Billig diffusor, något att ha?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

mangs

Billig diffusor, något att ha?

Inläggav mangs » 2011-12-02 11:25

Hittade nyligen denna hos Thomann
http://www.thomann.de/se/hofa_diffusor.htm

Är den något att ha, hade tänkt placera två stycken bakom varje dipol på väggen, Spraymåla dem vita och klä dem med vitt tyg för att göra dem "osynliga". Någon som har en erfarenhet av dessa eller har något annat förslag.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-02 11:37

Billig? Över 2000kr/m2...är det billigt?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-02 11:54

Bättre att absorbera bakåtstrålningen tycker jag, i alla fall om du inte täcker täcka hela väggen med diffusorer och/eller de inte är långt bort från väggen (minst 1 - 1,5 m och större).
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
oyegie

Re: Billig diffusor, något att ha?

Inläggav oyegie » 2011-12-02 11:55

mangs skrev:Hittade nyligen denna hos Thomann
http://www.thomann.de/se/hofa_diffusor.htm

Är den något att ha, hade tänkt placera två stycken bakom varje dipol på väggen, Spraymåla dem vita och klä dem med vitt tyg för att göra dem "osynliga". Någon som har en erfarenhet av dessa eller har något annat förslag.

Såndär kan man ju bygga själv om man inte har tummen mitt i handen.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-12-02 14:31

Johan_Lindroos skrev:Bättre att absorbera bakåtstrålningen tycker jag, i alla fall om du inte täcker täcka hela väggen med diffusorer och/eller de inte är långt bort från väggen (minst 1 - 1,5 m och större).

Menar du att det är bättre med diffusorer om dipoler är långt från väggen (ca 1.5m) och absorption om de står närmare väggen bakom?
Är det högtalarna eller diffusorerna du syftar på när du säger större? Vet att Magnepan rekommenderar dämpning av bakomvarande vägg om de står nära.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

mangs

Inläggav mangs » 2011-12-02 17:44

Det tvistar de lärde om, jag tycker mig höra väldigt olika svar beroende på var man frågar. Diffusorer eller absorbenter? jag ahr provat båda och kör just nu med absorbenter vilket ger ett mycket detaljerat men kanske något för korrekt ljud. med absorbent blir det lite mer liv i ljudet och jag vill ha möjlighet att variera mig efter humör.

Sedan vad det gäller priset. Visst kan jag som gammal DIYare snickra ihop en sådan ganska billigt men det kommer ta tid, något som jag tyvärr har ont om, I min värld är det därför billigare att beställa färdiga. Om inte någon har ett tips på hur man bygger en enkelt på någon timme styck. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-05 17:17

Panelguy skrev:
Johan_Lindroos skrev:Bättre att absorbera bakåtstrålningen tycker jag, i alla fall om du inte täcker täcka hela väggen med diffusorer och/eller de inte är långt bort från väggen (minst 1 - 1,5 m och större).

Menar du att det är bättre med diffusorer om dipoler är långt från väggen (ca 1.5m) och absorption om de står närmare väggen bakom?
Är det högtalarna eller diffusorerna du syftar på när du säger större? Vet att Magnepan rekommenderar dämpning av bakomvarande vägg om de står nära.

Kule att det blev en helt ny tråd som följd av detta!

Hursomhelst, vad menade jag ovan? Jo:

Om högtalarna står "nära" väggen bakom högtalarna, anser jag att det är bättre att absorbera.

Om högtalarna står "långt bort" från väggen bakom, anser jag att det spelar mindre roll om man absorberar eller diffuserar. Bägge alternativen funkar. Det kan t.o.m. funka att inte göra någonting om man tycker att Haaseffekten gör tillräcklig nytta. Men generellt sett i ett lyssningsrum är det bra att få ned efterklangstiden rent generellt, och tidiga ljudreflektioner. Just ljudustrålningen bakåt från dipolhögtalare är ofta nästan lika stark som utstrålningen framåt. En diffusor sänker efterklangstiden också. Men absorbenter är mer effektiva som absorbenter. Diffusorer och absorbenter är bägge bra, fast på olika saker och på olika ställen i rummet, så det handlar inte om att jag är för eller emot det ena eller andra. Vissa tycker ju att det ska vara diffusorer överallt på grund av någon fix idé, t.ex. George Massenburgs Blackbird Studios. Det gör inte jag.

"Nära" och "långt bort" kan betyda olika beroende på högtalarnas storlek och hur de är placerade och riktade i rummet. Men säg att "nära" kan få betyda mindre än 1,5 - 2 m, och "långt bort" kan få betyda mer än 1,5 - 2 m.

Är det högtalarna eller diffusorerna du syftar på när du säger större?

Jag menade avståndet mellan högtalaren och väggen bakom.

Vet att Magnepan rekommenderar dämpning av bakomvarande vägg om de står nära.

Jag känner inte till vad Magnepan rekommenderar. Om de rekommenderar ovanstående, kan jag hålla med om det. Det är ett vettigt råd.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-12-05 18:30

Johan_Lindroos skrev:Jag känner inte till vad Magnepan rekommenderar. Om de rekommenderar ovanstående, kan jag hålla med om det. Det är ett vettigt råd.

Jag har för mig att jag läst det någonstans men i den gamla manualen till ett par MGIIa jag hade 1980 där jag trodde jag läst detta stod det istället:
"Solid room walls are best. Weak walls absorb bass and make midrange stand out. Sound absorbing padding should be used on walls in this case"
De rekommenderar ett minimum av 3-4 fot till bakväggen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-05 18:36

Magnepan skriver så här.

Bild

Deras egna rum på fabriken är rätt naket.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... %20Lab.jpg

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-12-05 19:30

Ja där ser man, det var ju i manualerna till mina 3.6/3.7 jag sett det. Jag var helt säker på att det var i den gamla jag råkade hitta i en pärm.
Hittade också lite uppgifter om de gamla modellerna i pappiren och såg att MG1 och IIa bara gick upp till 16000Hz medan Tympani 1D sträckte ut till 20000Hz. Roger, inte hade väl 1D en banddiskant? En kompis hade dessa skärmar runt 80 och jag har inget minne av några "riktiga" band.
Deras eget rum ser mest ut som en fabrikslokal.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-05 20:37

Texten ovan från manualen till Tympani IVa.

Nej, I-D hade ingen banddiskant. De kom först i Tympani IV , som ganska snabbt ersattes av IVa. I-C, I-D, IIIA och IIIB, hade push-pull diskant av Magneplanar-typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-06 01:24

http://www.martinloganowners.com/forum/ ... tics/page2

För sent nu - arbetsdag imorgon igen. Så länk får räcka

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-12-06 15:19

Kronkan skrev:http://www.martinloganowners.com/forum/showthread.php?10212-Room-Acoustics-treatment-for-electrostatics/page2

Jag har förståelse för att du inte har tid att skriva just nu. Det jag undrar över är vad du vill att man ska läsa i länken. Där finns en massa skriverier som vanligt på forum, rörigt och fakta blandat med "blaha blaha". Kanske ganska samstämmigt är nog att majoriteten tycks föredra absorbenter, i alla fall mer av dem än diffusorer.

Men det är ju bara att du återkommer senare när du får tid.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-06 18:38

Johan_Lindroos skrev:
Kronkan skrev:http://www.martinloganowners.com/forum/showthread.php?10212-Room-Acoustics-treatment-for-electrostatics/page2

Jag har förståelse för att du inte har tid att skriva just nu. Det jag undrar över är vad du vill att man ska läsa i länken. Där finns en massa skriverier som vanligt på forum, rörigt och fakta blandat med "blaha blaha". Kanske ganska samstämmigt är nog att majoriteten tycks föredra absorbenter, i alla fall mer av dem än diffusorer.

Men det är ju bara att du återkommer senare när du får tid.

Hej Johan! Det gick lite snabbt och var inte vältänkt. Så är det!
Vad jag tänkte men inte lyckades med är att enbart visa hur tänker Martin Logan.

http://www.youtube.com/watch?v=ckoqpBmS_mw

Har nyligen bytt högtalare till en begagnad ML Vista. Så här beskrivs det i manualen.
...................................................................................
Från Manualen Vista
The front surface, the wall behind the speakers, should
not be extremely hard or soft. A pane of glass will cause
reflections, brightness and confused imaging. Curtains,
drapery and objects such as bookshelves can be placed
along the wall to diffuse an overly reflective surface. A
standard sheet rock or textured wall is generally an adequate
surface if the rest of the room is not too bright and
hard. Walls can also be too soft. If the entire front wall
consists of heavy drapery, your system can sound dull.
You may hear muted music with little ambience. Harder
surfaces will actually help in this case.
The front surface ideally should be one long wall without
any doors or openings. If you have openings, the reflection
and bass characteristics from each channel can be different.

Hard vs. Soft Surfaces
If the front or back wall of your listening room is soft, it
might benefit you to have a hard or reflective wall in
opposition. The ceiling and floor should follow the same
basic guideline as well. However, the side walls should be
roughly the same in order to deliver a focused image.
This rule suggests that a little reflection is good. As a matter
of fact, some rooms can be so “over damped” with carpeting,
drapes and sound absorbers that the music system
can sound dull and lifeless. On the other hand, rooms can
be so hard that the system can sound like a gymnasium
with too much reflection and brightness. The point is that
balance is the optimum environment.

http://www.martinlogan.com/pdf/manuals/manual_vista.pdf
....................................................................................

På sätt och viss har jag själv kommit till en liknande slutsats. Alltså jag hade ett för hårt rum i början med lång efterklang. Detta upplevde jag som otillfredställande och börjad söka lösningar.

Men nu enbart hur ML ser på Vista m m.

Återgå till Generellt om hifi