"Dynamiken är lysande trots den låga volymen."

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ingenting kan ersätta verklighetens ljudtryck.

Just det! Så det så!
5
13%
Har inget emot fejk om det gynnar upplevelsen.
15
38%
Apparaterna SKA klara av det, så ÄR det bara!
8
20%
Vad fasen menar du?
12
30%

Antal röster : 40

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: "Dynamiken är lysande trots den låga volymen."

Inläggav Nattlorden » 2011-10-12 10:47

Strmbrg skrev:En annan fundering är - och den har varit uppe flera gånger förr - om det verkligen ÄR dynamik i betydelsen avstånd mellan starkt och svagt ljud som ligger bakom en sådan upplevelse som Flint relaterar till?

Eller om det snarare handlar om en mycket smart "fejk" som RESULTERAR i en UPPLEVELSE, som inte rent fysikaliskt genererats av dynamik?

Det måste vara det senare... God (i min bok =stor) dynamik på låg volym innebär ju att de låga partierna blir i princip ohörbara, vilken ju i det fallet inte är så kul.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-12 11:40

Nu är det inte alla egenskaper som kan mätas i siffror. Finns det något mått på upplevd dynamik? Vad är i så fall korrekt värde? Är det när det känns bekvämt att lyssna på eller är det när det man till varje pris ska efterlikna verklighetens* dynamik. Att elektronik och högtalare samverkar på olika sätt och att det också kan höras, men inte alltid mätas, tror jag vi får acceptera. Jag känner igen Lennarts beskrivningar av sina upplevelser. I normalfallet lyssnar vi till en lång kedja av apparaters påverkan. Att de var för sig kan förändra signalen åt olika håll eller samverka i andra fall får vi säkert leva med. Det intryck som avsätts behöver inte vara kopplat till att apparaterna var för sig är "transparenta". Med tanke på hur välljudande inspelningar det kunde göras innan ca 1965, då utrustningarna var allt annat än "transparenta", hur bra skulle det inte kunna bli med gott hantverk idag? En faktor som skiljer då mot nu är nog tidsfaktorn, det ska gå så snabbt idag när tid är pengar mer än det någonsin varit. Hantverk är för dyrt och många sätter heller inte värde på att gott hantverk kostar. Snabba, gärna enkla, lösningar på komplexa problem är vad som efterfrågas, trots att detta inte finns. Ja eller nej? Så enkelt är det sällan, allra minst i politiken....

*Verklighetens dynamik kan vara den vi upplever på plats i en konsertsal, en bra bit från musikerna. Det som mikrofonerna fångar upp kan vara från betydligt kortare avstånd utan utsmetning av lokalens akustik. Någon forma av anpassning kanske behöver göras? Vid inspelningstillfället knappast efteråt med något "på burk". Verklighetens dynamik med lite distorsion som krydda tycker jag blir väl mycket i de flesta sammanhang. Jag har ju roat mig med att göra några inspelningar som haft referensnivå inlagd och spelat upp dem hemma i vardagsrummet med "rätt" ljudnivå. Den nivån ligger ofta 10 dB över det som brukar vara normal maximal avspelningsnivå för köpefonogram. Antagligen lyssnar vi i regel på en kombination av icke perfekta fonogram och icke perfekta uppspelningsutrustningar. Summan av de båda ska bli lyssningbart, helst njutbart.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-12 11:43

RogerGustavsson skrev:Nu är det inte alla egenskaper som kan mätas i siffror. Finns det något mått på upplevd dynamik? Vad är i så fall korrekt värde? Är det när det känns bekvämt att lyssna på eller är det när det man till varje pris ska efterlikna verklighetens* dynamik.

Stora felet är att kalla det upplevda för dynamik, det borde heta något annat, då det är väl fastslaget att lätt minskad reell dynamik ofta leder till en ökad 'upplevd dynamik'.

Jag tror det stora problemet är att folk spelar med maxnivå i musiken som referensnivå för rattandet, inte efter hörbarheten på de svagaste partierna. Därför upplevs det bättre när de klarar att höra båda delarna inom sitt önskade dynamikregister. Och visst kan man väl kalla en dynamik som passar individen för bra... men det krockar med alla andra där bra dynamik = stor dynamik.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-12 14:40

Jag tycker att det oftast hänger ihopp som så att en stereo som går att lyssna jätte högt med utan att det låter "fel" går även att göra det omvända med.

Men motsatta förhållandet råder absolut INTE nödvändigtvis...

Alltså väljer jag en stereo som går att lyssna tok högt med, och sedan väljer att inte höja så mycket bara helt enkelt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-12 15:03

Jag tycker att anläggningar som låter dött och tråkigt på låg volym oftast låter apa och tomt även på hög volym. Gäller både HiFi och PA. Man får lust att öka volymen för att ljudet ska "släppa" till slut och bli lite kul.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-10-12 18:38

Man kanske skall använda ordet livligt istället för dynamiskt?
Alltså, när man talar om den upplevelse som emellanåt beskrivs med ordet dynamik.

Det viktigaste är ju inte vad saker kallas, förvisso.
Men det kanske kan vara bra att få en samsyn kring begreppen, så att resonemangen kring upplevelsen inte avstannar eller spretar på grund av betydelsen i ett ord.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-10-12 21:38

Njae. För medelsvensson betyder nog ordet dynamik mer en subjektivt upplevd förändring av något slag t.ex. i musik än en siffra följd av ändelsen dB. Så här tycker Wikipedia:

Dynamik (mekanik), gren inom mekaniken som behandlar partiklars och kroppars rörelse under påverkan av krafter
    Dynamik (musikteori), musikterm för ljudstyrkan som uttrycksmedel i interpretationen av ett verk.
    Dynamik, kan också betyda system av förändringar.
    Dynamik, är även ett begrepp inom reglertekniken. Dynamiska system har en tröghet i sig som gör att deras tillstånd beror av (alla) tidigare insignalvärden.
    Dynamik, en benämning inom elektrotekniken som vanligen avser förhållandet mellan nyttosignal och brus. Se SNR
    Dynamik, i lingvistik syftar på är talets variationer i ljudnivå eller tryck. Se prosodi

"Bättre dynamik" tolkar jag helt klart som "större musikaliskt upplevd dynamik".

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-13 14:28

Att nattetid spisa god musik på moderat ljudnivå, när omgivningen är som tystast, har skänkt mig de största musikaliska hifiupplevelserna genom åren, utan tvekan, men...

Alla anläggningar jag lyssnat på, har fordrat starkare volympådrag än så, för att få kropp och realism. Den egenskapen vill jag verkligen inte vara utan.
Den som vet mest, tror minst.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi