Förslitning av elektronrör

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
janixa

Förslitning av elektronrör

Inläggav janixa » 2011-11-14 19:47

Hej!
Hur många timmar kan man köra typ KT88 innan dom betraktas som utslitna,är det ljudet som blir sämre eller uteffekten som blir sämre?

janixa

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-11-14 20:44

I avvaktan på att Erik A kommer med ett väl underbyggt svar och slår mig på fingrarna :oops: säger jag att det beror på...

hur konstruktören valt att utnyttja KT88,

i en konservativt designad förstärkare som huvudsakligen går i klass-B med en anodspännning ganska långt från den maximala skulle jag gissa (vilt) att de kan hålla 5 gånger längre (många tusen timmar) än om de gårt helt i klass-A med spänningar och effektuttag nära de maximala enligt databladet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-14 21:07

Ruggigt många timmar är det i alla fall.
Har ett par äkta GE 6550 som jag kopplar in som ref emellanåt och de står sig faktiskt efter 25 år. :)

Småtrioder håller livet ut, så jag skulle påstå att ängslan över rören är rent nonsens. Men det förutsätter faktiskt riktigt bra och uppmätta rör från början.

Att bara köpa rör från tjotahejti, är inte klokt i hifisammanhang.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-11-14 21:29

Hoppar på tråden för jag vill veta mera! :P

Min nya förstärkare har också KT88 som slutrör. Uteffekten är uppgiven till 2 x 30W i läge "Triod" (som jag kör f.n.) och 2 x 60W i läge UL (Ultra Linear, antar jag).

Spelar det någon roll för rörens livslängd om jag kör "Triod" kontra "UL"? Jag använder förstärkaren både som slutsteg med volymratten fullt uppskruvad och kopplad via ett försteg (transistor) men också som integrerad förstärkare. Är det någon skillnad på hur rören belastas mellan "integrerad" eller "slutsteg", eller är det endast uteffekten (dvs hur högt jag spelar) som avgör?

Hur märker man när det är dags att börja fundera på ett rörbyte? Finns det någon elektrisk parameter att hålla koll på?

Övriga rör i förstärkardelen är 6N8P och 6N9P (2st av varje) samt 2st 5Z4P likriktarrör i nätdelen. Om jag förstått rätt borde likriktarrören nå slutet på sin livslängd först. Kan man ta deras "insomnande" som en indikation på att t.ex. halva livslängden för något annat rör har kommit?

Antar förresten att det inte ska vara nåt problem med rörs livslängd "på hyllan"? Om jag skulle köpa hem en uppsättning nya rör att ha hemma för att byta med när de går sönder; är det något man ska tänka på vid "lagring" av rör? Är det en fördel att ha dem i kylen t.ex?

Tack på förhand! :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-14 22:00

Inget åldras i ett rör eller transistor som enbart lagras.

Vad gäller rör är det amperetimmar och vad trissor anbelangar, temperatur som ett resultat av dålig kylning eller överskridande av SOA.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-11-15 00:17

Ragnwald skrev:Inget åldras i ett rör eller transistor som enbart lagras.

Hur är det med vakuumet i ett rör? Om jag fattat rätt finns det ett ämne inneslutet i rören som oxiderar och därigenom håller vakuumet, men detta kan väl inte pågå i all evighet?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-11-15 08:53

Conan skrev:
Ragnwald skrev:Inget åldras i ett rör eller transistor som enbart lagras.

Hur är det med vakuumet i ett rör? Om jag fattat rätt finns det ett ämne inneslutet i rören som oxiderar och därigenom håller vakuumet, men detta kan väl inte pågå i all evighet?

Rör förses med vad som kallas getter som består av utvalda metaller som i slutskedet av rörtillverkningen förångas på glaset. Det är den spegliga saken man ser på glaskolven. Det binder luftmolekyler som träffar ytan. Röret behöver vara varmt för att det ska bli effektivt.

Rör kan ligga i decennier på hyllan men vid drifttagande bör man låta röret köra en stund i sitt typiska arbetspunkt så gettret kan återställa fullt vacuum igen, förr kallade man detta "färskning". Jag har rör hemma från 30-talet som ännu är i fullgott skick.

Rör som tappar vacuum indikeras med att gettret blivit vitt. Rör med sådana läckor brukar inte hålla länge i drift även om man tar det i bruk innan gettret visar den vita färgen.

Det finns rör som inte har eller har väldigt litet getter. Röret 813 är ett sådant men det finns en mekanism till i dem för att upprätthålla vacuum. Anoden i 813 är i grafit och det fina i kråksången är att om man kör röret tills grafiten småglöder lite så binder även den luftmolekyler. Jag har planer på att använda triodkopplade 813 i en förstärkare någon gång.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
janixa

Inläggav janixa » 2011-11-28 13:03

Hej!
Fick inte riktigt klart för mig ang. KT88 rören,är det ljudet som blir sämre eller uteffekten som blir sämre när dom åldras?
Mvh
Janixa :?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-11-28 13:38

Både och.

Återgå till Generellt om hifi