Vilken kabel är sämst att dra längst??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Vilken kabel är sämst att dra längst??

Inläggav Mikael.J » 2011-11-06 12:02

Om man ska ha ett hemmabiosystem med projektor så kommer man inte ifrån att det ska dras långa kablar. Spelar det någon roll vilka kablar man väljer som långa?? Man kan ju placera stereon så man får dra lång HDMI till projektorn, eller så blir det långa högtalarkablar, eller så delar man steg och försteg och kan då köra med långa RCA-kablar. Yea ni fattar vad jag menar. Är det något man ska akta sig för??

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-11-06 13:29

Fast använder man trådlösa högtalare och trådlös HDMI blir det ju minimalt med kablar? Nu kostar ju t.ex. en trådlös HDMI i storleksordningen samma som en lite dyrare kabel.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-11-06 16:14

Jag valde långa kablar till talarna, då slipper man se skräpet man spelar med när det är bakom ryggen :o :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
i

Re: Vilken kabel är sämst att dra längst??

Inläggav i » 2011-11-06 16:41

Mikael.J skrev:Om man ska ha ett hemmabiosystem med projektor så kommer man inte ifrån att det ska dras långa kablar. Spelar det någon roll vilka kablar man väljer som långa?? Man kan ju placera stereon så man får dra lång HDMI till projektorn, eller så blir det långa högtalarkablar, eller så delar man steg och försteg och kan då köra med långa RCA-kablar. Yea ni fattar vad jag menar. Är det något man ska akta sig för??

Jag skulle nog fundera på vad som blir besvärligast att ändra om det visar sig att den långa kabeln t ex fungerar som antenn för störningar eller orsakar brum.

Om jag själv skulle komma undan med endast långa högtalarkablar skulle jag välja det. (Har inte hört talas om (vad jag minns i alla fall) klagomål på brum eller störningar pga högtalarkabel.)

Fast i mitt fall beror det mycket på att jag vill ha apparaterna i närheten av lyssningsplats (i motsatts till högtalarplatser/TV-plats etc.).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-11-06 16:43

Högtalarkabeln är ju en högnivåsignal till skillnad från signalkabeln. Så jag tror absolut att högtalarkabeln är bättre att dra långa stäckor.
Sämst är nog hdmi då man får problem vid 15m+ där både signal- och högtalarkablar fungerar.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-11-06 17:19

HDMI ska som sagt klara upp till 15 m med rätt sorts kabel och mer än så kan väl ändå inte behövas? Fast en sådan HDMI-kabel lär nog kosta en slant.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-11-07 03:06

bassman skrev:Jag valde långa kablar till talarna, då slipper man se skräpet man spelar med när det är bakom ryggen :o :wink:

Tips byt ut skräpet. 8)

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Återgå till Generellt om hifi