Nytt filter till mina Magnepan 1,6qr

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Inläggav adagio » 2011-10-29 11:27

Jag trodde inte att det skulle göra någon direkt skillnad med att byta shuntkondensatorerna men, men ack så fel man kan ha.
Allt som allt en lyckad mod.
Alla som varit här och lyssnat har häpnat över hur bra det blev. En importör av andra märken kunde bara inte förstå detta närmhan var här. Ormoljekomponenter som lyckades transformera en 26tusen kronors högtalare till 70-100.000 kronors nivå.
Det alla inkl jag frapperas av är bakgrundstystnaden, det vi subjektivister brukar referera till som svärta. Det vore fel att säga att ljudet är varmt snarare äkta, true to music. Det finns en känsla av närhet och fysisk 3D.
Klanger som förför utan att förvränga.
Dynamiken är bra mycket bättre och instrument som elbas och ståbas samt cello presenteras nu med en extremt bra nyansering till skilnad mot den lite volymiösa samenes-basen som var innan. Ok inte dålig bas men nu hör man nyanser och enskilda element i en bastun som tidigare bara anades.
En kompis som tidigare hade Krell FPB 450 MCX monoblock och Stradivarius var riktigt imponerad och tyckte det var för bra för att vara sant, att man kunde uppnå detta till en bråkdel av vad det borde kosta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-29 19:25

Magnepan's filter har detta schema.
Bild

Har du bara bytt till andra komponenter med samma nominella värden?

Vad är det för underkomponenter du använder i det nya filtret?

adagio

Inläggav adagio » 2011-10-29 21:19

Jo följande Ormoljekomponenter.; )
Jensen PIO kondensatorer för hela slanten. Dock har jag ändrat "stegen" i diskantdelen av filtret en smula. En stor alufolie på 20uF, en 2uF med kopparfolie samt en 0,1uF med kopparfolie.
I basen sitter en kopparfoliespole med mineralvaximpregnerat papper som dielektrikum. Denna spole ligger på 3,5mH 0,38 ohm.
Shuntkondensatorerna är Jensens alufolie PIO men dubbla 12uF matchade till 24uF exakt. Alla dessa PIO har ganska generösa toleranser +-10% så en matchning är av yttersta vikt, annars kan det bli rätt fel. Orginalfiltret ligger på +-5% och det är inte matchat exakt. Högtalarkabeln är AQ type 4 x 2 crimpad och lödd med furutechlod och furutechcrimphylsor i förgyld koppar.
Jag har ansträngt mig att få så få lödpunkter som möjligt i diskantdelen är det endast tre st från förstärkaren tom elementet i högtalaren, för basen finns det bara tre också i signalvägen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-10-31 08:48

Det där låter dyrt.... Mina MG 3.6 har ju ett fjärde ordningens lågpassfilter med stora kondensatorer och en omgång filmkondensatorer i serie med mellanregistret (200µF). Till MG 3.6 blir det billigare att göra delningen mellan bas och mellanregister aktiv och köra med dubbla slutsteg. Dessutom vinner man lite verkningsgrad i basen. I högpassdelen blir det färre delar än med den passiva delningen (man ändrar seriekondensatorerna på ingångarna av slutstegen till de högre frekvenserna).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-10-31 10:48

adagio skrev:Bild
Lådan.

Snyggt! :)

Om nu filterkomponenterna är tänkta att ligga helt still så kanske man inte vill ha en resonans i den slutna tomma filterlådan. Det läcker väl visserligen lite i hålen för kablarna, men det kan nog bli ett rätt högt Q-värde ändå på resonanstoppen i lådan.

Några mellanlägg (brickor?) mellan plexi och trä fixar det hela, då borde lådan att läcka så mycket att förlusterna blir tillräckligt stora. Nån mm borde räcka. Eller bättre, 3-4 mm plus en tesa tätningslist som släpper genom luft.

Alternativt kan du fylla hela lådan med dämpmaterial (gullfiber), då slipper du se alla delningsfilterkomponenter också .... 8O 8) :D

Eller så blir det tvärtom, en springa gör att resonansen blir värre i lådan. 8O Bäst att stoppa in en mik-kapsel i lådan och mäta. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

adagio

Inläggav adagio » 2011-10-31 20:14

Ja till 3.6 blir det en dyr affär. Jag har dock sett exempel på passiva "reviderade" filter. Skulle jag ha ett par 3.6or skulle jag nog börja med den passiva högpassdelen. Aktiva delningar kräver ju 3 st slutsteg och det blir ju inte jättebilligt det heller.
Kul är det att fixa o dona lite iaf.
Ang resonanser i lådan så visst, men det låter lite extremt att orka ge sig in i det. Mina lådor är byggda av 2cm tjockt ädelträ samt lika tjockt lock i akryl. Lådans gavlar vilar på SD-fötter medans själva botten är infäld och tillverkad i 5cm tjock ask/ek limfog. Inne i lådan ligger numera ett lager styva golvplattor samt blå cellplast från Dow, detta är klätt med sammet för syns skull. Så själva filtret har ingen kontakt med själva väggarna eller taket. Längre än så orkar jag nog inte bry mig.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-10-31 20:21

adagio skrev:Ja till 3.6 blir det en dyr affär.

De x-overs som Parts Connexion säljer till 3.6 kostade runt 15.000 för ett par år sedan när jag frågade. Tyckte det var lite dyrt och bytte upp mig till ett par 3.7 istället.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-10-31 20:46

Det är ju jättebra om du blivit nöjd med resultatet och dessutom tycker att det var värt insatserna.
:)

Men, vad var bakgrunden till att du vidtog dessa åtgärder?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

adagio

Inläggav adagio » 2011-10-31 23:24

Redan innan jag lyssnat till orginalhögtalaren , inför ett ev byte, hade jag läst i stort sett allt som fans att tillgå på nätet om denna högtalare.
Däribland en del om lyckade filteruppgraderingar.
Eftersom jag erfarit en del lyckade dito med tidigare högtalare föreföll dessa som en lämplig kandidat, dvs inte för dyra och en rimlig mängd komponenter samt att det rörde sig om 1a samt 2a ordningens filter.
Hursomhelst visste jag inte riktigt vad som väntade när jag lyssnade på dom första gången, man kan lugnt säga att jag blev "blown away" dvs helt såld.
Jag lämnade Stockholm med ett par SF guarneri memento mindre och ett par MG 1,6qr samt MC1 med mig hem. Min sambo tyckte även hon att dessa lät mycket bra, enl henne bättre än SF men jag skulle nog säga annorlunda.
Väl hemma var jag helnöjd och skulle nog kunnat nöja mig med det om det inte vore för ren nyfikenhet och den fasta övertygelsen att det alltid kan bli bättre.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-01 09:29

adagio skrev:Ja till 3.6 blir det en dyr affär. Jag har dock sett exempel på passiva "reviderade" filter. Skulle jag ha ett par 3.6or skulle jag nog börja med den passiva högpassdelen. Aktiva delningar kräver ju 3 st slutsteg och det blir ju inte jättebilligt det heller.

Fast jag tänkte mig att ersätta det externa filtret mellan bas och resten, alltså B-4418 i schemat, http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/ ... 6xover.jpg Inuti ser de lådorna i speciellt imponerande ut med sina spolar med järnkärnor, http://www.twin-x.com/groupdiy/albums/u ... al_4~5.jpg Det interna filtret mellan mellanreigster och diskant är ingen idé att ersätta med en aktiv lösning. Blir i slutändan fyra effektförstärkande kanaler. Finns också intresse för att modifiera slutegen till en högre utimpedans enligt den diskussion som varit på detta forum.

adagio

Inläggav adagio » 2011-11-01 12:57

Hm intressant.. Kul att labba lite. Det är ju iaf reversibelt om det inte skulle bli som man tänkt. Är hög impedans något att eftersträva i samband med maggies?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-01 14:21

Det vet vi inte än... Det är ju IÖ som tror att det kan vara fallet. Flint's experiment med konventionella högtalare utföll tydligen till stor belåtenhet. Själv behöver jag lite tekniskt support för att genomföra ombyggnaden. Inte för att den är komplicerad utan för att ha koll på att förstärkarna inte självsvänger till döds. Magnepan kan medvetet ha infört en viss serieresistans i sina spolar för att ge en viss "voicing". I 3.6 är ju serieresistansen rätt betydande i bas filtret, runt 0.8 Ohm om man läser Magnepan's egna uppgifter.

adagio

Inläggav adagio » 2011-11-01 21:59

Om jag var du skulle jag göra som du säger men jag skulle iaf prova att byta ut de där kondensatorerna i serie med diskantelementet. Jag vet att det blir skilnad, om du inte tror det så...fine, det låter ju redan bra.
Jag vet att jag kommer få på skallen men jag sticker ändå ut hakan å säger att där ska du pröva med PIO gärna jensen. Prova att byta den lilla 0,1 mot en kopparfolivariant. Det är inte så dyrt, sen, om du gillar det du hör föreslår jag 10an i alufolie och 5an i kopparfolie. Vill du ha mer luft och en mer glimrande återgivning skulle jag titta på mundorfs silver in oil eller supreme för en mer robost alround klang. Jag gillar dock Jensen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-01 22:49

Skulle varit kul om du verkligen hade fixat att höra skillnad vid ett kontrollerat blindtest.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

adagio

Inläggav adagio » 2011-11-01 23:33

Ja det hade varit kul. ; )

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-11-02 00:27

He he, själver så har jag nog vridit på smulan ca 45 grader sen
någon tider tebaks . . . låter dä bra så skiter ja faktiskt blankt i,
om jag eller nån annan kan utpeka en skillnad i ett blindtest eller
inte, typ . . . lycklig den som lycklig är, över sin återgivning . . .
vilket naturligtvis även innefattar maj mä . . . typ . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-02 03:02

adagio skrev:Redan innan jag lyssnat till orginalhögtalaren , inför ett ev byte, hade jag läst i stort sett allt som fans att tillgå på nätet om denna högtalare.
Däribland en del om lyckade filteruppgraderingar.
Eftersom jag erfarit en del lyckade dito med tidigare högtalare föreföll dessa som en lämplig kandidat, dvs inte för dyra och en rimlig mängd komponenter samt att det rörde sig om 1a samt 2a ordningens filter.
Hursomhelst visste jag inte riktigt vad som väntade när jag lyssnade på dom första gången, man kan lugnt säga att jag blev "blown away" dvs helt såld.
Jag lämnade Stockholm med ett par SF guarneri memento mindre och ett par MG 1,6qr samt MC1 med mig hem. Min sambo tyckte även hon att dessa lät mycket bra, enl henne bättre än SF men jag skulle nog säga annorlunda.
Väl hemma var jag helnöjd och skulle nog kunnat nöja mig med det om det inte vore för ren nyfikenhet och den fasta övertygelsen att det alltid kan bli bättre.

Anser din sambo att det har blivit en klar förbättring med dina nya filter?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

adagio

Inläggav adagio » 2011-11-02 09:29

Inte för att det spelar nån roll, hur många ggr har inte dyl uttalanden om fruar och sambos åsikter som sedan blivit smädade.
Ja hon tycker att det blivit mycket bättre, hon är mycket känslig mot ljud som stör, låter orent, högt och slamrigt. Hennes egna ord" otroligt att det hela tiden kan bli bättre, när det redan låter så bra sen gör du det här och det blir mycket behagligare" hon har inget hifiintresse, men har spelat violin sen barnsben ( dock inget de senaste 10 åren)

adagio

Inläggav adagio » 2011-11-02 10:24

Alla som har vägarna förbi Norrköping är välkomna att själva komma och avnjuta det hela till en god kopp kaffe, det är bara att PMa.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi