Garanti vid försäljning av hifi?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Somchart

Garanti vid försäljning av hifi?

Inläggav Somchart » 2011-12-06 18:34

Jag brukar köpa och sälja hifi lite titt som tätt, mest tätt :)

Hur som helst, jag lade ut en mediaspelare till salu i prisklassen 20.000:-+ till försäljning för ett par veckor sedan och blev sedan kontaktad av den lokala återförsäljaren av just detta hifi-märke, och butiken där jag köpte min mediaspelare i, att om jag sålde vidare min mediaspelare försvinner garantin.

Nu finns det ju både tillverkargaranti och säljaregaranti, och de kan ju skilja sig åt i längd men tillverkargarantin följer ju produkten medan säljargarantin gäller generellt enbart den första köparen.

Jag vill bara kolla med er om ni haft problem med saker ni köpt begagnade?

Personligen har jag aldrig haft några som helst problem med begagnade saker som behövts skickas på garantireparation.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2011-12-06 20:50

Reparerar butiken produkten själv? Annars kan ju förmodligen den nya kunden vända sig direkt till verkstaden som reparerar produkterna, så länge du skickar med kvittot.

Tillverkargarantin kan också vara villkorad att bara gälla den ursprungliga köparen, men i praktiken har jag aldrig stött på ett fall där detta ledit till problem.

Sen förstår jag inte varför butiken skulle dels vilja upphäva garantin för en produkt som säljs vidare, och dessutom ta sig tiden att kontakta dig om detta. Det lilla de kan tänkas förlora i hanteringstid uppvägs ju hundra gånger om av att dels du behöver köpa en ny produkt för att ersätta den du sålt, men så klart blir mindre benägen att köpa den från samma återförsäljare om du vet att andrahandsvärdet blir mycket lägre därifrån. Dessutom upplevs de ju som serviceinriktade och välvilliga. Om de inte reparerar produkterna själva är det ju dessutom förmodligen tillverkaren som står för reparartionskostnaderna. Eller har de egen verkstad? Eller längre garanti än tillverkaren?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-12-06 23:01

Så långt jag känner till det är garantin i Sverige personlig. Var bland annat någon som var arg på Rehifi för att vi inte lagade en produkt han köpt av en kund till oss.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-07 00:31

Garanti gäller väl fabrikationsfel, eller? Fast det är ju klart, på en del kunder verkar det ju vara fabrikationsfel 8) Om jag köper en jagga årsmodell 1935 kan man få den reparerad på garanti då? :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-07 01:31

Vad jag vet gäller RH-garanti.
Om det betyder RadioHandlagaranti eller Runt Hörnetgaranti vet jag dock inte. :?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-12-07 03:07

Garantin gäller enligt avtal, men kan inte vara sämre än reklamationsrätten, reklamationsrätten regleras i konsumentköplagen, (företag-privatperson)
Säljer man något som privatperson så gäller köplagen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-12-07 10:05

petersteindl skrev:Garanti gäller väl fabrikationsfel, eller? Fast det är ju klart, på en del kunder verkar det ju vara fabrikationsfel 8) Om jag köper en jagga årsmodell 1935 kan man få den reparerad på garanti då? :)

MvH
Peter

Tror jag inte. Det finns inga bilar av märket Jaguar från 1935. 8)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2011-12-07 13:22

Rdna skrev:Sen förstår jag inte varför butiken skulle dels vilja upphäva garantin för en produkt som säljs vidare, och dessutom ta sig tiden att kontakta dig om detta. Det lilla de kan tänkas förlora i hanteringstid uppvägs ju hundra gånger om av att dels du behöver köpa en ny produkt för att ersätta den du sålt, men så klart blir mindre benägen att köpa den från samma återförsäljare om du vet att andrahandsvärdet blir mycket lägre därifrån. Dessutom upplevs de ju som serviceinriktade och välvilliga. Om de inte reparerar produkterna själva är det ju dessutom förmodligen tillverkaren som står för reparartionskostnaderna. Eller har de egen verkstad? Eller längre garanti än tillverkaren?

I mitt fall misstänker jag att man surnat till då man kanske anser sig tappa en kund som lyssnat hos butiken för att sedan köpa begagnat av mig, och sedan upplyser man mig som säljer och även köparen (antar jag) om vad som gäller vid köp/försäljning av begagnat.

Allt i välmening så klart, så att varken jag eller köparen kommer i kläm vid eventuella framtida reklamationer.

Jag kan ändå tycka att det är lite märkligt att man försöker reglera marknaden på det viset!

Så det blir inget mer nyköp av något från Naim i Sverige tyvärr, eftersom jag har en tendens att vilja byta upp mig lite då och då!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-07 19:01

Fjonkalicious skrev:
petersteindl skrev:Garanti gäller väl fabrikationsfel, eller? Fast det är ju klart, på en del kunder verkar det ju vara fabrikationsfel 8) Om jag köper en jagga årsmodell 1935 kan man få den reparerad på garanti då? :)

MvH
Peter

Den här jaggan är från 1935.

Bild

SS90 är jättefin :)

http://www.ultimatecarpage.com/pic/2115/Jaguar-SS-90-Roadster_1.html

Wiki skrev:In 1935 the SS Jaguar name first appeared on a 2.5 litre saloon, sports models of which were the SS 90 and SS 100.

Men man vill ju gärna att garantin fortfarande skall gälla :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Abust
inaktiv

Inläggav Abust » 2011-12-07 19:27

På tal om SS jaggan så har jag två st fälgar till en sådan om någon av Eder skulle behöva.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-07 19:33

Inte Fjonken i alla fall 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-07 19:44

Abust skrev:På tal om SS jaggan så har jag två st fälgar till en sådan om någon av Eder skulle behöva.
Är det nån garanti på dom?

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2011-12-07 20:18

Abust skrev:På tal om SS jaggan så har jag två st fälgar till en sådan om någon av Eder skulle behöva.

Åh fasiken, original? Pris?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-12-07 20:25

Somchart skrev:Jag kan ändå tycka att det är lite märkligt att man försöker reglera marknaden på det viset!

Så det blir inget mer nyköp av något från Naim i Sverige tyvärr, eftersom jag har en tendens att vilja byta upp mig lite då och då!

Det är säkert inget försök att "reglera marknaden" utan svensk konsumenträtt rätt & slätt. Köper du en begagnad vara av en privatperson gäller inte konsumentköplagen utan endast köplagen. Alla tvister om varan får du då ta med den du har köpt den av, och den normala reklamationstiden på tre år kan du inte åberopa. Ska du kunna reklamera ett privatköp måste det nästan uteslutande handla om defekter som säljaren kände till men undanhållit dig vid köpet, och som du som köpare inte kan antas måste ha sett. En lödning som går sönder efter ett halvår kan du m.a.o. fetglömma att kunna reklamera till säljaren. :wink:

Butiken som sålde produkten från början har helt enkelt inget avtal med dig som senare köpt samma produkt begagnad av en privatperson. Om butiken ändå väljer att åtgärda ett fel för någon annan än den som står på deras kvitto är det ren & skär goodwill.

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2011-12-07 20:42

Conan skrev:
Somchart skrev:Jag kan ändå tycka att det är lite märkligt att man försöker reglera marknaden på det viset!

Det är säkert inget försök att "reglera marknaden" utan svensk konsumenträtt rätt & slätt. Köper du en begagnad vara av en privatperson gäller inte konsumentköplagen utan endast köplagen. Alla tvister om varan får du då ta med den du har köpt den av, och den normala reklamationstiden på tre år kan du inte åberopa. Ska du kunna reklamera ett privatköp måste det nästan uteslutande handla om defekter som säljaren kände till men undanhållit dig vid köpet, och som du som köpare inte kan antas måste ha sett. En lödning som går sönder efter ett halvår kan du m.a.o. fetglömma att kunna reklamera till säljaren. :wink:

Butiken som sålde produkten från början har helt enkelt inget avtal med dig som senare köpt samma produkt begagnad av en privatperson. Om butiken ändå väljer att åtgärda ett fel för någon annan än den som står på deras kvitto är det ren & skär goodwill.

Som sagt, vissa har ju tillverkargaranti som följer produkten och inte bara den första ägaren så det gäller ju att välja rätt märke om man är byt-o-man!

Jag blev nog mest konfunderad över att återförsäljare tar sig tid och kontaktar folk som säljer saker på Hifimagasinet, fast det kanske är vanligt att man som annonsör där får "glada tillrop" från butiker?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-12-07 21:08

Somchart skrev:Som sagt, vissa har ju tillverkargaranti som följer produkten och inte bara den första ägaren så det gäller ju att välja rätt märke om man är byt-o-man!

Jo men då kanske du själv få kontakta märket för att få prylen repararad. Butiken i Sverige har inget formellt ansvar att hjälpa dig. Däremot kan det ju finnas avtal mellan återförsäljaren och tillverkaren om att ta hand om reparenter oavsett om det är en butiks- eller privatkund som lämnar in apparaten. Eller bara ren goodwill som sagt... :wink:

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2011-12-07 22:18

Disclaimer: Jag jobbar som servicechef i hemelektronikbranschen och ansvarar för några tusen reklamationer per år. Jag är dock inte jurist, så tangerande lagar såsom avtalslagen är långt utanför mitt område. Och jag har haft fel många gånger ;)

Vinylcalle skrev:Så långt jag känner till det är garantin i Sverige personlig.

Det är helt upp till garantiutfärdaren att välja. Konsumentköplagen och köplagen säger ingenting om hur en garanti skall vara utformad, eller för vem den skall gälla. Garantivillkoren is king!

(Vilken lag som faktiskt reglerar garantivillkoren är jag faktiskt inte säker på. I praktiken så fungerar det dock så som jag beskriver; olika garantilämnare har olika rutiner för vad som händer när varan sålts vidare.)

Conan skrev:Det är säkert inget försök att "reglera marknaden" utan svensk konsumenträtt rätt & slätt. Köper du en begagnad vara av en privatperson gäller inte konsumentköplagen utan endast köplagen. Alla tvister om varan får du då ta med den du har köpt den av, och den normala reklamationstiden på tre år kan du inte åberopa. Ska du kunna reklamera ett privatköp måste det nästan uteslutande handla om defekter som säljaren kände till men undanhållit dig vid köpet, och som du som köpare inte kan antas måste ha sett. En lödning som går sönder efter ett halvår kan du m.a.o. fetglömma att kunna reklamera till säljaren. :wink:

Det du skriver är ju rätt, men man får skilja på garanti och reklamationsrätt. Reklamationsrätten som de flesta känner till den är ju som du säger reglerad av konsumentköplagen, men det är ju inte eventuella garantier tillverkaren utfärdat. Tillverkaren kan lämna en garanti som alltid följer med varan, om de vill det. Det finns ett par tillverkare som helt kör på serienumret (vilket de kan koppla till ett tillverkningsdatum och därför en giltighetstid) som garantibevis, och för många av dem spelar det ingen roll var du fått tag i produkten.

Om butiken lämnar egen garanti så kan de ju också välja hur de vill att den skall gälla enligt samma princip. Jag vet dock ingen butikskedja som uttryckligen säger att deras egna garanti följer med produkten vid vidareförsäljning. Dock så tror jag (men vet inte) att det är mycket, mycket vanligare att tillverkarens garanti gäller lika länge eller längre än butikernas, vilket gör att man ändå väljer att låta tillverkarens garanti ta alla kostnader och all hantering :)

Däremot stämmer det du säger om att butiken inte har någon skyldighet mot andrahandsköparen att förmedla garantiärendet till tillverkaren, om nu tillverkarens garanti skulle gälla. Det kostar dem ingenting annat än hanteringstiden eftersom tillverkaren står för kostnaden, men de tjänar istället det dubbla i goodwill. De får chansen att visa en för dem (kanske) helt ny kund redan vid första besöket att de är bra på att lösa problem. De nöjdaste kunderna är inte de som aldrig fått något problem utan de som fått bra hjälp med sina klagomål, så att helt passa denna möjlighet vore kortsiktigt av butiken :)

Conan skrev:Jo men då kanske du själv få kontakta märket för att få prylen repararad. Butiken i Sverige har inget formellt ansvar att hjälpa dig. Däremot kan det ju finnas avtal mellan återförsäljaren och tillverkaren om att ta hand om reparenter oavsett om det är en butiks- eller privatkund som lämnar in apparaten. Eller bara ren goodwill som sagt...

Hej kollega?

Användarvisningsbild
Abust
inaktiv

Inläggav Abust » 2011-12-07 23:46

Helt klart orginal fast jag har för mig att det är till en 36 om det nu har någon betydelse.
Du får mejla mig om det skall pratas affärer man får nog inte det här såvida inte man säger något om att jag har rätt gott om gamla fälgar av dvs slag, har också varit fälgbiten.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-08 01:27

Går väl inte att se på ett kassakvitto vem som var första ägaren?
I varje fall inte om man handlat direkt i butik.

Eller är det kontrakt som gäller med vissa handlare?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-08 01:46

Ragnwald skrev:Går väl inte att se på ett kassakvitto vem som var första ägaren?
I varje fall inte om man handlat direkt i butik.

Eller är det kontrakt som gäller med vissa handlare?

Japp, det är strikta köpeavtal med vite och stränghet. Kunden förbinder sig och skriver under.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-08 02:00

Gör ett sidoavtal där din polare lånar prylen under garantitiden och du lånar lite pengar av honom. Strular prylen ställer du upp och lämnar in den.

Efter garantitiden bestämmer ni er för att han är mer intresserad av att behålla prylen och du pengarna.

Tillspetsat, men du hjälper till vid reparation bara.

Djävligt mysko beteende av åtterförsäljaren faktiskt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-12-08 09:53

MagnusÖstberg skrev:Gör ett sidoavtal där din polare lånar prylen under garantitiden och du lånar lite pengar av honom. Strular prylen ställer du upp och lämnar in den.

Efter garantitiden bestämmer ni er för att han är mer intresserad av att behålla prylen och du pengarna.

Tillspetsat, men du hjälper till vid reparation bara.

Djävligt mysko beteende av åtterförsäljaren faktiskt.

Kul sen om skadan inte täcks av garantin. :wink: Då kan din "polare" driva ersättningsskyldighet mot dig för att den prylen han "lånar" inte fungerar. Nä, jag tror det är rätt dumt att skriva avtal om "lån i händelse av garantireparation". Enklare är då att om prylen går sönder så hjälper du din polare att lämnna in den till handlaren för att kunna åberopa reklamationsrätten, men att ägandet av prylen i formell mening går över till köparen/nyttjaren i samband med köpet.

Menar inte att man inte ska lita på sina polare, men om man vill att de ska fortsätta vara polare i framtiden är det nog bäst att inte ens riskera låta sig dras in i tvister av detta slag.

Och sälja till polare i all ära, men jag skulle aldrig för allt smör i Småland "låna ut" en apparat på det sättet till Jocke i Botkyrka som man inte känner närmare än att han svarat på en annons på Hifimagasinet... :wink:

Mysko beteende av butiken kan man tycka, men det är ju inte helt ovanligt att det i privatannonser står liknande; "inköpt juni 2011, 1½ års garanti kvar". Huruvida garantierna följer med just den produkten vid privatförsäljning är nog vanligen inget som säljaren har undersökt närmare. I det aktuella fallet gjorde garanitn uppenbarligen inte det.

Användarvisningsbild
Rdna

Inläggav Rdna » 2011-12-08 12:23

Conan skrev:Huruvida garantierna följer med just den produkten vid privatförsäljning är nog vanligen inget som säljaren har undersökt närmare. I det aktuella fallet gjorde garanitn uppenbarligen inte det.

Jag är inte så säker på att butiken i det aktuella fallet vet om den gör det eller inte. Det skulle kunna vara så att det de egentligen säger är "vi tänker inte hantera tillverkargarantin på den här produkten" eller "garantin som butiken lämnar gäller inte längre på den här produkten"; inte "tillverkargarantin gäller inte på den här produkten".

Har det skrivits vilken tillverkare och butik det gäller?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-12-08 12:47

Naim?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2011-12-08 15:18

Förr var ju de olika garantierna ett resultat av ett avtal mellan konsumentverket och olika branschorganisationer. Tex Radiobranschens Samarbetsorganisation (RR garanti).

Efter att den första Konsumentköplagen kom på 80-talet (då garantin blev frivillig) så fanns väl RR-garantin kvar ett antal år, men försvann väl sedan. Var nog för många importörer som inte var med i organisationen.

Nu är det varje säljares egna garantivillkor som gäller. Därutöver finns tillverkarens egen garanti.

I grunden finns då den lagstadgade reklamationsrätten på 3 år. Där beviskravet ligger hos kund efter 6 månader. Reklamationsrätten följer (så vitt jag förstår) varan.

Användarvisningsbild
Somchart

Inläggav Somchart » 2011-12-08 15:48

Naqref skrev:Naim?

Stämmer!

Nej, jag kör alltid med öppna kort och stoppade affären eftersom jag dels kan förstå min lokala återförsäljare som ger mig bra pris men framför allt vill jag inte att köparen skall komma i kläm om något skulle uppstå i framtiden.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-12-08 22:35

rylandes skrev:I grunden finns då den lagstadgade reklamationsrätten på 3 år. Där beviskravet ligger hos kund efter 6 månader. Reklamationsrätten följer (så vitt jag förstår) varan.

Som jag tolkar lagstiftningen efter att ha läst på Konsumentverkets hemsida:

Nix! När du köper av en privatperson gäller köplagen. Reklamationsrätten (konsumentköplagen) på 3 år gäller bara när du handla av ett företag.

Du har visserligen en rätt att påtala fel hos varan även när du handlar privat (2 år från köpetillfället tror jag) men det är till säljaren du ska ta din klagan. Och blir det tvist om klagan har du ingen konsumentvägledare att rådfråga och inget ARN att skriva till. Du får dra säljaren till tingsrätten om det kniper.

All hjälp från butikens sida att få prylen lagad på "garanti" om du har köpt den av en privatperson är ren goodwill. :wink:

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2011-12-08 23:14

petersteindl skrev:
Fjonkalicious skrev:

MvH
Peter

Den här jaggan är från 1935.

[...]

SS90 är jättefin :)

http://www.ultimatecarpage.com/pic/2115/Jaguar-SS-90-Roadster_1.html

Wiki skrev:In 1935 the SS Jaguar name first appeared on a 2.5 litre saloon, sports models of which were the SS 90 and SS 100.

Men man vill ju gärna att garantin fortfarande skall gälla :)

MvH
Peter

Nej, det är riktigt sant. SS 90 hette aldrig Jaguar. Efterföljaren SS 100 fick tilläggsnamnet Jaguar runt 1937-1938.
Däremot salonen (den som i efterskott ofta (felaktigt) kallas mk IV) kallades redan ifrån introduktionen "SS Jaguar".

Bilmärket hette SS till efter kriget då de utav någon anledning bytte. Deras logga kunde dessutom förväxlas med något annat 8O:
Bild
SS Jaguar utanför fabriken

Återgå till Generellt om hifi