QRS högtalare - omdömen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
doppler

Inläggav doppler » 2011-11-02 14:53

Jag köpte ett par QRS 500 till farsgubben i våras, tycker de låter väldigt fint med tanke på priset. Det största felet jag upplever, åtminstone i päronens vardagsrum, är att det känns som att det är lite väl mycket djupbas på bekostnad av den som ligger lite högre. Saknas lite runt 60-100Hz alltså, om det nu inte är ett rumsfenomen. I övrigt känns de väldigt fint balanserade, snudd på att jag skulle kunna leva med dem själv.
#faktiskt.se på Quakenet.

eriken

Inläggav eriken » 2011-11-02 17:37

doppler skrev:Jag köpte ett par QRS 500 till farsgubben i våras, tycker de låter väldigt fint med tanke på priset. Det största felet jag upplever, åtminstone i päronens vardagsrum, är att det känns som att det är lite väl mycket djupbas på bekostnad av den som ligger lite högre. Saknas lite runt 60-100Hz alltså, om det nu inte är ett rumsfenomen. I övrigt känns de väldigt fint balanserade, snudd på att jag skulle kunna leva med dem själv.

Gjorde själv samma sak och köpte ett par för 400 spänn som jag gav bort till päronen. Det är väll inte den mest ofärgade högtalaren direkt fast den är helt okej och ganska kul att spela musik på, speciellt bastung sådan där musiken ska kännas och finliret inte är så noga.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-11-02 18:47

Jag har samma uppfattning som eriken gällande QRS 500.
Bästa QRSen jag hört är nog Supernovan, den är helt OK, jag gillar den nog bättre än tex populära B&W Nautilus 802, främst för att den har dynamiska egenskaper jag tycker är tilltalande.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2011-11-02 19:19

Jag hade turen att snubbla över ett par QRS500 på Myrorna för 150:-

Hade låga förväntningar men blev mycket positivt överraskad av ljudet. Har inte mycket att invända emot hur de låter och tycker de "förfinar" ljudet på ett trevlig sätt som gör även lite sämre inspelningar njutbara.

Resten av utrustningen, inspelningen och rummet bör vara riktigt ordentligt bra innan jag upplever QRS500 som en flaskhalsk i jakten på det perfekta ljudet.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-03 08:58

Eriken skrev....
finliret inte är så noga

Detta måste jag faktiskt protestera lite mot,jämfört mina qrs500 mot rätt många högtalare och även långt dyrare sådana och dom har inte gjort bort sig alls när det handlar om plocka fram detaljer i musiken.

Att dom är lite bastunga håller jag däremot med om :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-11-03 12:41

zapanasta skrev:Eriken skrev....
finliret inte är så noga

Detta måste jag faktiskt protestera lite mot,jämfört mina qrs500 mot rätt många högtalare och även långt dyrare sådana och dom har inte gjort bort sig alls när det handlar om plocka fram detaljer i musiken.

Att dom är lite bastunga håller jag däremot med om :)

Att den upplevs tung är mest troligt en produkt av både olinjär samt linjär distorsion och i båda fallen hämmas upplösningsförmågan hos högtalaren.
Men det är många konstruktioner som är på det viset och man får betänka att högtalaren bara kostade ca 5000kr.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-11-03 13:52

Vigor skrev:Jag hade turen att snubbla över ett par QRS500 på Myrorna för 150:-

Det gäller att ha tur ibland... Shit va billigt.

eriken

Inläggav eriken » 2011-11-03 16:42

zapanasta: Vet inte vilka dyrare högtalare du jämför med, dyrare behöver inte alls betyda att det är bättre. Huvudsaken att ju att man är nöjd med det man har.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-03 17:40

eriken skrev:zapanasta: Vet inte vilka dyrare högtalare du jämför med, dyrare behöver inte alls betyda att det är bättre. Huvudsaken att ju att man är nöjd med det man har.

Det var några jblab högtalare för 43k som jag lyssnade på i samma rum som mina qrs,föredrog ljudet i qrslådorna.

Men smaken är ju som baken som sagt :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-11-04 07:50

FFfffocccccal JMLab... Ja då är det inte ett dugg konstigt...
Det är väll typ dom sämsta högtalarna på jorden i samtliga prisklasser, totalt olyssningsbara!
vassa och bara massa "Fffff ljud" o frejer...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-04 08:12

DVD-ai skrev:FFfffocccccal JMLab... Ja då är det inte ett dugg konstigt...
Det är väll typ dom sämsta högtalarna på jorden i samtliga prisklasser, totalt olyssningsbara!

Första Utopia-modellen var fullständigt vällyssningsbar, imho.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-11-04 09:35

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:FFfffocccccal JMLab... Ja då är det inte ett dugg konstigt...

Första Utopia-modellen var fullständigt vällyssningsbar, imho.

Den stora "Grande Utopia" tror jag den hette av första modellen demades på SAS Radisson i Malmö för några år sen. Spelade "Fear of the dark" vill jag minnas. Lät så bra att jag stod tag ett tag och lyssnade. Jag gillade dem skarpt och var imponerad över att de lyckades fylla det stora rummet med så mycket välljud. De efterföljande modellerna har jag inte blivit imponerad av, men, har inte heller hört någon av de större varianterna.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-11-04 09:36

Ja qrs500 duger då åt mig :)

Lyssnat på mkt annat ochså utan att känna att dom gör bort sig på nåt sätt,skulle jag lyssna på ett par högtalare som jag hörde direkt lät bättre så talar jag om det.. :)

Pk har jag haft här,och kan säga direkt att jag föredrar ljudet i qrs.

Skönare (fylligare) röståtergivning i dom och inte ett dugg sämre på att mejsla fram detaljer i musiken..

Men vilket par som låter mest (rätt) vet jag inte,återigen smaken är som baken :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-11-04 09:42

Nattlorden skrev:QLN Signature Splitfield ( den gamla pyramiden med externt delningsfilter, menar jag då ) har jag hört spela bra däremot. Visste inte det var samma konstruktör.
Bild

Vi levde ihop i många år, mina QLN Signature SF och jag. Många fina minnen med dem.
piP spelar dock i en annan division, och i16s är nog så långt man kan komma.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-04 10:57

steveo1234 skrev:Den stora "Grande Utopia" tror jag den hette av första modellen demades på SAS Radisson i Malmö för några år sen. Spelade "Fear of the dark" vill jag minnas. Lät så bra att jag stod tag ett tag och lyssnade. Jag gillade dem skarpt och var imponerad över att de lyckades fylla det stora rummet med så mycket välljud. De efterföljande modellerna har jag inte blivit imponerad av, men, har inte heller hört någon av de större varianterna.

Den har jag inte lyckats höra, bara Utopia och Mezzo Utopia i den serien. Men visst bar det på Radisson. Den lyssningen jag syftar på använde stora AudioNet-electronik, stora monoblock, och körde med dCS DAC/Upsampler. Menar vi samma lyssning?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-11-04 11:01

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Den stora "Grande Utopia" tror jag den hette av första modellen demades på SAS Radisson i Malmö för några år sen. Spelade "Fear of the dark" vill jag minnas. Lät så bra att jag stod tag ett tag och lyssnade. Jag gillade dem skarpt och var imponerad över att de lyckades fylla det stora rummet med så mycket välljud. De efterföljande modellerna har jag inte blivit imponerad av, men, har inte heller hört någon av de större varianterna.

Den har jag inte lyckats höra, bara Utopia och Mezzo Utopia i den serien. Men visst bar det på Radisson. Den lyssningen jag syftar på använde stora AudioNet-electronik, stora monoblock, och körde med dCS DAC/Upsampler. Menar vi samma lyssning?

Bra fråga. Minns inte vad som fanns mer. Men, det var i ett mycket stort rum och det var koncert som kördes via dyr projektor på STOR bild. Kanske det var i Göteborg och inte i Malmö när jag tänker efter. Vettefan. En Utopia var det i alla fall och bra lät det :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-04 11:09

steveo1234 skrev:Bra fråga. Minns inte vad som fanns mer. Men, det var i ett mycket stort rum och det var koncert som kördes via dyr projektor på STOR bild. Kanske det var i Göteborg och inte i Malmö när jag tänker efter. Vettefan. En Utopia var det i alla fall och bra lät det :)

ok. Inte samma gång, där var ingen bild när jag lyssnade... det hade nog inte börjats med så mycket bild då, vill jag påstå.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi