Alla förstärkare låter likadant-test

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-17 21:30

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-18 02:54

Att man inte hör skillnad på förstärkare under blindtest säger bara att testet är felaktigt och värdelöst.

Sug på den. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-18 03:03

KarlXII skrev:Att man inte hör skillnad på förstärkare under blindtest säger bara att testet är felaktigt och värdelöst.

Skuggboxning KarlXII, släng in en graf el dyl. :?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-18 03:44

Objektivisten skrev:
KarlXII skrev:Att man inte hör skillnad på förstärkare under blindtest säger bara att testet är felaktigt och värdelöst.

Skuggboxning KarlXII, släng in en graf el dyl. :?

Absolut.

Bild

Sug på den. 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-12-18 08:27

Om skillnad föreligger i ett öppet test men inte blint är skillnaden då i synen? :D
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-18 09:56

sprudel skrev:
paa skrev:
sprudel skrev:Jag blir lite förvånad över att de som accepterar dessa tester som något vetenskapligt dokumenterat faktum inte funderar över testernas validitet och reabilitet.
Eller ska jag kanske inte bli förvånad? :roll:

"Dessa tester" gäller det alla blinda lyssningstester på förstärkare, eller menar du några speciella?

Det refererade och liknande.

Menar du den gamla Quad-testen, eller LTS F/E tester?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2011-12-18 10:06

Det måste betyda att det är otroligt svårt att sätta upp ett korrekt och meningsfullt test. Jag har läst säkert 15stycken olika blindtester som alla kommer fram till slutsatsen att det antingen inte finns någon hörbar skillnad mellan förstärkare (med de vanliga kraven på dem) eller att skillnaden är så liten att den inte spelar någon roll. Jag har inte läst ett enda blindtest som faktiskt lyckas hitta en skillnad. Ännu mindre ett test där lyssnarna konsekvent föredrog ett alternativ.

Jag skulle tycka att det var intressant att läsa en sådan, för övrigt, så länka gärna in så många som ni hittat.

Ps Jag har själv hört stora skillnader mellan förstärkare i flera öppna tester.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-18 10:40

paa skrev:
sprudel skrev:
paa skrev:
sprudel skrev:Jag blir lite förvånad över att de som accepterar dessa tester som något vetenskapligt dokumenterat faktum inte funderar över testernas validitet och reabilitet.
Eller ska jag kanske inte bli förvånad? :roll:

"Dessa tester" gäller det alla blinda lyssningstester på förstärkare, eller menar du några speciella?

Det refererade och liknande.

Menar du den gamla Quad-testen, eller LTS F/E tester?

F/E-lyssningarna går något i ett separat spår enligt min mening. Man har ofta duktigt analyserande lyssnare som är vana att lyssna baklänges och jämföra olika lyssningsintryck samtidigt som man kan "gaina" upp artefakterna vid lyssningstillfället.
Denna "gain" kan du själv åstadkomma genom långtidslyssning där du höjt din tonus för de inslag som du reagerar på, om det nu är något som stör dig i återgivningen. Min erfarenhet är att vi individuellt stör oss på olika defekter, men många är också gemensamma.
I de refererade testerna är så gott som alltid lyssningsmiljö med högtalare-rum en obekant miljö, musiken också? Det gör att du helt saknar referenser.
En god vän gjorde en liknande betraktelse utifrån bilkörning där du genast märker om du bytt däck på din egen bil. Dina lagrade intryck från din egen bil som du kört mycket har gett dig goda referenser hur du vanligtvis upplever den. En något så liten förändring i detta reagerar du på medan olika däck i en okänd bil är en helt annan sak.

Det finns många fler aspekter att diskutera med just blind och jämförande baklängeslyssning i obekanta miljöer och jag tror jag tagit upp de flesta i andra trådar tidigare.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-12-18 11:22

Har inte läst dessa bifogade länkar över positiva blind test. Men här en påstådd lista över sådana.
http://www.head-fi.org/t/513481/are-bli ... ve-results
Här en diskussion ang ämnet.
http://www.stereophile.com/news/050905debate/

I min absolutaste omgivning finn det en yngre kvinna som definitivt slår alla i att kunna höra. Inget direkt HIFI intresse. Men min son gör ibland brutala blindtest. Alltså ”farsan” nu spelar jag låten två gånger. Beskriv om du kan höra en skillnad och i så fall beskriv den. Ett försök alltså. Detta är ju omöjligt är som att ramla runt i en kolkällare utan att veta vädersträcken. Men som far skall man väl utsättas för olika prövningar. För att fira sin nya rörförstärkare bjöds alla grabbkompisar in plus den söta för att blint testa Flac versus MP3. Hon var snabbast alla gånger och tog det 100 %. Söt, iskall med kompetens! Hon har jag använt vid några tillfällen men också testat själv. Nu kan jag inte alltid göra exakt nivåmatchat men lät henne med ord beskriva skillnaden mellna triod- och ultralinjärt. Absolut en beskrivning som kändes klockren. Samma har provat rör. Hennes ljudminne verkar vara mycket väl utvecklat. Hon kan referera till tidigare upplevelser/tester.

Vi för dock inga protokoll utan det är ju enbart en del för att utveckla anläggningen och lite socialt kul.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-18 12:40

sprudel skrev:En god vän gjorde en liknande betraktelse utifrån bilkörning där du genast märker om du bytt däck på din egen bil. Dina lagrade intryck från din egen bil som du kört mycket har gett dig goda referenser hur du vanligtvis upplever den. En något så liten förändring i detta reagerar du på medan olika däck i en okänd bil är en helt annan sak.

Mycket bra liknelse! Överhuvudtaget med visa mekaniska/elektriska apparater så märker man direkt om något händer, tex om en borrmaskin börjar låta eller bete sig annorlunda. Om någon lånar borrmaskinen kör dom med all säkerhet sönder den för dom märker inte förändringen.

/ B

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-18 12:45

steveo1234 skrev:
Det måste betyda att det är otroligt svårt att sätta upp ett korrekt och meningsfullt test.

Precis så, ja.

Problemet är att blindtest används i vetenskapliga sammanhang - och anses därför alltid ge ett korrekt och pålitligt resultat.

Bara för att det är blint är det bra.

Så lätt är det inte, långt ifrån.
Fokus hamnar på fel saker helt enkelt. Själva testet med dess procedurer, och ansträngningen att höra skillnad tar fokus från själva lyssningen och man hör inte skillnad på någonting. I många fall tror jag att rejält stora skillnader kan slippa genom som "hörde ingen skillnad".

Men eftersom testet skedde blint, och det gör man ju i vetenskapliga sammanhang, så måste det ju vara sant. 8O

Som jag ser det är det ett bekvämt sätt att lura sig själv. Ett av dem.

Snårig hobby, det här. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-18 12:51

KarlXII skrev:Snårig hobby, det här. :D

Bara om man har målet att förstå och kontrollera allt till 100%. Med lite lösare tyglar blir den inte så snårig. För hårda krav ger också skygglappar som hindrar förståelsen och den personliga utvecklingen.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2011-12-18 22:44

KarlXII skrev:Fokus hamnar på fel saker helt enkelt. Själva testet med dess procedurer, och ansträngningen att höra skillnad tar fokus från själva lyssningen och man hör inte skillnad på någonting. I många fall tror jag att rejält stora skillnader kan slippa genom som "hörde ingen skillnad".

Jag tror på tomten...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-12-18 23:08

jag tycker det skulle vara väldigt tråkigt om blindtester visar sig vara rejält missvisande och endast öppna tester är något att lita på - det får apparaterna att bli ännu fulare tror jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-18 23:10

celef skrev:jag tycker det skulle vara väldigt tråkigt om blindtester visar sig vara rejält missvisande och endast öppna tester är något att lita på - det får apparaterna att bli ännu fulare tror jag

Knappast.

All blindtester lär inte vara missvisande och de flesta öppna tester går inte att lita på heller.

:lol:

Föregående

Återgå till Generellt om hifi