Hoppar på tråden för jag vill veta mera!
Min nya förstärkare har också KT88 som slutrör. Uteffekten är uppgiven till 2 x 30W i läge "Triod" (som jag kör f.n.) och 2 x 60W i läge UL (Ultra Linear, antar jag).
Spelar det någon roll för rörens livslängd om jag kör "Triod" kontra "UL"? Jag använder förstärkaren både som slutsteg med volymratten fullt uppskruvad och kopplad via ett försteg (transistor) men också som integrerad förstärkare. Är det någon skillnad på hur rören belastas mellan "integrerad" eller "slutsteg", eller är det endast uteffekten (dvs hur högt jag spelar) som avgör?
Hur märker man när det är dags att börja fundera på ett rörbyte? Finns det någon elektrisk parameter att hålla koll på?
Övriga rör i förstärkardelen är 6N8P och 6N9P (2st av varje) samt 2st 5Z4P likriktarrör i nätdelen. Om jag förstått rätt borde likriktarrören nå slutet på sin livslängd först. Kan man ta deras "insomnande" som en indikation på att t.ex. halva livslängden för något annat rör har kommit?
Antar förresten att det inte ska vara nåt problem med rörs livslängd "på hyllan"? Om jag skulle köpa hem en uppsättning nya rör att ha hemma för att byta med när de går sönder; är det något man ska tänka på vid "lagring" av rör? Är det en fördel att ha dem i kylen t.ex?
Tack på förhand!