sprudel skrev:Panelguy skrev:sprudel skrev: Bo Kaspers orkester låter bättre hemma hos mig än Live. Så kan det bli.

Om det låter bättre hemma hos dig än det lät på deras julkonsert på China teatern igår så måste du ha lyckats

.
Har aldrig hört
någon anläggning som kan konkurrera med ett riktigt bra liveljud och igår lät det verkligen bra - detaljrikt och distinkt

Tycker du inte att BK:s röst var lite skrikig?
Annars var soundet kanon, fett och varmt, och mycket bas.
Ah! Såg nu att du var på Chinateatern, jag var i Konserthuset i Göteborg, och vi har förnämlig akustik i vårt konserthus.
En "akustik" är förnämlig för ett specifikt ändamål om den nu skulle vara förnämlig. Olika typer av musik eller tal bör ha olika akustik. Det är inte alls säkert att Göteborgs konserthus är lämplig för all musik, däremot alldeles förträfflig för den musik den är byggd för.
Lokalen bör väljas så att dess efterklang och tidiga reflexer framhäver den autokorrelation som musiken och instrumenten har.
Sedan kanske den viktigaste parametern vad gäller PA-ljud genom PA-anläggning är att få till det på befintlig konsert. Där får PA-killarna slita och det är inte alltid de lyckas. Efter halva konserten brukar de få till ett skapligt ljud i förhållande till första låten.
Bo Kaspers tror inte jag funkar optimalt med den efterklang som konserthus har som är optimerade för Romantikens musik och 1900 tal.
Men, ändock så finns det en Livekänsla på livekonserter som kan vara bra eller i värsta fall usel. Jag har varit med om båda.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.