Kan hifi-prylar "vänja sig" vid varandra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume

Kan hifi-prylar "vänja sig" vid varandra?

Inläggav olaume » 2011-10-27 22:49

Har precis kopplat in min nyköpta och i alla tester hyllade förstärkare, men tycker inte det låter över hövan bra. Lite gyttrigt och lite ansträngt.
Förstärkaren är begagnad, så det bör inte handla om att den i sig inte är inspelad. Det märkliga är att jag har varit med om liknande erfarenheter tidigare när jag har kopplat in nyköpta begagnade förstärkare; att det inte har låtit särskilt bra i början. Men efter ett tag har det börjat låta bättre. Får se om det blir likadant denna gång. Nu till frågan: Handlar detta - att det låter bättre efter ett tag - enbart om placebo och om att man själv vänjer sig vid ljudet? Eller kan förstärkare, högtalare och övriga komponenter på något sätt "vänja sig" vid varandra så att de efter ett tag ihop börjar lira bättre ihop?
För mig låter det som hokuspokus att döda ting skulle vänja sig, men konstigare saker har jag i och för sig hört talas om i elektronikens värld. Någon som vet eller har liknande erfarenheter?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-10-27 22:51

Det är säkert du som vänjer dig vid ljudet. Det är inte placebo, det är invänjning, helt enkelt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Laila

Re: Kan hifi-prylar "vänja sig" vid varandra?

Inläggav Laila » 2011-10-27 22:53

olaume skrev:Har precis kopplat in min nyköpta och i alla tester hyllade förstärkare, men tycker inte det låter över hövan bra. Lite gyttrigt och lite ansträngt.
Förstärkaren är begagnad, så det bör inte handla om att den i sig inte är inspelad. Det märkliga är att jag har varit med om liknande erfarenheter tidigare när jag har kopplat in nyköpta begagnade förstärkare; att det inte har låtit särskilt bra i början. Men efter ett tag har det börjat låta bättre. Får se om det blir likadant denna gång. Nu till frågan: Handlar detta - att det låter bättre efter ett tag - enbart om placebo och om att man själv vänjer sig vid ljudet? Eller kan förstärkare, högtalare och övriga komponenter på något sätt "vänja sig" vid varandra så att de efter ett tag ihop börjar lira bättre ihop?
För mig låter det som hokuspokus att döda ting skulle vänja sig, men konstigare saker har jag i och för sig hört talas om i elektronikens värld. Någon som vet eller har liknande erfarenheter?

Appselut .. . . 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-10-27 22:54

PerStromgren skrev:Det är säkert du som vänjer dig vid ljudet. Det är inte placebo, det är invänjning, helt enkelt!

Bevis min käre Per, bevis . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-10-27 23:10

PerStromgren skrev:Det är säkert du som vänjer dig vid ljudet. Det är inte placebo, det är invänjning, helt enkelt!

Tror jag med. Förvånas över hur många som hävdar att viss elektronik, kablar, etc kräver flera hundra timmar av inspelning. Högtalare däremot är en annan sak.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-10-27 23:16

Right! +1

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-28 01:34

Många begagnade förstärkare, har stått inkilade i trånga skåp utan luftväxling, med stekta kondingar som följd.
De torde inte fungera bättre efter ett tag, utan det handlar enbart om tillvänjning, tyvärr.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2011-10-28 21:42

Fenomenet verkar åter vara på väg att inträffa. Den nyköpta begagnade Denon AVR-2807 låter redan mycket bättre än igår och börjar bli riktigt rolig att lyssna på :) Förklara det den som kan! Om den låter bättre än min HK690 låter jag än så länge vara osagt. Ljudet är i alla fall helt klart varmare.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-28 21:58

Apparater som inte varit inkopplade (garderoben) en längre tid, kan av naturliga skäl låta bättre efter några dagars inkörning.
Återigen, det har med kondingarna att göra. :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-10-28 23:08

Ja, så är det. Vårt proppskåp har efter sisådär 10 månader vant sig vid vår pickupp :arrow:
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-10-28 23:24

Min cd fick helt plötsligt för sig att börja mobba försteget. Jag är etta och du en nolla och andra binära spydigheter. Försteget var känsligt och förstärkte detta till slutsteget som därefter kom i rejäl självsvängning och klippte till! Högtalarkablarna som hade levt isolerade med kontaktproblem som följd fick högtalarna att tända till och hålla låda. Det fullkomligt blixtrade ur dem!
Så se till att apparaterna håller sams! Annars kan det gå hur galet som helst :wink:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-10-28 23:42

Stereotypen skrev:Min cd fick helt plötsligt för sig att börja mobba försteget. Jag är etta och du en nolla och andra binära spydigheter. Försteget var känsligt och förstärkte detta till slutsteget som därefter kom i rejäl självsvängning och klippte till! Högtalarkablarna som hade levt isolerade med kontaktproblem som följd fick högtalarna att tända till och hålla låda. Det fullkomligt blixtrade ur dem!
Så se till att apparaterna håller sams! Annars kan det gå hur galet som helst :wink:

INGET JÄVLA CURLING FÖRÄLDRASKAP NÄR DET GÄLLER HU-FU :arrow:
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-10-28 23:50

CODY skrev:
Stereotypen skrev:Min cd fick helt plötsligt för sig att börja mobba försteget. Jag är etta och du en nolla och andra binära spydigheter. Försteget var känsligt och förstärkte detta till slutsteget som därefter kom i rejäl självsvängning och klippte till! Högtalarkablarna som hade levt isolerade med kontaktproblem som följd fick högtalarna att tända till och hålla låda. Det fullkomligt blixtrade ur dem!

INGET JÄVLA CURLING FÖRÄLDRASKAP NÄR DET GÄLLER HU-FU :arrow:

:lol: :lol: :lol:

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-10-28 23:54

Cody

När du skriker så där högt blir jag lite rädd.

Faktiskt.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-10-29 00:04

olaume skrev:Har precis kopplat in min nyköpta och i alla tester hyllade förstärkare, men tycker inte det låter över hövan bra. Lite gyttrigt och lite ansträngt.

Jag upplever det också ofta och har kommit fram till att det faktiskt är rummet som spelas in, inte elektroniken. Hur dumt det än kan låta.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-10-29 00:06

Objektivisten skrev:

Jag upplever det också ofta och har kommit fram till att det faktiskt är rummet som spelas in, inte elektroniken. Hur dumt det än kan låta.

Mitt rum låter inte dumt alls.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-29 01:30

Rummet ska spelas in och sen spelas upp i motfas. Då neutraliseras alla rumsliga svagheter.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-10-29 03:37

Stereotypen skrev:Jag är etta och du en nolla och andra binära spydigheter.

"Source First - Gone Bad"

Återgå till Generellt om hifi