Rörförsteg till transistorslusteg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KallesKaviar

Rörförsteg till transistorslusteg?

Inläggav KallesKaviar » 2011-12-08 19:39

Hej,

har idag några externa slusteg kopplade till ett bioförsteg som jag använder både till film och musik.

Inbillar mig att få ut max av mitt 2-kanalsljud så behöver jag ett dedikerat försteg för detta.

är lite sugen på rör då jag gillar detta ljud men kan även tänka mig ett tradionellt försteg med "rörkaraktär".

försteget skall ha en bypassomkopplare för smidighetens skull,

Frågor: kan det inte bli en fin kombination med rör i försteg och transistor i
mina slutsteg(Quad)?

eller måste man ha både rör i slutsteg och försteget?

är som sagt ny på detta med rör men gillar det lilla jag hört.

lyssnar mkt på lounge,jazz men även lite dansant elektronisk musik (house,etc), om detta kanske skulle påverka mitt val.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-12-08 20:35

brukar inte spela någon roll. Om man t.ex har ett "vasst" slutsteg, så brukar
ett rörförsteg lugna ned det hela..Annars spelar det inte någon roll.
Mina erfarenheter.

Man kan blanda rörsteg med transistorsteg.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2011-12-08 20:58

Jag kör med ett rörförsteg och transistor slutsteg, det låter kanon.
Framöver så kommer jag att bygga rörslutsteg också, men behålla transistorsteg till basmodulerna för effektens skull.

Se till bara (precis som i transistorsteg) att försteget lämnar en så pass stark utsignal så att det orkar driva slutstegen fullt ut!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Rörförsteg till transistorslusteg?

Inläggav paa » 2011-12-08 21:08

KallesKaviar skrev:är som sagt ny på detta med rör men gillar det lilla jag hört.
Vad har du hört då?
Min erfarenhet säger att det kan skilja hur mycket som helst mellan olika förstärkare, och bara att det är rör i burken är ingen kvalitetsgaranti på något sätt.

Användarvisningsbild
KallesKaviar

Inläggav KallesKaviar » 2011-12-08 21:35

paa skrev:
KallesKaviar skrev:är som sagt ny på detta med rör men gillar det lilla jag hört.
Vad har du hört då?
Min erfarenhet säger att det kan skilja hur mycket som helst mellan olika förstärkare, och bara att det är rör i burken är ingen kvalitetsgaranti på något sätt.

det jag har hört är bla från: Quad,BAT, Audio Space,
jag har ännu inte suttit några längre stunder men gillade det jag hörde jämfört med tradtionella stärkare. ("lite mer kött/blod").
har även provat en rördac som jag tyckte gav ett behagligt ljud.

skall nu framöver besöka några butiker för att lyssna lite mer,

kan tänka mig att kombinationen med rörförsteg och transistor på slutstegen kan bli en lyckad kombination pga följande som jag läst:

-rör kan ge lite mer värme/rymd i topparna medan transistorstärkare nhåller basen i ett lite fastare grepp".

men ovan påstående är säkert också beroende på vilken kombination man använder. är det något speciellt fabrikat/modell som du har sämre erfarenheter av?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-08 22:15

Det går alldeles utmärkt att ha ett rörförsteg som jobbar mot ett traditonella slutsteg.

Men det blev ändå till slut så att det blev ett par monoblock från Audio Space. Så blev det för mig. Tyckte att rörslutstegen gav ett lyft.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-08 22:42

Jag har som mål att slippa transistordistad diskant och tycker därför att det är viktigare att köra rörslutsteg än rörförsteg. Ett försteg kan aldrig ta bort den dist ett trisseslutsteg ger i diskanten beroende på ordningsföljden. Alltså för max hifi - rörslutsteg. Vad man sen väljer som försteg till rörslutsteget anser jag mer är en smaksak. Kan skilja på ljudbild som större, luftigare och livligare mm.
Ett som det verkar problem med rörslutsteg är väl för de som inte har lämnat tonårslirandet att det kan vara svårt att spela lika förbannat olidligt högt som med trissor. Det är väl den enda egentliga anledningen till att skaffa trissesteg. Att dela och köra rör i toppen och trissor i botten är dock en kompromiss som jag accepterar. Det verkar vettigt.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-08 22:48

Flint skrev:Jag har som mål att slippa transistordistad diskant och tycker därför att det är viktigare att köra rörslutsteg än rörförsteg. Ett försteg kan aldrig ta bort den dist ett trisseslutsteg ger i diskanten beroende på ordningsföljden. Alltså för max hifi - rörslutsteg. Vad man sen väljer som försteg till rörslutsteget anser jag mer är en smaksak. Kan skilja på ljudbild som större, luftigare och livligare mm.
Ett som det verkar problem med rörslutsteg är väl för de som inte har lämnat tonårslirandet att det kan vara svårt att spela lika förbannat olidligt högt som med trissor. Det är väl den enda egentliga anledningen till att skaffa trissesteg. Att dela och köra rör i toppen och trissor i botten är dock en kompromiss som jag accepterar. Det verkar vettigt.

Håller nog med Flint. Så ser min egen erfarenhet ut att en hel kedja med rör gör diskanten fri från dumheter. Men ett rörförsteg är ju en början. Så började jag.

Användarvisningsbild
KallesKaviar

Inläggav KallesKaviar » 2011-12-08 22:50

Flint skrev:Jag har som mål att slippa transistordistad diskant och tycker därför att det är viktigare att köra rörslutsteg än rörförsteg. Ett försteg kan aldrig ta bort den dist ett trisseslutsteg ger i diskanten beroende på ordningsföljden. Alltså för max hifi - rörslutsteg. Vad man sen väljer som försteg till rörslutsteget anser jag mer är en smaksak. Kan skilja på ljudbild som större, luftigare och livligare mm.

det är precis detta jag är ute efter att slippa en jobbig diskant,
det blir nog ändå ett rörförsteg först då jag i dag "bara" har ett filmförsteg och tror att det stora lyftet blir att lägga lite krut på ett 2-kanalsförsteg och då gärna rör,

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-08 22:56

KallesKaviar
Det blir nog bra men tänk på att försteget inte kan reparera det som händer i slutsteget. Om det låter vasst med ett "mjukt" försteg så kommer skiten fortfarande från trisseslutsteget. Jag menar för att inte bedöma försteget fel.

Användarvisningsbild
KallesKaviar

Inläggav KallesKaviar » 2011-12-08 23:04

Flint skrev:KallesKaviar
Det blir nog bra men tänk på att försteget inte kan reparera det som händer i slutsteget. Om det låter vasst med ett "mjukt" försteg så kommer skiten fortfarande från trisseslutsteget. Jag menar för att inte bedöma försteget fel.

Flint, det är jag helt medveten om, du som verkar ha lite erfarenhet med rörsteg: är det mkt "fix/trix med rörsteg?, dvs, är det känslig apparatur,
är det något man absolut skall tänka på som novis nybörjare?

är på det klara att rören skall bytas ut efter ett antal timmar för bästa prestanda, men detta är inga problem för mig då jag håller på mkt med projektorer (lampbyte), förstår även att ljudet är som bäst efter ett den blivit varm, det verkar också finnas en djungel av rör i alla dess former,

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-08 23:15

Det är stor övertro på rörbyten och tweakande. Det är också stor övertro på att rören behöver bytas ofta. Klart att rörkrängarna vill sälja rör. Om du inte märker några problem kör bara på och spela och strunta i tweaktrenderna. Normalt hifilyssnade kanske ger 20-30år speltid med förstegsrör och säg 5år för slutrör om allt är rätt justerat. Om du köper en begagnad maskin är det stor risk att den har varit reparerad både en och två gånger och att den förre ägaren har gett upp. Då ska pjäsen iväg till någon reparatör som verkligen kan sin sak för då ska reparationen göras rätt en gång för alla. Det ska inte lappas och plåstras nåt av en klåpare som nyss har fått sin första 500V anodsänningsstöt. Ibland kan det ändå ta ett par tre reparationer innan man har hittat allt. Det gäller att titta igenom hela konstruktionen och inte bara den del som har pajat.
Senast redigerad av Flint 2011-12-09 10:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-12-08 23:24

paa skrev:
Vad har du hört då?

Nej, inte att det låter speciellt "tubey" heller om man är ute efter det. Jag hade hemma ett ARC LS16 för en del år sedan och tyckte inte det lät annorlunda än mitt transistorförsteg. Jag tror (vet) det finns rörsteg som låter mer transistor än många trissesteg och tvärtom.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-09 00:08

KallesKaviar
Det finns också övertro på exotiska rörtyper, egenskaper och komponenter. Det går hur bra som helst att bygga bra ljud med vilka standardrör som helst. Fördelen är att de är lätta att ersätta och serva i den mån det behövs. Jag tror att rör är det område som är mest utsatt för myter och trams inom hifi. EL34, EL84. 6550/KT88, KT66, 6L6GC, 300B osv duger fint som slutrör. ECC81/82/83, EF86, 6SN7 osv duger fint som förstegsrör.
Senast redigerad av Flint 2011-12-09 10:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-09 00:42

Då är frågan: Vilka lyser vackrast?

En del skitrör har ju så ynklig glöd att det knappt syns. :evil:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-09 00:55

Skitrören kanske låter bra trots mörkläggningen. Komplettera med halogenbelysning. :twisted:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-09 11:14

2A3 tycker jag lyser lite för lite, med mera glöd borde dom kunna uppfattas som ännu bättre. Men annars så håller jag med Flint, rör i diskanten är trevligt. Hifitransistordiskant är oerhört otrevligt men jag förstår att vissa inte hör den då deras diskanter kanske kräver en aning extra hårdhet för att blomma ut.
Själv har jag ganska länge kört med en bioreceiver som försteg, digitalt delningsfilter, rör i diskanten och transistorer i mellanregister och bas.
Tror jag är nöjd med elektroniken och där jag nog är missnöjd är med att jag inte bygger klart högtalarna.
Har ett rörförsteg också men känner inget behov av att koppla in det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KallesKaviar

Inläggav KallesKaviar » 2011-12-09 11:41

Flint skrev:Skitrören kanske låter bra trots mörkläggningen. Komplettera med halogenbelysning. :twisted:

neonrör kanske blir lite för starka men ljudet kan vara ok,

skämt åsido, detta med vilken typ av rör är "above" just nu,

men ville bara checka av om det är någon sorts rör som man absolut skall undvika, men här får man lita på tillverkaren/butiken, får väl helt enkelt låna hem ett par försteg och lyssna, det är som vanligt den enda vägen att tesa hemma med sina egna förutsättningar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-09 12:17

Tycker inte att det finns någon rörtyp som garanterat bör undvikas men för egen del hade jag rätt länge problem med KT88 innan det släppte. Det röret tycker jag är lite av en loj men stark Ardennerhäst utan direkta finesser. Då är EL34 kuligare att få till men inte lika "tung" och 4xEL84 exploderar fint i positiv bemärkelse. Äh, finns mycket men bäst är att bara lyssna och våga regaera på intrycken.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2011-12-09 12:41

Jag kör rörförsteg och trisseslutsteg.
Har inga som helst problem med "trisse diskant"...
Tycker det fungerar helt klockrent.

Transistorsteg går ju att få att låta som rörhäckar också om man vill,
men det vet jag inte om jag tycker är önskvärt.

Rörhäckar som inte låter uttalat rörhäck, det gillar jag :)
Såsom Amplifons förstärkare exempelvis.
De jag provade hemma (som jag hjälpte min numera avlidne kusins far
att sälja ett tag) lät riktigt friskt, klart och med bra pondus i
basregistret och med en liten liten smula rörmagi i diskanten :)
Najs.

Ungefär så upplever jag mitt nuvarande ARC försteg också.
Alldeles lagom lite rörfärgning.

Funderar på att prova på rörsteg också faktiskt.
Definitivt om det blir en delad lösning igen för då får basarna drivas
av en trisse-klump.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
KallesKaviar

Inläggav KallesKaviar » 2011-12-09 21:20

Har någon hört Primaluna dialouge försteg?

Har läst mkt gott om denna, kinabyggd men med fina komponenter,

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-12-09 22:54

Om rörförsteget läcker mycket likström så kan det väl med vissa trisseslutsteg (dc-kopplade?) ställa till med lite problem har jag för mig.
Någon mer kunnig kanske vet mer om detta?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-12-09 23:41

När det gäller sånt som dc så måste man kolla på varje komponent individuellt. Jag har fått för mig att de flesta slutsteg brukar ha en konding på ingången eller ngt liknande för att skydda sig mot dc? Detta antagandet kan vara helt fel från min sida? Bäst att alltid kolla om man är det minsta tveksam.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2011-12-09 23:48

markusA skrev:När det gäller sånt som dc så måste man kolla på varje komponent individuellt. Jag har fått för mig att de flesta slutsteg brukar ha en konding på ingången eller ngt liknande för att skydda sig mot dc? Detta antagandet kan vara helt fel från min sida? Bäst att alltid kolla om man är det minsta tveksam.

Jo fast det är väl den kondingen som saknas på Dc-kopplade slutsteg tror jag.
På mina Dynamic Precision-steg sitter det inga kondingar i signalvägen t.ex.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-10 01:39

Stereotypen skrev:Om rörförsteget läcker mycket likström så kan det väl med vissa trisseslutsteg (dc-kopplade?) ställa till med lite problem har jag för mig.
Någon mer kunnig kanske vet mer om detta?

Rörförsteg läcker mycket sällan likström. Det händer när utgångskondensatorn är sönder/kortsluten och då blir det en skaplig smäll och det har jag aldrig stött på någon gång. Större chans faktiskt att IC-bestyckade gör det eftersom dom ofta saknar utgångskondensator och att IC-kretsarnas offset gör att utgången hamnar på en viss dc-nivå. Vissa försteg har ett dc-servo för att rätta till det men inte alla.
Senast redigerad av Flint 2011-12-10 12:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-12-10 02:25

Bra försteg låter egentligen bara välljudet flöda oavsett om det är rör eller transistorer i dem och i slutstegen.
Många tror att kortast möjliga signalväg låter bäst och försöker utelämna försteget, men den som lyssnar med öppna öron upptäcker ofta att det inte är så. Exempel:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1220333#1220333

För egen del använder jag i och för sig rörslutsteg (som inte låter speciellt "rörigt") till topparna och som antyds i länken ett C2300 försteg med rör.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Återgå till Generellt om hifi