Svante skrev:
Mja, fast nu är du fast i det som existerar idag. Det jag pratar om är en 1,4 Mbit/s MP3:a och om den är bättre än en 1,4 Mbit/s wav.
OK, det framgick inte i ditt första inlägg att det var så du resonerade, självklart behöver waven hela sin upplösning (16 bitar 44,1 kHz) det är liksom poängen med formatet.
Om det i framtiden kommer ett format som är transparent men icke bit korrekt så är det en annan femma, jag har svårt att tro att ett dylikt format dyker upp.
Att hitta på ett framtida ej uppfunnet format och jämföra med dagens format är inte en fråga av akademisk karaktär, det är tro och hittepå. Att med detta försöka underminera dagens standard är på gränsen till lurendrejeri.
Anledningen till att jag blir så irriterad över ämnet är att det redan idag finns en så stor utbredd missuppfattning att fler bitar och högre samplingsfrekevens skulle vara ett självändamål och låta bättre per se, vilket inte är sant.
Sådana här trådar får konsekvenser, speciellt när det är du som skriver (i normala fall när det gäller teknik här på forumet brukar jag se dina inlägg som sanningen, jag är nog inte ensam)
Mja, menar du att du klarar det med alla eller de flesta programmaterial? Eller behöver du något speciellt?
Förstår inte frågan, men med alla jag jämfört så går det fint. Har du exempel på när det INTE går?
Posta gärna i så fall eller tipsa om musik som jag kan köpa och testa själv med, skulle vara intressant.