Moderator: Redaktörer
doppler skrev:Jag köpte ett par QRS 500 till farsgubben i våras, tycker de låter väldigt fint med tanke på priset. Det största felet jag upplever, åtminstone i päronens vardagsrum, är att det känns som att det är lite väl mycket djupbas på bekostnad av den som ligger lite högre. Saknas lite runt 60-100Hz alltså, om det nu inte är ett rumsfenomen. I övrigt känns de väldigt fint balanserade, snudd på att jag skulle kunna leva med dem själv.
finliret inte är så noga
zapanasta skrev:Eriken skrev....finliret inte är så noga
Detta måste jag faktiskt protestera lite mot,jämfört mina qrs500 mot rätt många högtalare och även långt dyrare sådana och dom har inte gjort bort sig alls när det handlar om plocka fram detaljer i musiken.
Att dom är lite bastunga håller jag däremot med om
Vigor skrev:Jag hade turen att snubbla över ett par QRS500 på Myrorna för 150:-
eriken skrev:zapanasta: Vet inte vilka dyrare högtalare du jämför med, dyrare behöver inte alls betyda att det är bättre. Huvudsaken att ju att man är nöjd med det man har.
DVD-ai skrev:FFfffocccccal JMLab... Ja då är det inte ett dugg konstigt...
Det är väll typ dom sämsta högtalarna på jorden i samtliga prisklasser, totalt olyssningsbara!
vassa och bara massa "Fffff ljud" o frejer...
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:FFfffocccccal JMLab... Ja då är det inte ett dugg konstigt...
Det är väll typ dom sämsta högtalarna på jorden i samtliga prisklasser, totalt olyssningsbara!
vassa och bara massa "Fffff ljud" o frejer...
Första Utopia-modellen var fullständigt vällyssningsbar, imho.
Nattlorden skrev:QLN Signature Splitfield ( den gamla pyramiden med externt delningsfilter, menar jag då ) har jag hört spela bra däremot. Visste inte det var samma konstruktör.
steveo1234 skrev:Den stora "Grande Utopia" tror jag den hette av första modellen demades på SAS Radisson i Malmö för några år sen. Spelade "Fear of the dark" vill jag minnas. Lät så bra att jag stod tag ett tag och lyssnade. Jag gillade dem skarpt och var imponerad över att de lyckades fylla det stora rummet med så mycket välljud. De efterföljande modellerna har jag inte blivit imponerad av, men, har inte heller hört någon av de större varianterna.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Den stora "Grande Utopia" tror jag den hette av första modellen demades på SAS Radisson i Malmö för några år sen. Spelade "Fear of the dark" vill jag minnas. Lät så bra att jag stod tag ett tag och lyssnade. Jag gillade dem skarpt och var imponerad över att de lyckades fylla det stora rummet med så mycket välljud. De efterföljande modellerna har jag inte blivit imponerad av, men, har inte heller hört någon av de större varianterna.
Den har jag inte lyckats höra, bara Utopia och Mezzo Utopia i den serien. Men visst bar det på Radisson. Den lyssningen jag syftar på använde stora AudioNet-electronik, stora monoblock, och körde med dCS DAC/Upsampler. Menar vi samma lyssning?
steveo1234 skrev:Bra fråga. Minns inte vad som fanns mer. Men, det var i ett mycket stort rum och det var koncert som kördes via dyr projektor på STOR bild. Kanske det var i Göteborg och inte i Malmö när jag tänker efter. Vettefan. En Utopia var det i alla fall och bra lät det
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster