Potent basåtergivning för endast musik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Abust
inaktiv

Inläggav Abust » 2011-12-07 22:53

Något som var rätt lustigt var: Anläggning denna 300W Krell klass A och beta vad dom nu heter kanske Infinity och en jämförelse där Krell utbyttes mot Crown och man fick fram bakgrundsbaston som inte hördes innan Crown kom in i bilden.

Däremot hörde jag en markant skillnad då Krell spelades med superkablar och utan dessa.
När Crown spelade så körde vi med vanliga så kallade Piii kablar, en sådan förstärkare kräver inte så mycket finesser för att få fram det fördolda. Det kan ju inte vara så att Crown hittade på denna bakgrundsbas.

Dessa två fenomen är inte något som jag förstår direkt men det kanske går att utröna.
Sen å andra sidan så hördes en stor trumma extra dovt enl. herr Krell men det såg jag som ett komplement till en annan stor trumma så dom inte låter lika, detta dova ljudet kom inte fram på samma sätt med Krell, men logiskt sett sååååå tycker jag det verkar rätt med stor skillnad eftersom man vill ha så stor skillnad som möjligt på dessa stora.

Vi har inte han med Krell Callisto här, jag minns att han körde med "Onkyo studentrums förstärkare", ok jag köpte min första av student så han hade rätt.

Användarvisningsbild
lennartj

Subwoofersystem utan hembio

Inläggav lennartj » 2011-12-08 14:08

Anledningen till att jag byggde mitt subwoofersystem var att jag inte lyckades kombinera bra ljudbild tillsammans med jämn frekvensgång med mina Carlsson OA52 placerade på ett praktiskt och estetiskt tilltalande sätt.
Dessutom ville jag ha lite mer headroom. Med 25 W/kanal (visserligen från rör i klass-A) var jag tvungen att hålla igen volymen på bas-tung musik.

I flera år hade jag funderat på olika lösningar, och provat några som tyvärr var avskräckande dåliga på timing och integration.
När de beryktade 10" Bremen-basarna dök upp passade de som hand i handske med mina idéer som hade mognat. De gick ut på att jag skulle ha 4 måttligt stora subwoofers runt om sweetspot och med "Linkwitz transform" fanns en lösning som kombinerar små slutna lådor med tight återgivning som ändå går riktigt djupt med lämpliga högtalarelement.
Bremenbasarna var inte bara lämpliga, de är idealiska!
Jag kostade på mig ett ino cr80s+infra delningsfilter samt ett ICEPower1000ASW slutsteg för att driva de 4 subbarna i serie/parallell.
De ger dessutom mer utsträckt frekvensgång neråt än vad jag tänkt mig eller behöver, men det har fått mig att upptcka musikformer som jag inte ens visste att fanns, som Drone och Dubstep.

Min hårdvara för frekvensgångsmätning med Tombstone är ospecificerad under 20 Hz så följande indikationer kan avvika åt vilket håll som helst.
I mina öron låter helheten som bäst med inställningar som går tämligen rakt från subbarnas delning vid 80 Hz ner till 30 Hz, sedan stiger nivån till en top med ca 6 dB vid 14 Hz och faller tillbaka till systemets medelnivå vid 8 Hz.
Jag har en känsla av att majoriteten av äldre inspelningar av klassisk musik är beskurna under 30 Hz och mina inställningar kompenserar i viss mån för det. För elektronisk musik finns ju inga referenser, så det är bara kul när det finns bra tryck i botten som fortsätter ner i avgrunden på ett sätt som inte många har. :D
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-12-08 15:47

Vill bara för protokollet nämna att jag inte strävar efter att approximera
Linkwitz transform med min infra-eq. Inte ens nästan.

Med Linkwitz transform kompenserar man för de förhållandevis enkla "fel"
som en högtalare kan uppvisa, men inkluderar på intet sätt de så mycket
större och mera komplicerade "fel" som rum uppvisar i infra-registret.

Den eq som infra-eq-kortet skapar, rätar ut summan av högtalare och rum.
Och med "rätar ut" så menar jag dessutom att den gör det men hänsyn till
människan som psykoakustisk mekanism.

Fast skall man vara riktigt noga så är ju detta saker som man absolut måste
kunna ställa från fall till fall eftersom både rum och möbleringar skiljer sig åt,
och infra-eq ger bara förutsättningarna, men det blir förstås bara rätt om
man gör rätt när man justerar.

Om jag minns de kurvor du vridit fram och även minns ditt rum rätt, så såg
det ut som om du vridit skapligt rätt. ;)

(Det finns med infra-kortet på plats fyra potentiometrar och en omkopplare
per kanal i cr80s/es, som behöver vridas rätt för att allt skall bli rätt.)

Nattlorden skrev:
PerStromgren skrev:Jag kanske bara reagerar på vad jag tycker är excesser men som för de flesta andra tycker är helt normalt?

Men jag får väl citera mig själv: "Är det bara jag som är avundsjuk men vägrar erkänna det? ". :oops:

Du får väl åka och lyssna någonstans och ta reda på om det finns fog för överdimensionering?

Fast nu är det väl inte överdimensionering han talar om, utan snarare om
att han tycker det är "excesser" redan att dimensionera bort de tämligen
stora negativa marginalerna som är legio.

Redan steget till att skapa en återgivning som kan återge en film ackurat är
ett rätt stort steg om utgångspunkten är "vilken som helst enkel anläggning".

Att sen gå ett steg till och få in en rejäl överdimensionering är ju liksom
överkurs om utgångspunkten är en anläggning som inte kommer ens i när-
heten av att kunna återge musik-verklighetens dynamik, och ännu mindre
nära att klara filmvärldens.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Generellt om hifi