Hur lyssnar du? I denna tråd är rätt och fel ointressant.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-12-04 16:07

mx skrev:
Mats skrev:Hur jag lyssnar?

Jag skiter totalt (eller i vart fall nästan) i stereoperspektiv, djup i ljudbilden och slikt larv. Det är mer av att "reagera på musiken" än att "lyssna på ljuden" över min musiklyssning.

Kan du utveckla det där lite mer?
Vad är det du undrar?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-04 16:08

Mats skrev:
mx skrev:

Jag skiter totalt (eller i vart fall nästan) i stereoperspektiv, djup i ljudbilden och slikt larv. Det är mer av att "reagera på musiken" än att "lyssna på ljuden" över min musiklyssning.

Vad är det du undrar?

Det där med att reagera på musiken. Är det att du blir imponerad över att det
låter annorlunda jämfört andra högtalare exempelvis? Eller är det att det är
kraftig bas? Osv. Så tänkte jag. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-12-04 16:39

mx skrev:
Mats skrev:
mx skrev:

Vad är det du undrar?

nej det är inte så, kan vara trevligt med rejäl bas men det är petitesser. Det känslomässiga budskapet i musiken är det intressanta.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-04 16:44

Mats skrev:
mx skrev:
Mats skrev:
mx skrev:

Vad är det du undrar?

nej det är inte så, kan vara trevligt med rejäl bas men det är petitesser. Det känslomässiga budskapet i musiken är det intressanta.

Det finns inget känslomässigt budskap i musiken. Det väcks/skapas i lyssnarens sinne och olika ljudåtergivning kan antingen hindra eller stimulera den processen. Så visst tror jag att häftig bas kan öka det känslomässiga intrycket av musiken för den som gillar och vill ha det så.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-12-04 17:32

Flint skrev:
Mats skrev:
mx skrev:
Mats skrev:
mx skrev:

Vad är det du undrar?

Det finns inget känslomässigt budskap i musiken. Det väcks/skapas i lyssnarens sinne och olika ljudåtergivning kan antingen hindra eller stimulera den processen. Så visst tror jag att häftig bas kan öka det känslomässiga intrycket av musiken för den som gillar och vill ha det så.
Klart att det gör, visst har sändaren (musikern) ett känslomässigt budskap. Sen om det i alla fall går fram till mottagaren till 100% är en annan sak.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-04 17:34

Mats
Nej. Det är din tolkning. En annan person kanske gör en helt annan tolkning. Säg gitarristen kanske var förbannad och bara spelade av sig men du kanske tolkar det som väldigt känslosamt och pysmysigt. Det är inte säkert att han hade något budskap alls utan bara ville bli av med skiten och inspelningen för att gå ut och supa skallen av sig.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2011-12-04 18:09

Flint skrev:Mats
Nej. Det är din tolkning. En annan person kanske gör en helt annan tolkning. Säg gitarristen kanske var förbannad och bara spelade av sig men du kanske tolkar det som väldigt känslosamt och pysmysigt. Det är inte säkert att han hade något budskap alls utan bara ville bli av med skiten och inspelningen för att gå ut och supa skallen av sig.
Som du säkert vet är det där inte nån svart-vit sanning. Att flertalet tolkar det känslomässiga budkapet i Tutti-frutti på ett i huvudsak likartat sätt, är ett faktum. Annars skulle rock & roll aldrig ha hänt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-04 18:12

Mats skrev:
Flint skrev:Mats
Som du säkert vet är det där inte nån svart-vit sanning. Att flertalet tolkar det känslomässiga budkapet i Tutti-frutti på ett i huvudsak likartat sätt, är ett faktum. Annars skulle rock & roll aldrig ha hänt.

Haha... Ja vissa saker går nog inte att misstolka men det budskapet är väl lite mer jordnära än den känsla man får av några speciellt välvalda tonkombinationer. Det var mest det senare jag syftade på.

Användarvisningsbild
oyegie

Inläggav oyegie » 2011-12-05 00:40

Hur jag lyssnar?
Jag brukar sitta i soffan med fötterna på fotpallen och lyssna på musiken med TVn påslagen på noll volym.
Brukar också tycka det är bäst att lyssna på kvällarna.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-05 00:41

oyegie skrev:Hur jag lyssnar?
Jag brukar sitta i soffan med fötterna på fotpallen och lyssna på musiken med TVn påslagen på noll volym.

Varför har du igång TV:n?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
oyegie

Inläggav oyegie » 2011-12-05 01:03

mx skrev:
oyegie skrev:Hur jag lyssnar?

Varför har du igång TV:n?

För att jag vill kanske,inget som stör lyssnandet ändå. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-05 01:25

Just nu lyssnar jag på ganska hög volym.
Fru XII sover så gott på soffan. Hon är helt okänslig.
Underbar kvinna...Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-05 01:58

KarlXII skrev:Just nu lyssnar jag på ganska hög volym.
Fru XII sover så gott på soffan. Hon är helt okänslig.
Underbar kvinna...Bild

Min fru sover och här sitter man med lurar. Bah.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-05 02:02

Inte skoj.

Kör filmmusiken från Inception just nu; hela golvet gungar.

Hon vaknade till lite, frågade:
-Är det Zimmer?
-Mm.
-Åh så underba...zzzzz

:D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2011-12-05 11:10

Kul tråd ;-)

Läste om en del lyssnare som behöver Tryckutjämna öronen eller som upplever lock för öronen ibland. Som de flesta vet så kan det vara fullt med vax i öronen :x

De flesta rekommenderar Revaxör och deta kan ju vara ok men mitt tips är att det blir lock eller nästan lock för öronen så kan det vara en god ide att gå och be någon titta med instrument hur det faktiskt ser ut i öronen. Hade själv kört med revaxör som hjälpt och tagit bort typiskt lock för öronen. Men när en sköterska till slut kollade så var det två riktiga vaxproppar som satt där och tryckte. Det var inte lock för öronen och revaxören hade väl hjälpt en liten bit på vägen men det var långt kvar. Ja, när propparna kom ut så öppnade sig en ny värld som tog flera dagar att vänja mig vid. En sanslös skillnad!

Numera går jag regelbundet och faktiskt kollar rent visuellt hur det står till. Är trumhinnan delvis täckt av vax så har du inget lock men det är för mig en betydande ljudförsämring.

Ursäkta lite OT men mitt svar får väl bli att jag lyssnar med rena öron ;-)

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-12-05 15:54

Jag vill uppleva drivet,pulsen och "svänget" i musiken. Hellre än ultratransparant och luftigt så ska det spela rätt. Med att spela rätt så kan det fortfarande finnas med både sådant som dist och mindre bra spridning så länge drivet finns där.

Kanske är det därför som jag är hooked på Naim och Linn,många andra grejor som ska vara bra gör mig mest trött.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-05 15:56

ivor-isobarik skrev:Jag vill uppleva drivet,pulsen och "svänget" i musiken. Hellre än ultratransparant och luftigt så ska det spela rätt. Med att spela rätt så kan det fortfarande finnas med både sådant som dist och mindre bra spridning så länge drivet finns där.

Kanske är det därför som jag är hooked på Naim och Linn,många andra grejor som ska vara bra gör mig mest trött.

Jo, deras högtalare är ganska roliga faktiskt. Men långt ifrån alla.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-05 16:02

mx skrev:
ivor-isobarik skrev:Jag vill uppleva drivet,pulsen och "svänget" i musiken. Hellre än ultratransparant och luftigt så ska det spela rätt. Med att spela rätt så kan det fortfarande finnas med både sådant som dist och mindre bra spridning så länge drivet finns där.

Problemet med att styra ljudet åt något visst håll är att det kan gå alldeles åt helv¤te om det vill sig illa. Det har jag märkt gäller både elektronik och högtalare. Här gäller nog att ha en hel del tur som konstruktör.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-05 16:03

Flint skrev:
mx skrev:

Problemet med att styra ljudet åt något visst håll är att det kan gå alldeles åt helv¤te om det vill sig illa. Det har jag märkt gäller både elektronik och högtalare. Här gäller nog att ha en hel del tur som konstruktör.

Har du några konkreta exempel? :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-05 16:06

Nej. Jag pratar om egna byggen och experiment. Dom har kasserats till minst 100% genom åren. Dom styrda alltså.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-05 16:09

Flint skrev:Nej. Jag pratar om egna byggen och experiment. Dom har kasserats till minst 100% genom åren. Dom styrda alltså.

OK, du menade så.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-05 16:18

mx skrev:
Flint skrev:Nej. Jag pratar om egna byggen och experiment. Dom har kasserats till minst 100% genom åren. Dom styrda alltså.

OK, du menade så.

Mycket av det som "svänger" tror jag gör det av en tillfällighet men kanske har Naim lyckats fånga en sån egenskap och lärt sig styra den. Jag tycker att jag har gjort det med rörslutsteg men det finns nog mer att hämta om man vill. Går alltid att bli bättre. Fördelen kan dock bli en nackdel i andra sammanhang. Svänget jag har hittat i rörslutsteg passar inte att köra infekterade svampar i 120dB med. Håller inte ihop basen på samma sätt som ett trissesteg när svamparna ska stekas. Lite hypotetiskt för uteffekten räcker med största säkerhet inte heller till.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi