Disclaimer: Jag jobbar som servicechef i hemelektronikbranschen och ansvarar för några tusen reklamationer per år. Jag är dock inte jurist, så tangerande lagar såsom avtalslagen är långt utanför mitt område. Och jag har haft fel många gånger
Vinylcalle skrev:Så långt jag känner till det är garantin i Sverige personlig.
Det är helt upp till garantiutfärdaren att välja. Konsumentköplagen och köplagen säger ingenting om hur en garanti skall vara utformad, eller för vem den skall gälla. Garantivillkoren is king!
(Vilken lag som faktiskt reglerar garantivillkoren är jag faktiskt inte säker på. I praktiken så fungerar det dock så som jag beskriver; olika garantilämnare har olika rutiner för vad som händer när varan sålts vidare.)
Conan skrev:Det är säkert inget försök att "reglera marknaden" utan svensk konsumenträtt rätt & slätt. Köper du en begagnad vara av en privatperson gäller inte konsumentköplagen utan endast köplagen. Alla tvister om varan får du då ta med den du har köpt den av, och den normala reklamationstiden på tre år kan du inte åberopa. Ska du kunna reklamera ett privatköp måste det nästan uteslutande handla om defekter som säljaren kände till men undanhållit dig vid köpet, och som du som köpare inte kan antas måste ha sett. En lödning som går sönder efter ett halvår kan du m.a.o. fetglömma att kunna reklamera till säljaren.
Det du skriver är ju rätt, men man får skilja på garanti och reklamationsrätt. Reklamationsrätten som de flesta känner till den är ju som du säger reglerad av konsumentköplagen, men det är ju inte eventuella garantier tillverkaren utfärdat. Tillverkaren kan lämna en garanti som alltid följer med varan, om de vill det. Det finns ett par tillverkare som helt kör på serienumret (vilket de kan koppla till ett tillverkningsdatum och därför en giltighetstid) som garantibevis, och för många av dem spelar det ingen roll var du fått tag i produkten.
Om butiken lämnar egen garanti så kan de ju också välja hur de vill att den skall gälla enligt samma princip. Jag vet dock ingen butikskedja som uttryckligen säger att deras egna garanti följer med produkten vid vidareförsäljning. Dock så tror jag (men vet inte) att det är mycket, mycket vanligare att tillverkarens garanti gäller lika länge eller längre än butikernas, vilket gör att man ändå väljer att låta tillverkarens garanti ta alla kostnader och all hantering

Däremot stämmer det du säger om att butiken inte har någon skyldighet mot andrahandsköparen att förmedla garantiärendet till tillverkaren, om nu tillverkarens garanti skulle gälla. Det kostar dem ingenting annat än hanteringstiden eftersom tillverkaren står för kostnaden, men de tjänar istället det dubbla i goodwill. De får chansen att visa en för dem (kanske) helt ny kund redan vid första besöket att de är bra på att lösa problem. De nöjdaste kunderna är inte de som aldrig fått något problem utan de som fått bra hjälp med sina klagomål, så att helt passa denna möjlighet vore kortsiktigt av butiken

Conan skrev:Jo men då kanske du själv få kontakta märket för att få prylen repararad. Butiken i Sverige har inget formellt ansvar att hjälpa dig. Däremot kan det ju finnas avtal mellan återförsäljaren och tillverkaren om att ta hand om reparenter oavsett om det är en butiks- eller privatkund som lämnar in apparaten. Eller bara ren goodwill som sagt...
Hej kollega?