Patrick82 skrev:Nattlorden skrev:Patrick82 skrev:Jag hör också skillnad på vilken plats partitionen finns på SSD disken. När den är bredvid boot partitionen låter det sämst.
Beklagar att knäcka illusioner, men det är en teknisk omöjlighet Patrick. Du måste inte förstå hur en SSD fungerar.
Den fungerar på liknande sätt som RAM? Jag har hört skillnad mellan olika RAM förresten.
Jag kan höra att signalen färdas till olika platser på SSD disken. Om jag gör en partition så har den reserverat en plats på SSD disken? Om jag klickar på "unmount", avaktiveras den platsen då? Jag har inte läst något on SSD, jag kan bara beskriva hur det låter.
Nja Patrick82, det funkar inte så på en SSD disk. Utan att gå in på detaljer kring allokeringen och partitionstabeller, så fungerar en SSD i princip som så att den lagrar information relativt slumpvis, "första lediga (slumpvisa) utrymme". Också, om du t.ex. tar bort något så kommer inte direkt nästa fil du sparar hamna där den förra togs bort. Istället på nästa "oskrivna" utrymme (med något slumpmässigt sätt/variabel för att inte skriva på samma plats hela tiden).
Orsaken ligger i att varje minnesutrymme på en SSD har begränsat livslängd för antal skrivningar. För att öka livslängden lagras information slumpvis. Detta är dock inget bekymmer eftersom mekanisk sökning saknas så det går ändå snabbt att läsa.
Dessutom tar SSD diskar normalt mycket tid på sig att ta bort (frigöra) utrymme. win7 t.ex. kör TRIM funktioner (istället för defrag) vid ledig tid för att rensa utrymme (göra ledigt) efter borttagna filer. Först efter en TRIM funktion kan frigjort utrymme användas för lagra nytt på.
Så en partionering på en SSD motsvarar ingen specifik fysisk plats på disken, detta medför att man inte bör kunna höra skillnad på vilken partiotion filen på en sådan disk ligger på....