011-10-12 11:40
Nu är det inte alla egenskaper som kan mätas i siffror. Finns det något mått på upplevd dynamik? Vad är i så fall korrekt värde? Är det när det känns bekvämt att lyssna på eller är det när det man till varje pris ska efterlikna verklighetens* dynamik. Att elektronik och högtalare samverkar på olika sätt och att det också kan höras, men inte alltid mätas, tror jag vi får acceptera. Jag känner igen Lennarts beskrivningar av sina upplevelser. I normalfallet lyssnar vi till en lång kedja av apparaters påverkan. Att de var för sig kan förändra signalen åt olika håll eller samverka i andra fall får vi säkert leva med. Det intryck som avsätts behöver inte vara kopplat till att apparaterna var för sig är "transparenta". Med tanke på hur välljudande inspelningar det kunde göras innan ca 1965, då utrustningarna var allt annat än "transparenta", hur bra skulle det inte kunna bli med gott hantverk idag? En faktor som skiljer då mot nu är nog tidsfaktorn, det ska gå så snabbt idag när tid är pengar mer än det någonsin varit. Hantverk är för dyrt och många sätter heller inte värde på att gott hantverk kostar. Snabba, gärna enkla, lösningar på komplexa problem är vad som efterfrågas, trots att detta inte finns. Ja eller nej? Så enkelt är det sällan, allra minst i politiken....
*Verklighetens dynamik kan vara den vi upplever på plats i en konsertsal, en bra bit från musikerna. Det som mikrofonerna fångar upp kan vara från betydligt kortare avstånd utan utsmetning av lokalens akustik. Någon forma av anpassning kanske behöver göras? Vid inspelningstillfället knappast efteråt med något "på burk". Verklighetens dynamik med lite distorsion som krydda tycker jag blir väl mycket i de flesta sammanhang. Jag har ju roat mig med att göra några inspelningar som haft referensnivå inlagd och spelat upp dem hemma i vardagsrummet med "rätt" ljudnivå. Den nivån ligger ofta 10 dB över det som brukar vara normal maximal avspelningsnivå för köpefonogram. Antagligen lyssnar vi i regel på en kombination av icke perfekta fonogram och icke perfekta uppspelningsutrustningar. Summan av de båda ska bli lyssningbart, helst njutbart.