CD pressningar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Panelguy

CD pressningar

Inläggav Panelguy » 2011-11-18 00:15

Vad har ni för erfarenhet av olika pressningar? Är USA-pressningar bättre än europeiska, som det ibland sägs, eller är det ingen skillnad?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2011-11-18 06:46

Jag tror att amerikanerna är mer försiktiga med att "mastra" materialet än man är här i Europa. Det kan definitivt låta påtagligt olika om dom. Både på gammal och ny musik. Jag har en känsla av att det beror på vem som får hand om materialet hur det sedan behandlas med olika former av brustvättar, de-essning, eq-ande och dynamikåtgärder innan det når CD-tillverkningen. Jag är säker på att mycket ny musik även mastras olika för olika marknader redan från början.

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-11-18 08:55

n-puh
Det trodde jag inte att man skulle ha olika utgåvor för olika länder/marknader? Hur "säker" är du på detta, jag säger inte att du har fel, men jag är lite förvånad och skulle vilja veta om det verkligen stämmer.

Sedan kanske jag skulle vilja kalla ett sådant förfarande för olika utgåvor, om källmaterialet är olika. Med olika pressningar tänker jag mig olika tillverkare av själva CD:n, men utifrån samma källmaterial (samma mastring etc.). Utifrån det perspektivet anser jag dock inte att olika pressningar ska kunna låta olika. För att CD:n ska låta annorlunda mot annan krävs ett fel som gör att spelaren inte kan läsa skivan riktigt, och jag är tveksam till att något land eller någon "pressare" (om vi kan kalla tillverkaren av CD:n så) skulle släppa skivor som inte kan läsas riktigt (även om en och annan kan bli fel).

Så olika "pressningar" anser jag inte spelar roll på CD, men absolut skillnad om det är olika utgåvor. Det är min åsikt (än så länge :) )

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-11-18 11:13

Det är ju inget nytt fenomen att det tas fram olika pressningar/utgåvor/mastringar av ett och samma album. Att det generellt skulle mastras mindre i USA håller jag mig tveksam till. Finns det belägg för det? USA var väl en gång i tiden "de väljudande kompressorernas hemland". Det var något som ofta nämndes i jazz/pop-sammanhang förr i tiden vid interviewer av div. artister, "vilket ljud de får till här" och liknande.

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-11-18 11:59

Att det tas fram olika utgåvor/mastringar generellt är jag inte alls frågande till. Det jag menar var mer att om jag köper samma skiva från USA skulle jag få en annan mastring/utgåva än om jag köper samma skiva i Sverige? Dvs att man redan vid releasen av en skiva skapar flera mastringar beroende på var skivan ska säljas.

Att det görs olika för olika media är jag klar över. Vi har väl sett på Spotify (genom t.ex. studier med MasVis) att de utgåvorna kan skilja mot vad folk köpt på CD, likaså skillnad CD/Vinyl. Trodde bara inte man som sagt medvetet och planerat gjorde olika utgåvor för olika länder (eller geografiska marknader). Jag kan ha helt fel, men om det är så, så är det för mig mycket intressant information.

Återgå till Generellt om hifi