Finns det enkla sätt att minska ljudet från gatan?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

bootstrap

Finns det enkla sätt att minska ljudet från gatan?

Inläggav bootstrap » 2011-10-09 04:16

Bor man centralt i ett hus från 30talet så bor man också bullrigt.

Mitt problem är att när jag ser på film så har jag ibland mycket svårt att höra vad dom säger, det är då det märks extra tydligt.

Lite data också då. Lägenheten är på 20kvm. ventilhål ovanför fönstret som slpper in ljud. fönster ska gärna också vara öppet, släpper in ljud. Allt stängt släpper så klart in mindre ljud, tyst är det långt ifrån.
Bor på 2a våningen.

Har ni några tips, gärna så billigt som möjligt :) Är fattig student.

Andas stenull? Ska man peta in det i ventilen och sy en rulle som man trycker fast i fönsterspringan? Nåt smart sätt att få fönstret skittyst?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-10-09 09:08

Kronkan skrev:http://www-v2.sp.se/energy/ffi/buller.asp

http://www.bullernatverket.se/system/sc ... U4MUNGOTg=

Intressanta länkar och när jag tänker på det är listerna dåliga och kittet också så hyresvärden kanske kan fixa lister samtidigt som fönsterkittet.

Tänkte att det var underförstått men det är en hyreslägenhet jag bor i. Så större ingrepp får väl ses som uteslutna.

Funderar lite på om en rejäl rullgardin kan hjälpa...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-10-09 09:56

Hej!

Budskapet att du saknar medel för åtgärder var klara som en ljudbild från ett par elektrostater :wink:. Men hur det ser ut hemma hos dig var lite mera grumligt. Fönster och ventilation kan vara så mycket. Därför bättre att länka till något allmänt för kunskapsutveckling.

Egentligen är ägaren av vägen ansvarig om inomhusmiljön är hälsovådlig på grund av störningar. Även fastighetsägaren är ansvarig. Är det så att fönsterlister är undermåliga så skall du påpeka detta också.

Vet inte om rullgardiner hjälper speciellt mycket, men säkert något litet. Ett par tjocka gardiner som går att dra igen kanske är något bättre. Sådana åtgärder kanske också hjälper till med akustiken. Eventuellt har du också sådana problem som gör att hörbarheten av ljud och röster försämras.

Är du student så skall du också söka dig till tysta miljöer eller till miljöer som är ljudmässigt vilsamma.
http://www.befriasamtalet.se/fyra-av-ti ... ljudmilj-n

Mitt enda bidrag inom det akustiska och väljudsområdet har varit att jag för några år sedan var en mycket vänlig tillskyndare av ett utvecklingsarbete för ljudmiljön i pedagogiska miljöer då fokuserat på yngre barns ljudmiljö. Det var lärorikt. Men tycker inte att samhället helt tagit till sig själva tänket hur vi skapar goda ljudmiljöer. Ibland tvärtom.

En slutsats kan vara att ta hand om buller där det skapas. Men i ditt fall kan det vara svårt att påverka bilarnas ramfart och att de låter som de gör. Men går det bussar med hållplatser bör man självklart skriva till bussägaren och påpeka olägenheten. Sådant kan faktiskt påverka tillslut.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Finns det enkla sätt att minska ljudet från gatan?

Inläggav phon » 2011-10-09 10:05

bootstrap skrev: Har ni några tips, gärna så billigt som möjligt :) Är fattig student.

Är det kopplade tvåglasfönster så gör en vanlig dammlist mellan bågarna nytta. Jag satte in lister i mina fönster, mest för att minska energiåtgången, men upptäckte att det blev betydligt tystare samtidigt. Listerna kostade några hundringar till hela huset.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-09 10:45

det där att det ska vara tätt är viktigt, prova stoppa köksradion i kylskåpet jämfört med i skafferiet
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Finns det enkla sätt att minska ljudet från gatan?

Inläggav Kronkan » 2011-10-09 10:56

phon skrev:
bootstrap skrev: Har ni några tips, gärna så billigt som möjligt :) Är fattig student.

Är det kopplade tvåglasfönster så gör en vanlig dammlist mellan bågarna nytta. Jag satte in lister i mina fönster, mest för att minska energiåtgången, men upptäckte att det blev betydligt tystare samtidigt. Listerna kostade några hundringar till hela huset.

Kan vara alldeles rätt. Damlisten sitter ju mellan det inre fönsterbågen och den yttre. Själva tätlisten skall alltid sättas så att det blir tät mellan den inre fönsterbågen och karmen.

Själv skulle jag tro utan att ha mätt att de tätlister som är gjorda av skum är att föredra om man skall täta mot buller. Damlisten skall dock alltid vara av ett genomsläppligt material. Annars riskerar man att förstöra fönstret på grund av kondens.

Har märkt genom åren att det är vanligt att det fuskas att täta mellan karm och vägg. Rätt gjort sparar det energi och även minskar ljud som smiter in utifrån.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-09 11:10

Hmm, du vill minska ljudet från gatan. :idea: :arrow: Kan du inte "låna" två enkelriktatskyltar och sätta i båda ändarna på gatan :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-10-09 11:28

petersteindl skrev:Hmm, du vill minska ljudet från gatan. :idea: :arrow: Kan du inte "låna" två enkelriktatskyltar och sätta i båda ändarna på gatan :)

Faktiskt det bästa sättet att reducera buller. Att gå till källan och åtgärda problemet där. :)

Kommer ihåg att när anställda i exempelvis förskolor och skolor förstod detta blev det riktigt kreativt.

Något problem som dök upp var golv och stolar. På en skola var det klinkers i några större grupprum i kombination med stolar som skapade ett obehagligt ljud. En pedagog tog tag i problemet själv och tog kontakt med ortens tennisklubb och fick avlagda och slitna bollar. Och så tog man och skar ett kryss i dom och satte de längst ner på benen. Klart detta hjälpte och kostade inte en krona. Men man hade ju behövt tänkt till innan man skaffade stolar och golvbelägnad.

Så jag fick under några år ständigt höra om kreativa lösningar på buller när man väl skaffade sig en metodik.

Så köp in enkelriktade skyltar och sätt upp dom inför en måndag morgon . Det kommer bli kul.

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-10-09 14:32

http://www.ljudbalans.se/ Säljer ljudabsorberande tyger. Skulle vara kul att testa göra ett par gardiner med sånt tyg.

F.Ö så har jag 3 glas fönster och måste säga att det dämpar buller väldigt bra, nog för att det inte blir knäpptyst så blir det bra mycket tystare.
Flac -> Foobar2000 + wasapi -> Weiss DAC-202 -> Sennheiser HD800

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-10-13 19:56

Att det är bilarna utanför som för buller är det ingen frågan om!

Tack för alla tips igen. Ljudbalans verkar ha ett billigare tyg som verkar absorberande, jag ska hålla det i bakhuvudet.

Tätningen runt fönster tror jag mycket på och även i ventilhålet som är sådana långa saker man kan stänga men det är öppet rätt ut! det måste ju då att täta med nåt material som släpper igenom luft tycker jag.
Samt fönstren då. Vaktis måste ändå snart kita om fönstren så dessa "onödiga" ingrepp borde vara enkla att genomförra samtidigt :)

Om inte annat kanske han kan lämna av lite material så fixar jag det själv sen.

Ps spärra av en väg i centrala stan går nog inte obemärkt förbi :P

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-13 19:57

Flytta?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 20:07

Fyrglasfönster?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-13 20:10

Öppna fönstret och de dem vänligt men bestämt att hålla tyst.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-13 21:22

KarlXII skrev:Flytta?

+1. Låter banalt, men faktiskt den bästa lösningen. Jag har nämligen samma typ av fönster men inte så mkt trafik på kvällar. Kan inte tänka mig att få ordning på det utan nya fönster inkl. god drevning.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-10-13 22:47

petersteindl skrev:Hmm, du vill minska ljudet från gatan. :idea: :arrow: Kan du inte "låna" två enkelriktatskyltar och sätta i båda ändarna på gatan :)

Kreativt! Det tar några år innan "stan" upptäcker att det inte stämmer med "trafikplanen"! ;-D

Fjonkalicious skrev:

+1. Låter banalt, men faktiskt den bästa lösningen. Jag har nämligen samma typ av fönster men inte så mkt trafik på kvällar. Kan inte tänka mig att få ordning på det utan nya fönster inkl. god drevning.

För mig som hajar till om det kommer en bil känns det som jag är lite bortskämd... Gissar att de få som passerar har större synpunkter på mig... :wink:

Om jag skulle föreslå något vore det tunga draperier att dra för när du behöver störningsfritt.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2011-10-13 23:19

Fjonkalicious skrev:

Håller med. Ny lägenhet som inte bara är bättre byggt utan kanske också bättre placerat. Men min lägenhet är sjukbillig och ännu mer så med tanke på läget. Så som student har jag inte råd att flytta :/
Senast redigerad av bootstrap 2011-10-14 10:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-13 23:27

bootstrap skrev:
Fjonkalicious skrev:

Håller med. Nu lägenhet som inte bara är bättre byggt utan kanske också bättre placerat. Men min lägenhet är sjukbillig och ännu mer så med tanke på läget. Så som student har jag inte råd att flytta :/

Hörlurar. :-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bredin_MKII

Inläggav bredin_MKII » 2011-10-13 23:54

Fjonkalicious skrev:Hörlurar. :-)

OT:

Om man skaffar gjutna in-ear lurar och sedan drar på någon form utav hörselkåpor med noise-cancelling, undra om inte det mesta oljudet kommer in via munnen då. :roll:
Flac -> Foobar2000 + wasapi -> Weiss DAC-202 -> Sennheiser HD800

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-10-14 00:04

Stäng munnen :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-14 07:17

Jocke skrev:

Kreativt! Det tar några år innan "stan" upptäcker att det inte stämmer med "trafikplanen"! ;-D

"Låna" i så fall skyltarna på annan ort... så de inte har incitament att börja leta efter de försvunna.

Behövs kanske tilläggsskylt om "Gäller ej behörig trafik" så att grannarna inte klagar på trafikplaneringen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Återgå till Generellt om hifi