Hjälp mig att begripa/ställa in subdelning (Mini-dsp).

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eldare

Hjälp mig att begripa/ställa in subdelning (Mini-dsp).

Inläggav Eldare » 2011-12-10 11:02

Hej alla!
Jag och en bekants gemensamma subprojekt börjar bli lite kaotiskt beroende på att vi mäter och mäter och mäter utan att riktigt förstå hur mätningarna ska hjälpa oss att få fram ett korrekt ljud.

Problemet är integration/samspel mellan System Audio SA2k Master och två stycken 32L slutna baslådor med SDX-10. Frekvensgång neråt är ingen issue då det finns LT och effekt (och effekttålighet) i så stora mått att det aldrig blir ett problem.

Frontarna är basreflex-stativare med en uppgiven frekvensgång ner till 40hz -1,5db. Basarnas utsträckning neråt är f3 runt 40hz i döddämpat, spelar djupare i rum men jag vet inte exakt HUR djupt. Och möjligheter finns alltså till den tonkurva man vill ha.

Då frågan ställdes i en annan tråd fick vi svar att man ska använda olika delningar till bas och frontar (ex 24db Linkwitz till bas och 12db Butterworth till frontar) och sedan spårade det ut i faser hit och dit och en massa annat vi inte begrep, som att hur delningen ska se ut beror på hur de ingående komponenterna spelar i frekvensområden som ändå är bortfiltrerade osv osv.. Vi tappade alltså koncepten ganska snart..

Frågan är nu om någon mycket enkelt kan guida oss till en bra utgångspunkt. Den önskade delningsfrekvensen är 80-100hz och hur ska vi ställa in det. En akustiskt delning vid 80hz, vad innebär det? Vid 24db Linkwitz, var lägger man delningen till basen? Och 12db Butterworth.. Var delar man då frontarna neråt för en jämn tonkurva? Och hur ställer vi in för att få rätt fas?
Diskussioner om teorin bakom är såklart intressant men den ger inget av egentligt värde när man inte förmår att omsätta vad som står i praktiken. Vad vi behöver är någon som skriver:
"Ställ in subben si, och frontarna så, osv....

Kan någon hjälpa oss?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-10 12:43

Jag skulle bli glad om allt som rör den produkten samlades i mini-dsp tråden istället.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-12-10 13:00

Svårt att få med en rubrik där...och detta handlar ju inte specifikt om mini-dsp utan just den prylen är här bara verktyget för att lösa ett problem med subintegration. Problemet är att om man vill ha en akustiskt delning vid 80hz så vet vi inte var man delar elektriskt, och i synnerhet inte vid olika branthet och typ på filter. Hur räknar man ut det, kurvorna faller väl inte spikrakt och linjärt? Och hur vet man vilken fas som är den rätta? Både fasrätt och inverterade basar har sina för och nackdelar ljudmässigt..
Vilken hårdvara som används är inte poängen med frågeställningen, och jag tycker alltså inte att frågan bör hänvisas till minidsp-tråden. Hade jag haft någon annan pryl att dela med hade problemet kvarstått.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-10 13:20

Informationen finns på forumet med grafer och allt, men det kräver att man vet mer - dvs man får mäta.

Kan man inte mäta rekommenderar jag att testa följande:

- Plugga porten på huvudhögtalarna
- Dela huvudhögtalarna med 18dB/oktav vid 80hz i filtret.
- Dela basmodulerna med 30dB/oktav vid 80hz i filtret

alternativt

- Dela både bas och huvudhögtalare (opluggade portar) med 30dB/oktav i filtret vid 80hz.

paa kan säkert googla fram en länk till sin egna tråd.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2011-12-10 15:02

Tackar. En brant delning vid samma frekvens testar vi som utgångsläge.

Hur mäter man att frontar och sub spelar i fas? Vi mäter med REW. Klarar det att kolla fasen? Kurvorna nu är snygga, förutom en rätt kraftig (7db) smalbandig dip runt 70hz.. Hur vet man om det är fasrelaterat, rummet eller något annat?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-10 15:41

Vad sägs om att posta skärmdumpar?
Ett sätt att få fasen hyfsat rätt är att spela lite toner i delningsområdet. Vänd basen ur fas och mät så du får fram när ljudtrycket är som lägst. Sen vänder du polaritet på basen och då summerar dom som mest.

Mvh/Harryup

Återgå till Generellt om hifi