Ingen fara. Gjorde bara en markering.
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Jag kommer doch att fortsätta köra den aktiva modellen. Även om jag spelar med låg effekt är tanken på ett motstånd som käkar effekt i serie med högtalaren inte lockande. Dessutom är det för mycket lowtech för att stoltheten ska må bra. Experimentet har varit mycket intressant och givande och har rätat ut många frågetecken om rörljud, transparens, f/e-test, förutfattade meningar och hämmande ideologier. Nu känner jag mig ganska färdig med det här.
Flint skrev:Nu har jag lyssnat i mono och jämfört mellan aktiv och passiv version med 3.3ohm utg.imp i båda fallen. Jag hör ingen skillnad. Båda ger samma intryck. Känns lite snopet. Så mycket arbete när jag bara hade kunnat sätta ett motstånd i serie med högtalaren och poppat på. Men som ofta är ju det enkla för simpelt för att prova.
IngOehman skrev:Dina markeringar säger mera om dig än om Peter.
KarlXII skrev:Flint skrev:Nu har jag lyssnat i mono och jämfört mellan aktiv och passiv version med 3.3ohm utg.imp i båda fallen. Jag hör ingen skillnad. Båda ger samma intryck. Känns lite snopet. Så mycket arbete när jag bara hade kunnat sätta ett motstånd i serie med högtalaren och poppat på. Men som ofta är ju det enkla för simpelt för att prova.
Fyfan vad bra du är. Testar, bygger, provar, lyssnar, och sen levererar du helt prestigelöst. Respekt.
Ska bli kul att se om de sista skillnaderna försvinner med EQ.
Då vore detta ju en sannsaga om tummetotten.
Detta påminner mig om en gammal kabeltråd - jag har för mig att det var Bamsefar som ruttnade på sina dyrkablar - kan det ha varit Transparent (?) - och slaktade den lilla dosan i ena änden. Jag har för mig att det fanns ett litet motstånd längst inne i den.
Kanske därför man (eller man och man, de som inte är bedövade av placebo) hör skillnad på dem och vanliga kablar och att de kan upplevas som mycket bättre.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Naqref skrev:PerStromgren skrev:Naqref skrev:Mina konstruktioner inbegriper alla serieresistanser (kablar och kontakter) efter slutsteget och slutsteg med dämpfaktorer på ca 80-120.
Kan du beskriva det mer konkret?
Vad är optimal total impedans för slutstegsutgång plus kablar och kontakter? [s]Inte 8/80-120, väl?[/s] (Edit: jag läste slarvigt.)
0.2 +/-0.1 ohm.
Dämpfaktor 80-120 betyder:
0,08333... +/- 0,01666...
Om man skall vara noga alltså.
0,2 +/-0,1 ohm, är dämpfaktor 26,666... - 80, nominellt 40.
Eller det där med dämpfaktorn kanske bara inbegrep slutsteget?
Syftningarna var inte helt tydliga.
Oavsett vilket så verkar vi som utgångspunkt ha nästan identisk
drivning. Du har valt förnuftigt!
Vh, iö
Dämpfaktorn gällde bara slutsteget och det är mest för att det är där man hamnar i vettigt dimensionerade steg.
KarlXII skrev:Ska bli kul att se om de sista skillnaderna försvinner med EQ. Då vore detta ju en sannsaga om tummetotten.
PeterAkemark skrev:Men var tog allt prat om EKK och ledningsareor vägen, är det inte viktigt längre och vilken roll spelar Jenvings superduper kablar nu då. För att inte prata om skinn-effekter och eventuella induktanser i de nya motstånden, säkert flera nH. Vilken tur att det finns bifilärt handlindade motstånd att tillgå för priset av en grekisk nationalbudget från någon obskyr hifi-shop i Stockholms utkanter.
PeterAkemark skrev:Men var tog allt prat om EKK och ledningsareor vägen, är det inte viktigt längre och vilken roll spelar Jenvings superduper kablar nu då.
PeterAkemark skrev:För att inte prata om skinn-effekter och eventuella induktanser i de nya motstånden, säkert flera nH. Vilken tur att det finns bifilärt handlindade motstånd att tillgå för priset av en grekisk nationalbudget från någon obskyr hifi-shop i Stockholms utkanter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster