Högtalarutveckling o elektronik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

Re: Högtalarutveckling o elektronik

Inläggav Panelguy » 2011-11-06 22:35

IngOehman skrev:
Panelguy skrev:
sprudel skrev:IÖ har ju använt Denon försteg såvitt jag vet. NAD 208 som slutsteg också.

Aha, då förstår jag varför så många på detta forum är så fixerade vid just Denon och NAD.

Varför väljer du en så simpel förklaring som att det handlar om fixering, på
grund av en person? :?

(Eller missförstår jag dig?)

Ja, det kan nog faktiskt vara så simpelt även om ordet "fixering" kanske var att ta i. Att folk väljer en NAD208 till INO pga att du använt den vid utvecklingsarbetet (om det nu är korrekt) är väl inte konstigare än att Responseägare ofta väljer ARC som ofta syns med dessa på mässor. Det har figurerat bilder från David Wilson´s eget hem där han använder VTL Siegfried till Alexandriorna. Att VTL sedan anses som en bra match tycker jag inte är speciellt konstigt. Magnepan använder ofta Bryston på mässor vilket pga det för många blir "den perfekta matchningen". Jag tror många väljer den enkla vägen och kör med det tillverkarna använder även om det mycket väl kan finnas bättre alternativ.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-11-06 23:55

Ok, då förstår jag vad du menar.

Några påpekande tycks vara på plats.

1. Jag använder inte varken någon Denon eller NAD vid utvecklingsarbetet,
och har aldrig gjort det heller. Jag använder bara egen elektronik.

2. Jag använder ingen NAD överhuvudtaget men däremot en Denon hemma-
bioförstärkare, vid demo. Det gör jag för att den gör sitt jobb väl för en låg
kostnad, mest väl per krona av alla apparater jag testat, men alltså inte för
att det skulle vara världens bästa förstärkare. Det är det inte.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-07 11:03

IngOehman skrev:Däremot kan det finnas en delbar NAD som är spännande. Jag har fått lite positiva vibbar av den, men har inte gjort någon djuptest ännu. Hoppas att en sådan test kommer till stånd snart. Den är som gjord för den som söker en rimligt överkomlig tvåkanalsförstärkare som går att utveckla med hjälp av elektronisk delning.

M3?

IngOehman skrev:Någon som vet varför det är så ovanligt med integrerade förstärare som är delbara mellan för- och slutsteg?

Är det så ovanligt? HT (Home Theatre) funktion finns väl på rätt många int. först. numera?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-11-07 11:23

C375BEE kanske? Där det lösa kompletteringssteget då heter C275BEE.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-11-07 11:48

metheny skrev:
IngOehman skrev:Någon som vet varför det är så ovanligt med integrerade förstärare som är delbara mellan för- och slutsteg?

Är det så ovanligt? HT (Home Theatre) funktion finns väl på rätt många int. först. numera?

Det är inte riktigt samma sak.

"Home theatre throughput" el.likn. kopplar antingen förbi försteget eller sätter gain till ett fast värde som är som det brukar vara för slutsteg.

Delbart för- och slutsteg gör att man fortfarande kan använda förstegsdelen. Efter försteget kan man sedan koppla in ett delningsfilter, equalizer eller vad man nu önskar. Det blir som att ha separata försteg och slutsteg fast ihopbyggda samma låda.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
metheny
Inaktiverad

Inläggav metheny » 2011-11-07 12:18

Johan_Lindroos skrev:
metheny skrev:

Det är inte riktigt samma sak.

"Home theatre throughput" el.likn. kopplar antingen förbi försteget eller sätter gain till ett fast värde som är som det brukar vara för slutsteg.

Delbart för- och slutsteg gör att man fortfarande kan använda förstegsdelen. Efter försteget kan man sedan koppla in ett delningsfilter, equalizer eller vad man nu önskar. Det blir som att ha separata försteg och slutsteg fast ihopbyggda samma låda.

Ok kan nog stämma att man inte kan använda förstegsdelen när man är i HT-läget.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi