Nattlorden skrev:Har du hört en planar monopol någongång då?
Nej inte vad jag varit medveten om. Tror mig dock veta att IÖ på prov byggt sådana. Sett bild av detta vill jag minnas. Så han kan eventuellt ge erfarenheter av detta.
Min erfarenhet är ju att experimentera med dipoler och då över 400 Hz. Så det är snarare skillnaden mellan absorberat och diffuserat som jag uttalar mig om. Skillnaden är liten enligt min uppfattning men finns.
Men fråga har en subjektiv grund så antagligen skulle en monopol klara vissa saker mera korrekt. Möjligt. Mitt påstående är bara mina egna erfarenheter men har funnit att de numera har stöd av ML.
Trådskaparen har redan egentligen svarat på frågan ur en subjektiv uppfattning men blandar in mätning. Detta att lita på mätning kan vara positivt eller negativt. För mig är det inte riktigt konstruktivt i förhållande till skillnad mellan diffusion och absortion. Det är givet vad som händer i mätningen men det säger nog inte allt vad gäller hur vi upplever ljudbilden. Trådskaparen har ju redan sagt svaret. Det är bara att själv bestämma.
Vad gäller Hass-effekten så har jag aldrig haft upplevda problem med detta så länge som högtalaren står en meter från bakväggen. Däremot från sidoväggen som ju är närmare. Då kan man uppleva eventulelt uppleva att det händer saker på utsidan av högtalaren.