Bill50x skrev:Jag tror det har berättats i en annan tråd om historien med Mark Levinsson. I korthet sålde han sitt bolag inkl namnet på 80-talet (om jag inte minns fel) och en tid senare startade han Chello. Så de grejor som säljs under namnet Mark Levinsson har inte längre med honom som person att göra längre.
Om han numera har rätt att marknadsföra produkter eller tjänster under eget namn, det vet jag inte. Men det bör väl kunna gå att hitta info på nätet?
/ B
Vad jag minns så var det inte från början så att Mark Levinson sålde sitt namn. Hans apparater distribuerades av en distributör i USA. Jag undrar om inte de redan då hette Madrigal? Madrigal var ett företag som sålde Japanska pickuper under eget varumärke. Den hette Carnegie One. En gång i tiden distribuerade Madrigal det japanska kvalitetsmärket Accuphase i USA. De blev därefter distributör även för Mark Levinson.
Mark Levinson behövde stålar och sålde en minoritetspost av aktier i sitt företag Mark Levinson till Madrigal eller om det gjordes en nyemission. På den tiden det begav sig hörde jag av initierade källor att det var så att Mark Levinson tog förskottsbetalning av Madrigal utan att sedan kunna leverera apparaterna, så det skedde en form av kvittning. Nåväl, företaget Mark Levinson gick så småningom i konkurs och drevs vidare en tid av konkursförvaltare som efter en tid sålde hela företaget för en billig penning till Madrigal och därmed även namnet Mark Levinson som var ett registrerat varumärke tillhörandes företaget och inte tillhörandes personen Mark Levinson.
På så sätt blev personen Mark Levinson av med sitt registrerade varumärke. Personen Mark Levinson försökte i domstol få rätten att kunna använda sitt namn offentligt men fick avslag d v s han förlorade rättegången. Jag tror tom att Mark Levinson berövades rättigheten att ens få skriva ut sitt namn i någon marknadsföring av sina nya produkter. D v s Mark Levinson var förbjuden att skriva att han är tillverkaren av de nya apparaterna som marknadsfördes under andra varumärken såsom t.ex. Chello. Det var en hård dom.
Efter det att Madrigal ägde företaget Mark Levinson drog sig Accuphase bort från Madrigal som distributör.
Efter några knackiga år köpte Harman koncernen Madrigal och varumärket tillföll Harmankoncernen.
Någonstans tidigt på vägen överklagade personen Mark Levinson beslutet att han inte ens kunde nämna sitt eget personnamn och personen Mark Levinson vann överklagan.
Resten är mer eller mindre känd historia. Eller kanske inte riktigt. Vem Vet?
Avdelningen; Ej bekräftad kuriosa: På den tiden sades det att någon av Harman företag eller om det var hela koncernen som en gång kontrollerades av Beatrice foods. Beatrice foods var ett matföretag med anor men de expanderade kraftigt och köpte företag hit och dit och något av dessa inköpta företag hade ägande i Harman.
Det sades att Beatrice foods som jag tror var Chicagobaserat fick rätten att leverera mat till de amerikanska trupperna i Vietnam. Allt flyg skall ha utgått från Chicago och flygplatsen byggdes ut till att bli ofantligt stor. Man kan i så fall säga att det var en hyfsad liten matorder.
Nåväl, därefter köptes på något sätt Harman ut och alla Harman företag slogs ihop till en koncern. Det fanns dessförinnan Harman-Kardon, Harman International och en uppsjö av större och mindre Harman företag vad jag kan förstå. Som sagt, det är inte något som jag kan bekräfta och tillhör kuriosaavdelningen av dåtidens lösa rykten.
Väl mött
PS