adzer skrev:Självklart är delen som spelas upp i ramet annars kan den inte spelas upp. Här läses dock HELA filen in innan den börjar spela upp.
Skillnaden är alltså att medans itunes buffrar upp ett par sekunder så buffrar decibel hela låten.
Men varför skulle det vara bättre?
adzer skrev:Jag hör ingen skillnad med funktionen av eller på, men det skadar ju inte direkt.
Det om skadar är väl att man saluför en funktion som verkar väldigt tveksam. Och var slutar man? Man kan ju göra väldigt mycket som man inte ger någon effekt eller man hör skillnad på.
adzer skrev:Och att förebygga för att delar på hårddisken kan vara skadade är väl bara bra? Varför skulle det vara negativt att kunna använda sig av en äldre hårddisk. Då alla diskar förr eller senare för skadade sektorer.
Jag förstår hur du tänker, men jag vill hävda att det inte funkar på det sättet. Att en sektor på en hårddisk är trasig är inte samma sak som att en "sektor" på en CD är trasig. I CD-fallet får du ett hack i ljudet. På en hårddisk kan data flyttas från en sektor som börjar bete sig konstigt, dvs är på väg att gå sönder. Om den däremot går sönder helt och inte kan återskapas kan du inte läsa filen överhuvudtaget, dvs det kommer inte bli ett hack i mitten av "spåret"/filen/ljudet.