Quad ll

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Quad ll

Inläggav ErikAndersson » 2011-12-05 17:32

Den mest allmänt förekommande rörförstärkaren parallellt med vissa Dynaco modeller är utan tvekan Quad ll med därtill hörande försteg Quad 22. Än idag c:a 60 år sedan den först presenterades finns det mängder av dem i daglig drift. Då Quad ll+22 är Engelsk tillverkades denna combo i första hand med tanke på inbyggnad i ett lämpligt skåp. Engländarna hade pippi på det vid den tiden. Därför är försteget Quad 22 på grund av sitt lilla format lite knölig att sköta. Om man med ena handen önskar göra en inställning, måste man hålla i förstärkaren med den andra handen, i annat fall glider den bara iväg på bordskivan.

I Quad ll slutstegen matades styrgallren på effektrören KT 66 över en pappersisolerad kondensator av märket Hunts. De kondensatorerna var undermåliga för 60 år sedan och har inte blivit bättre med tiden. Hunts ändrade så småningom i modern tid namn till LCR, men de är lika urusla dom. Dessa kondensatorer har en belägenhet att läcka DC, varvid de stackars KT 66:orna får jobba otroligt hårt med fel arbetspunkt som följd. Ett resultat av detta är att transformatorerna hettas upp onödigt mycket och den svarta fyllnadsmassan kryper ut och rinner på förstärkaren sidor. Ett gott råd till alla Quad ägare är att byta dessa kondensatorer om det inte redan är gjort. En rolig sak med detta är att Hunts kondensatorn har ett metallhölje som kläms fast under en metallbygel. Där förekommer en kapacitans mellan höljet och anslutningen på c:a 30 pf. Om man då monterar dit en modern plastisolerad kondensator på samma plats, upptäcks en liten högfrekvent ringning orsakad av utgångstransformatorn vilket går runt i motkopplingen. Om en kondensator med motsvarande kapacitans kopplas mellan gallret och jord, försvinner ringningen. Det behöver egentligen endast göras på det rör där signalen går utan att fasvändas. Men om så önskas går det att göra på båda gallren. Jag bruker koppla kondensatorn till det lediga stiftet nr 1 och sedan till jord på katodmotståndets jordsida. Genom detta förfarande kan även EL34 rör användas om så önskas. En nackdel är att metallringen på KT 66:orna blir strömförande, men den spänningen håller bara c:a 15 volt och är ofarlig.

Gallerläckorna till slutrören är på 680 Kohm och det kan vara i högsta laget för de KT 66 som tillverkas i nutid. Dessutom brukar dessa motstånd ändra värde till c:a 750 kohm, vilket bara späder på problemet. Detta motståndsvärde bör alltså sänkas, men det får inte sänkas för mycket då risk för nedlastning av drivstegets pentod kan inträffa. Men 560 Kohm tycker jag är ett lämpligt värde, kanske något högt det med, men känns lite säkrare, med tanke på ev gallerström som på kort tid kan ödelägga röret.

Några ytterliggare ändringar tycker jag inte man skall göra, men om förstärkarna brummar kanske elektrolytbyte kan bli aktuellt.

Jo en sak till: De flesta Quadar är anpassade för 16 ohms högtalarbelastning vilket var anpassat för ESL:arna. Men det finns möjlighet att bygla om utgångstransformatorns sekundärlindningar till 7 ohm om så önskas.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-12-05 17:53

Jag har ett par. I mina har jag bytt ut samtliga komponenter samt fixat den extra kapacitansen. När jag fick dem hade kondingarna redan bytts till något skräp som jag bytte igen. Mina har 6L6GC (riktiga av äldre tillverkning) och det funkar bra oxå.

Om man kör EL34 får man inte glömma att koppla bromsgallret till katoden.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2011-12-05 18:11

Bromsgallret är kopplat till det lediga stiftet nr 1 så det blir jordat som jag skrev. 6L6 med varianter går alldeles utmärkt att använda, 5881 som är en "bantam" 6L6 tycker jag passar riktigt bra.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-12-05 20:51

ErikAndersson skrev:Bromsgallret är kopplat till det lediga stiftet nr 1 så det blir jordat som jag skrev. 6L6 med varianter går alldeles utmärkt att använda, 5881 som är en "bantam" 6L6 tycker jag passar riktigt bra.

Bromsgallret ska till katoden, inte jord.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-12-05 20:54

Jax skrev:
ErikAndersson skrev:Bromsgallret är kopplat till det lediga stiftet nr 1 så det blir jordat som jag skrev. 6L6 med varianter går alldeles utmärkt att använda, 5881 som är en "bantam" 6L6 tycker jag passar riktigt bra.

Bromsgallret ska till katoden, inte jord.

Muckar du gräl eller? 8O :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2011-12-05 21:08

Jax: Jag föredrar att i detta fall jorda bromsgallret, om inte annat så för att undvika spänningen som ligger över katoden. Men egentligen kanske det har mindre betydelse vilket man gör.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-05 21:11

ErikAndersson skrev:Jax: Jag föredrar att i detta fall jorda bromsgallret, om inte annat så för att undvika spänningen som ligger över katoden. Men egentligen kanske det har mindre betydelse vilket man gör.

Icke, eftersom slutrören har en del av utg.transformatorbelastningen på katodsidan. Resultatet lär hamna runt Rix FM.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2011-12-05 21:24

Visst tusan, det kan bli en härlig effekt om bromsgallret jordas på katoden. Så var det nog oxå så jag tänkte en gång.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2011-12-05 22:07

Kvaddarna är försedda med ett gammalt hederligt likriktarrör. Ett sådant skiljer sig en del från en kiseldiod. En kiseldiod har fullt spett i en riktning och stopp i den andra mao ringa förluster. Rörlikriktare däremot kan skilja mycket mellan typerna. Kvaddarna var från början utrustade med röret GZ32 som lämnade maximalt utbyte med den spänning som var tillgänglig. Nu blev GZ 32:an svår att få tag på, varför den ersattes med GZ 34, som dock i första var ämnad för högre spänning. Detta har till följd att spänningen minskade något i förstärkaren. Somliga använder GZ 37 som är ämnad för ännu högre spänning, i tron att de får mer krut i förstärkaren, vilket är helt fel då spänningen med detta rör minskar ytterliggare. Det går att använda en mängd olika likriktarrör till kvaddarna, de flesta med olika egenskaper. Nu hör det till saken att spänningsdifferanserna jag talat om är tämligen små och knappast påverkar ljudet i någon större utsträckning.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2011-12-06 19:17

Rekommenderar varmt de ryska K72 teflon som kopplingskondingar...och byt för tusan inte ut motstånd som är ur tolerans mot annat än kolmassa...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-06 19:44

Zzombie skrev:...och byt för tusan inte ut motstånd som är ur tolerans mot annat än kolmassa...

Vad händer då?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2011-12-06 19:51

Det låter inte särskilt bra. Bytte tillbaka och köpte CC på nätet. Ordningen återställd.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-06 19:55

Zzombie skrev:Det låter inte särskilt bra. Bytte tillbaka och köpte CC på nätet. Ordningen återställd.

Du har förstås rätt till din uppfattning men jag tvivlar och jag hoppas att jag har rätt till det. Berätta om den hörbara skillnaden få se om jag känner igen mig. Jag har också bytt mellan cc och andra typer.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2011-12-06 20:00

Vasst grått och trist. Lödde bort dem alla efter ca. ett dygn.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-06 20:04

Och jag hörde bara att cc brusade mer men inte på alla ställen beroende på koppling och signalnivå i övrigt. Det var inte i en Quad II men ändå. Har man en sån i sin ägo bör man straffas med böter vad man än hittar på att göra i den utöver att reparera om det skulle behövas. Alltså ingen jävla moddning över huvud taget.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-12-06 20:18

Kolmassamotstånd är perfekta som dämpmotstånd i serie med gallren i högbranta rör för att minska självsvängningsrisken. Att de skulle låta bättre än andra motståndstyper har jag aldrig märkt.
- Militant slacker

Återgå till Generellt om hifi