Diffusera eller absorbera bakom dipolkonstruktioner?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-02 23:52

Nattlorden skrev:Har du hört en planar monopol någongång då?

Nej inte vad jag varit medveten om. Tror mig dock veta att IÖ på prov byggt sådana. Sett bild av detta vill jag minnas. Så han kan eventuellt ge erfarenheter av detta.

Min erfarenhet är ju att experimentera med dipoler och då över 400 Hz. Så det är snarare skillnaden mellan absorberat och diffuserat som jag uttalar mig om. Skillnaden är liten enligt min uppfattning men finns.

Men fråga har en subjektiv grund så antagligen skulle en monopol klara vissa saker mera korrekt. Möjligt. Mitt påstående är bara mina egna erfarenheter men har funnit att de numera har stöd av ML.

Trådskaparen har redan egentligen svarat på frågan ur en subjektiv uppfattning men blandar in mätning. Detta att lita på mätning kan vara positivt eller negativt. För mig är det inte riktigt konstruktivt i förhållande till skillnad mellan diffusion och absortion. Det är givet vad som händer i mätningen men det säger nog inte allt vad gäller hur vi upplever ljudbilden. Trådskaparen har ju redan sagt svaret. Det är bara att själv bestämma.

Vad gäller Hass-effekten så har jag aldrig haft upplevda problem med detta så länge som högtalaren står en meter från bakväggen. Däremot från sidoväggen som ju är närmare. Då kan man uppleva eventulelt uppleva att det händer saker på utsidan av högtalaren.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-03 00:08

Nja, det är jag inte så säker på. Den lägsta basresonansen tror jag snarare, den ligger högt på de mindre Magnepan-modellerna, ca 65 Hz och därunder får man ett fall. Blir lite annat med de större eller konkurrenter som Apogee och Analysis.

mangs

Inläggav mangs » 2011-12-05 14:44

Som väntat gick det inte riktigt att enas i frågan.
En dipol är ju konstruerad för at tskjuta ut ljud likt en 8 ovanifrån och ljudet bakåt kommer ju då delvis reflekteras för att sedan nå lyssnaren något tidsfördröjt jämfört med direktljudet. Samma fenomen följer ju även lådhögtalare men där måste man även ta hänsyn till sidoväggar, golv och tak-reflexer. Det finna med en elektrostat-dipol är ju att ljudet skuts framåt och bakåt. Huruvida man skall låta den vara orörd, absorbera densamma alternativt diffusera bakom är slutligen upp till var och en att bestöämma men nog borde det finnas forskning gjord inom områdwet ang vilket tillvägagångsätt som är korrekt och borde ge en bra utgångsposition?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-05 16:03

Det fungerar dåligt att sätta en låda på dipoler med frekvensgång liknande dessa:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-05 16:13

Låda + EQ då.

Notera dock att jag aldrig avsåg lådan att tryckladda panelen, utan enbart hantera bakåtvågen på ett mer interferensfritt sätt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-05 18:20

Visst kan man dra bort puckeln med EQ men under resonansfrekvensen bör man nog inte höja. Antagligen blir puckeln ännu större och förskjuts mot högre frekvens med en låda. Q-värdet kan väl inte minskas, utan bara ökas med låda? Carver har skrivit en del om det i samband med sina Amazing Speakers. Om högtalaren monteras i en mellanvägg med ett lika stort rum på andra sidan, får man en kurva utan "kortslutningen". Undrar hur det blir med "rumsljuden" från det angränsande rummet?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-05 18:31

mangs skrev:Som väntat gick det inte riktigt att enas i frågan.
En dipol är ju konstruerad för at tskjuta ut ljud likt en 8 ovanifrån och ljudet bakåt kommer ju då delvis reflekteras för att sedan nå lyssnaren något tidsfördröjt jämfört med direktljudet. Samma fenomen följer ju även lådhögtalare men där måste man även ta hänsyn till sidoväggar, golv och tak-reflexer. Det finna med en elektrostat-dipol är ju att ljudet skuts framåt och bakåt. Huruvida man skall låta den vara orörd, absorbera densamma alternativt diffusera bakom är slutligen upp till var och en att bestöämma men nog borde det finnas forskning gjord inom områdwet ang vilket tillvägagångsätt som är korrekt och borde ge en bra utgångsposition?

Har inte funnit någon direkt forskning men det kanske finns. Tycker att du verkar ha gjort likartad erfarenhet av diffusion och absortion som jag gjort. Kör ju i viss mån blandat bakom mina ML men om man ser vad som sker mellan högtalarna i öronhögd så är det diffuserat eller obehandlat (TV). Det gör ljudet lite mera realistiskt. En aningens skillnad. Sedan har jag absorberat men inte i första reflexen.

Tror inte att forskning kan avgöra allt det är ju också tycke och smak.
Det kan ju också vara så (vilket jag inte kan gissa) at du skulle vinna genom att fundera på hur väggen bakom lyssningspositionen fungerar akustiskt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi