av ErikAndersson » 2011-11-12 11:57
Nu vill jag skriva om något jag inte har en aning om. Jag har införskaffat en Music streamer vilken är en liten manick att koppla mellan datorn och förstärkaren för att överföra datorns ljud. Naturligtvis öppnade jag den för att se vad den innehöll, konstigt är det annars vad gäller mig. Om vi bortser från den digitala behandlingen så innehåller streamern en 24 bits Burr-Brown krets PCM 1794 samt 2 OP ampar på varje kanal. Dessutom finns där en tredje OP amp, varför vet jag ej, kanske en comparator av något slag. PCM 1794 är en dyr krets kostar C:a 600:-. De två flugsmutsliknande OP-amparna har jag inte funnit några uppgifter på, men de dels förstärker utgående signal från 1794:an dels impedansomvandlar från 1kohm till 100ohm. Om OP-ampar har jag som så många andra förutfattade meningar, och jag förväntade mig att denna manick skulle låta sunk. Döm om min stora förvåning att när den spelade alldeles utmärkt, där fick jag så jag teg! Om OP-amparna ersättes med diskreta komponenter eller rör, tror jag att det förbätterar endast högst marginellt. Är det någon som har erfarenhet av detta?