Moderator: Redaktörer
Vad har du hört då?KallesKaviar skrev:är som sagt ny på detta med rör men gillar det lilla jag hört.
paa skrev:Vad har du hört då?KallesKaviar skrev:är som sagt ny på detta med rör men gillar det lilla jag hört.
Min erfarenhet säger att det kan skilja hur mycket som helst mellan olika förstärkare, och bara att det är rör i burken är ingen kvalitetsgaranti på något sätt.
Flint skrev:Jag har som mål att slippa transistordistad diskant och tycker därför att det är viktigare att köra rörslutsteg än rörförsteg. Ett försteg kan aldrig ta bort den dist ett trisseslutsteg ger i diskanten beroende på ordningsföljden. Alltså för max hifi - rörslutsteg. Vad man sen väljer som försteg till rörslutsteget anser jag mer är en smaksak. Kan skilja på ljudbild som större, luftigare och livligare mm.
Ett som det verkar problem med rörslutsteg är väl för de som inte har lämnat tonårslirandet att det kan vara svårt att spela lika förbannat olidligt högt som med trissor. Det är väl den enda egentliga anledningen till att skaffa trissesteg. Att dela och köra rör i toppen och trissor i botten är dock en kompromiss som jag accepterar. Det verkar vettigt.
Flint skrev:Jag har som mål att slippa transistordistad diskant och tycker därför att det är viktigare att köra rörslutsteg än rörförsteg. Ett försteg kan aldrig ta bort den dist ett trisseslutsteg ger i diskanten beroende på ordningsföljden. Alltså för max hifi - rörslutsteg. Vad man sen väljer som försteg till rörslutsteget anser jag mer är en smaksak. Kan skilja på ljudbild som större, luftigare och livligare mm.
Ett som det verkar problem med rörslutsteg är väl för de som inte har lämnat tonårslirandet att det kan vara svårt att spela lika förbannat olidligt högt som med trissor. Det är väl den enda egentliga anledningen till att skaffa trissesteg. Att dela och köra rör i toppen och trissor i botten är dock en kompromiss som jag accepterar. Det verkar vettigt.
Flint skrev:KallesKaviar
Det blir nog bra men tänk på att försteget inte kan reparera det som händer i slutsteget. Om det låter vasst med ett "mjukt" försteg så kommer skiten fortfarande från trisseslutsteget. Jag menar för att inte bedöma försteget fel.
paa skrev:Vad har du hört då?KallesKaviar skrev:är som sagt ny på detta med rör men gillar det lilla jag hört.
Min erfarenhet säger att det kan skilja hur mycket som helst mellan olika förstärkare, och bara att det är rör i burken är ingen kvalitetsgaranti på något sätt.
Flint skrev:Skitrören kanske låter bra trots mörkläggningen. Komplettera med halogenbelysning.
markusA skrev:När det gäller sånt som dc så måste man kolla på varje komponent individuellt. Jag har fått för mig att de flesta slutsteg brukar ha en konding på ingången eller ngt liknande för att skydda sig mot dc? Detta antagandet kan vara helt fel från min sida? Bäst att alltid kolla om man är det minsta tveksam.
Stereotypen skrev:Om rörförsteget läcker mycket likström så kan det väl med vissa trisseslutsteg (dc-kopplade?) ställa till med lite problem har jag för mig.
Någon mer kunnig kanske vet mer om detta?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster