Ni som hört rör vs transistor.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-12 23:47

Nattlorden skrev:Stereophile / ML SL3:
The Martin-Logan's B-weighted sensitivity weighed in at an estimated 85dB/2.83V/m. This is somewhat lower than the specification, but in a room the line-source behavior of the panel will mean that the SL3 will sound louder than a similarly specified point-source speaker.

Jag tror inte Kronkan lyssnar så mycket på känsligheten på sina högtalare. Snarare så lyssnar han på musiken. :)
Och hur den återges via olika rör. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-13 08:50

På ett sätt rätt. Jag ägnar mer tid och pengar åt musiklyssnande och då framförallt vinyl. Denna del är allvarlig resten är mera förströelse - om man tar i sitt uttryck.

Brimax 4004 passar fruktansvärt till Segovia som jag lyssnar på nu. En inspelning köpt för 5 kr som är gjord på mitten av 50-talet och Utgiven av Brunswick AXTL 1005.

Det är helt klart att jag också bryr mig om ljudet när jag spelar på anläggningen. Sedan är det ju så att jag är van att leva med lite brister såsom old school. Det är brus i skivorna, har något konstigt brus i tonarmen som jag måste arbeta med o s v. Och inte helt nöjd med basen. DEt är sådant man kan jobba med under vinterhalvåret. Jag är på sätt och viss en subjektiv funktionalist om det går att förstå vad detta är. Alltså det är funktionen som utformas. Men anser mig inte nu har några allvarliga problem mellan käsnlighet och watt. Har nu lagt basen i det akustiska facket med beredskap att köra kisel i basområdet. Har tidigare lånat ett par sådana monoblock. MEn halt övertygad blev jag inte. Läs den engelska texten innan så är det väl något sådant som jag anser mina högtalare kräver.

Användarvisningsbild
grimmer

Re: Ni som hört rör vs transistor.

Inläggav grimmer » 2011-12-13 10:16

Almen skrev:
Kronkan skrev:
grimmer skrev:
Kronkan skrev:
grimmer skrev:Stärkarna var Pioneer A-858 (25 kg) och Monarch STA-400X (15 kg), högtalarna var Elac BS 203.2 och Mission M70. Hela "recensionen" +massa bilder finns på min sida www.digitalthis.se

Hej Grimmer!
På mig verkar kombon inte vara ett kraftpaket. Vad jag får fram så har förstärkaren 24 wat och högtalaren en känslighet på 87 dB samt att det är lite ålderstigna grejer vad gäller förstärkaren.

Okey, vad har du för rörstärkare? Och vad kör du för högtalare?`
...första paret Martin Logan med uppgiven känslighet på 93 dB. Sedan en månad bytt modell och uppgiven känslighet är nu 90 dB fast fortfarande ML.

Jag tror man skall ta MLs uppgivna känslighet med en nypa salt (och de flesta tillverkares, vad det verkar). Mätningar jag sett indikerar på 85-88 dB, definitivt inga 90 dB.

87 dB/2,83 V är för övrigt en normal känslighet.

Jag kan inflika att den gamla Monarchen trots sina blygsamma spec 2x17w driver Elac högtalarna utan problem, både bas och volym hänger med uppemot högre nivåer.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-13 10:18

17w cont räcker långt :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-13 10:21

DVD-ai skrev:17w cont räcker långt :)

Uppenbarligen, det var nog ett tag sen jag slutade bry sig om sådana spec. Numer kikar jag på nätaggregaten, hur allt är byggt och komponenter. Ett väldigt simpelt tips jag brukar ge till de som inte kan ett smack är att det ska vara tungt.

Det bästa är att koppla in och lyssna helt enkelt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-12-13 14:24

Kronkan skrev:Hejsan Almen!
Jag hittar inga direkta konkreta referenser om “ML och känslighet”.Så det är lite svårt för mig att varken bekräfta eller dementera ditt påstående. Själv väljer jag skriva ”uppgiven känslighet”. Så slipper man skriva in sig i ett hörn.

Ja, precis. Min referens i det här fallet är Stereophile. De har mätningar på ett stort antal högtalare, däribland flera ML-modeller. John Atkinson brukar påpeka när det överspecas, samt att han har fått ett medeltal runt 87 dB i känslighet. Det kan därför vara lite vanskligt att jämföra siffror mellan tillverkare.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-13 15:44

grimmer skrev:
Jag kan inflika att den gamla Monarchen trots sina blygsamma spec 2x17w driver Elac högtalarna utan problem, både bas och volym hänger med uppemot högre nivåer.

Du sa ju att det lät som att köra genom en kompressor, det är väl annars ett typiskt kännetecken när rörförstärkare inte längre hänger med.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-13 15:55

Objektivisten skrev:
grimmer skrev:

Du sa ju att det lät som att köra genom en kompressor, det är väl annars ett typiskt kännetecken när rörförstärkare inte längre hänger med.

Så kanske det är ibland, i alla fall i försteget på en gitarrförstärkare. Däremot har jag läst nyligen av andra som testat betydligt kraftigare rörförstärkare att även de ger ett kompressoraktigt ljud. Elac högtalarna är dessutom "bara" på 60 watt, vilket inte borde vara så blodigt. Dessutom är själva "kompressor effekten" lika hörbar på låg volym, så den uppstår även när stärkaren inte pressas.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-13 16:00

grimmer skrev:
Objektivisten skrev:
grimmer skrev:

Så kanske det är ibland, i alla fall i försteget på en gitarrförstärkare. Däremot har jag läst nyligen av andra som testat betydligt kraftigare rörförstärkare att även de ger ett kompressoraktigt ljud. Elac högtalarna är dessutom "bara" på 60 watt, vilket inte borde vara så blodigt. Dessutom är själva "kompressor effekten" lika hörbar på låg volym, så den uppstår även när stärkaren inte pressas.

Du kanske skulle testa din Monarch med lite olika burkar. En del rörisar kan vara ganska kinkiga. Men det kanske du har gjort?

Edit: Du har ju ett par Tannoy Reveal t ex på din hemsida.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-13 16:20

Almen skrev:
Jag hittar inga direkta konkreta referenser om “ML och känslighet”.Så det är lite svårt för mig att varken bekräfta eller dementera ditt påstående. Själv väljer jag skriva ”uppgiven känslighet”. Så slipper man skriva in sig i ett hörn.

Ja, precis. Min referens i det här fallet är Stereophile. De har mätningar på ett stort antal högtalare, däribland flera ML-modeller. John Atkinson brukar påpeka när det överspecas, samt att han har fått ett medeltal runt 87 dB i känslighet. Det kan därför vara lite vanskligt att jämföra siffror mellan tillverkare.

En allmän fråga. JAg vet ju inget om hur man mäter en högtalares känslighet. Men tar mätningen hänsyn till att effektiviteten i lyssningspositione faktiskt ser olika ut för olika principer? Någon gammal uppgift skramlar rnt i huvudet och anger dipoler som effektivare på grund av att andelen dirketljud är högre än vid traditionella högtalare.
Var 87 ett medeltal som de mätt för ML eller gällde det alla mäta högtalare?

Användarvisningsbild
lennartj

Subjektivt snygg kompression ökar uppfattbarheten

Inläggav lennartj » 2011-12-13 16:25

När grimmer skriver
både bas och volym hänger med uppemot högre nivåer.

förutsätter jag att handlar om det subjektiva intrycket.
Det är ju själva finessen med rörförstärkare för oss som bor i lägenhet.
Jag påminner om det trevliga fenomenet att mina små 25 Wattare var överlägsna TAD M600 (660' per par) i att göra texten hörbar i operamusik med fullt pådrag i orkester, kör och solister.
Troligen beror det på att mina små rörsteg komprimerar topparna så snyggt, inom rimliga gränser, utan att man egenligen lägger märke till det, så att detaljer blir hörbara som annars dränks både vid okomprimerad återgivning och live.
Jag kan inte låta bli att påpeka att utgångssteget i mina 25 Wattare inte har trioder. Praktiskt taget alla rena triodslutsteg jag har hört klarar inte av bravaderna med textuppfattning. De komprimerar duktigt men har för dålig upplösning vid högre nivåer så det blir för mig en olyssningsbar gröt av alltihop.
För mig handlar det om att finna den njutbaraste kostnadseffektiva kompromissen när jag varken vill eller kan spela på full live-nivå.

...och det har jag nog. :oops: 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-13 16:43

Objektivisten skrev:
grimmer skrev:
Objektivisten skrev:
grimmer skrev:

Du kanske skulle testa din Monarch med lite olika burkar. En del rörisar kan vara ganska kinkiga. Men det kanske du har gjort?

Edit: Du har ju ett par Tannoy Reveal t ex på din hemsida.

Tannoy Reveal är ett par riktigt tråkiga högtalare som jag enbart skulle använda för att få en ren och fin mix när jag pysslat med inspelning :) som allround högtalare är de fullkomligt ap-tråkiga.
Om du läst hela min recension på Monarchen så skriver jag att jag tycker den låter häftigt, inget fel i sig i ljudet den ger. Det är lite ballt att ha lite kompressor på sina låtar i olika grad. Eller äeh alltså läs hela texten på www.digitalthis.se så förstår du kanske mer vad jag menar. Men av de två jag testade med det par högtalare jag använde, så Föredrar jag A-858. Med det inte sagt att Monarchen låter illa, absolut inte. Men den färgar helt klart låtarna mer eller mindre. En mastrad låt som haft en hel del kompressor inblandat låter någ mer kompressor aktigt med monarchen då det liksom blir kompressor på kompressor. Låtar som har lite eller ingen kompressor alls under sin mastring verkar passa Monarchen som bäst, eftersom då får man de fördelar en kompressor ger.

Användarvisningsbild
grimmer

Re: Subjektivt snygg kompression ökar uppfattbarheten

Inläggav grimmer » 2011-12-13 17:02

lennartj skrev:När grimmer skriver
både bas och volym hänger med uppemot högre nivåer.

förutsätter jag att handlar om det subjektiva intrycket.
Det är ju själva finessen med rörförstärkare för oss som bor i lägenhet.
Jag påminner om det trevliga fenomenet att mina små 25 Wattare var överlägsna TAD M600 (660' per par) i att göra texten hörbar i operamusik med fullt pådrag i orkester, kör och solister.
Troligen beror det på att mina små rörsteg komprimerar topparna så snyggt, inom rimliga gränser, utan att man egenligen lägger märke till det, så att detaljer blir hörbara som annars dränks både vid okomprimerad återgivning och live.
Jag kan inte låta bli att påpeka att utgångssteget i mina 25 Wattare inte har trioder. Praktiskt taget alla rena triodslutsteg jag har hört klarar inte av bravaderna med textuppfattning. De komprimerar duktigt men har för dålig upplösning vid högre nivåer så det blir för mig en olyssningsbar gröt av alltihop.
För mig handlar det om att finna den njutbaraste kostnadseffektiva kompromissen när jag varken vill eller kan spela på full live-nivå.

...och det har jag nog. :oops: 8)

Jojo :P men det jag menade med att bas o volym hänger med är att kompressor effekten inte borde komma pga att den är klen. Eftersom den finns där hela tiden. Den som svarade antydde att kompressor effekten uppstår pga att stärkaren är för klen, vilket jag inte tror på. För då brukar den tappa både bas volym och kunna börja låta konstigt på olika vis. Monarchen kör högtalarna jag testat med på samma sätt på olika volymer utan att man märker skillnad i själva karaktären i ljudet. Kompressor effekten är där hela tiden och följer volymen. Och som jag skrev nån annanstans så bör man läsa hela min långa recension om förstärkaren i sig www.digitalthis.se Där jag bl.a. påpekar att det inte är en nackdel att den har en kompressor effekt, det låter ju häftigt, och det ger en viss närvaro effekt i vissa låtar. Så med kompressor effekt inte sagt att det är dåligt, däremot föredrar jag A-858 eftersom jag upplever den ge ett betydligt mer naturligt och ofärgat ljud. Monarchen färgar helt klart ljudet och man får höra sina låtar på ett annat vis, vilket i sig är helt klart både intressant och kul.

När jag läst andra som jämfört rakt av transistor och rörförstärkare av olika modeller, så verkar de komma fram till ungefär samma sak som jag. Med det har jag inte dragit någon slutsats om nånting. Detta är ingen tävling om vad som är "bäst" för det är personligt eller subjektivt. Men "fenomenet" med rör verkar inte vara begränsat till enbart min rörförstärkare.

Jag har en egen teori i ämnet. Med åldern försämras obönhörligt hörseln, oavsett hur väl man sköter den försämras den. Naturens gång. De mest hängivna rörfantaster man kommer i kontakt med är ofta de som är 50-60+. En rörstärkare tenderar ge ett lite mer avskalat hårdare ljud med avsaknad av djupbas (som förmodligen mest uppfattas som muller i äldre öron) samt viss mer vassare ljudkaraktär, som i lite dovare öron uppfattas som klarare ljud. Eller som flickvännen beskrev ljudet när jag satt och letade ord "det låter mer rått nu".

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-13 17:02

Jo, men allt du skriver där indikerar att Monarchen tappar ork. Tannoyhögt är en rätt snäll last, saknar djupbas o jag tror att de skulle matcha rätt bra. Det är förövrigt rätt duktigt 'snälla' närfältsmonitorer. Å andra sidan kanske det låter skit, att det behövs mer beslöjande högt. :) Aja, ska inte gräva mer i detta.

Användarvisningsbild
grimmer

Inläggav grimmer » 2011-12-13 17:05

Objektivisten skrev:Jo, men allt du skriver där indikerar att Monarchen tappar ork. Tannoyhögt är en rätt snäll last, saknar djupbas o jag tror att de skulle matcha rätt bra. Det är förövrigt rätt duktigt 'snälla' närfältsmonitorer. Å andra sidan kanske det låter skit, att det behövs mer beslöjande högt. :) Aja, ska inte gräva mer i detta.

Jag sålde dessvärre Tannoy Reveal högtalarna ganska kvickt. De jag har nu är Elac BS 203.2 och Mission M70. Så jag har inte möjlighet att testa dom. Däremot köper jag ju "nytt" ganska ofta, och Monarchen kommer jag behålla, så den kommer få testa lite annat i framtiden.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-12-13 17:32

Kronkan skrev:
Almen skrev:

En allmän fråga. JAg vet ju inget om hur man mäter en högtalares känslighet. Men tar mätningen hänsyn till att effektiviteten i lyssningspositione faktiskt ser olika ut för olika principer? Någon gammal uppgift skramlar rnt i huvudet och anger dipoler som effektivare på grund av att andelen dirketljud är högre än vid traditionella högtalare.
Var 87 ett medeltal som de mätt för ML eller gällde det alla mäta högtalare?

John Atkinson har i en artikelserie beskrivit hur han mäter, bland annat känsligheten: http://www.stereophile.com/content/measuring-loudspeakers-part-one-page-3

Atkinsons medel visade sig vara 88 (med median 85). De ML han mätt upp ligger mellan 84 och 88, så de platsar väl som "normala".

Stereophile skrev:What is a typical loudspeaker sensitivity? Fig.1 tabulates the calculated B-weighted sensitivities for 261 of the loudspeakers reviewed in Stereophile between January 1991 and June 1997. The mean measured sensitivity is 88dB(B)/2.83V/m; the median is 85dB(B). Almost 40% of the models measured had B-weighted sensitivities falling between 84.5dB and 87.4dB. The distribution seems roughly "Normal," with only a few models falling below 80dB(B) or above 90dB(B). The low-sensitivity models tend to be panel speakers of various kinds, while all the speakers of 95dB(B) sensitivity or higher are professional monitors (and one musical instrument speaker measured for curiosity's sake).

Bild

Fig.1 261 loudspeakers, B-weighted voltage sensitivities.

Vet inte hur man ser på dipoler med avseende på deras utstrålning vid höga frekvenser, men de har i alla fall låg effektivitet vid låga frekvenser. Med B-vägt är det lite orättvist åt det hållet, om jag tänker rätt...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-13 17:36

Jag gör samma reflektion som Objektivisten. Trots allt så verkar det vara orken som gör att ljudet grötar ihop sig. Eller att grudndkonstruktionen är sådan. eller att olika komponenter har åldrats.

Min egen kombo klarar elektronisk musik suveränt inklusive jazz. Aldrig att det grötar ihop sig under normala förhållanden.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi