Byggde min egen marmor vibrationsdämpning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2010-12-12 11:02

Nattlorden skrev:
Patrick82 skrev:Jag hör också skillnad på vilken plats partitionen finns på SSD disken. När den är bredvid boot partitionen låter det sämst.

Beklagar att knäcka illusioner, men det är en teknisk omöjlighet Patrick. Du måste inte förstå hur en SSD fungerar.
Den fungerar på liknande sätt som RAM? Jag har hört skillnad mellan olika RAM förresten.
Jag kan höra att signalen färdas till olika platser på SSD disken. Om jag gör en partition så har den reserverat en plats på SSD disken? Om jag klickar på "unmount", avaktiveras den platsen då? Jag har inte läst något on SSD, jag kan bara beskriva hur det låter.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-12 11:15

Nattlorden skrev:
Patrick82 skrev:Jag hör också skillnad på vilken plats partitionen finns på SSD disken. När den är bredvid boot partitionen låter det sämst.

Beklagar att knäcka illusioner, men det är en teknisk omöjlighet Patrick. Du måste inte förstå hur en SSD fungerar.

SSD´er är konstiga djur. Skitsnabba oftast, men helt plötsligt kan det bli stillestånd. Typ 30 sekunder att öppna en mapp. Strax därefter kopierar jag en film mellan två SSD´er i 160 MB/s...

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-12-12 13:32

Tror du inte att det har med andra samtidigt pågående processer att
göra? Alltså inte med SSDn som sådan att göra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-12 15:27

Man får hålla i minnet (*baaa-dish*) att datat från disken även spolas genom RAM-minnet och processorns cacheminne, plus diverse bryggor och bussar, innan det slussas ut till d/a.

Allt snack om ljudets kvalitet i fråga om hårdvara före DAC skulle jag vilja säga är väldigt onödigt.

Skyll hellre på operativsystemet. Där kan det hända mycket onda saker map processer med olika prioritet osv.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-22 23:11

Jag tycker Coconut-Audio har snyggat till hemsidan bra. :) 'Noise Terminator' var ny för mig också, men det är väl ett beprövat knep att plugga igen nakna RCA-ingångar? http://www.coconut-audio.com/

I went to visit my parents and tried the Noise Terminator with their 20 year old TV. I was surprised how great it worked. It was an analog cable channel with a bicycle program with commentators talking and very quiet background music. I plugged in the Noise Terminator and the microdetails in the music became clearer with more ambient space in between the transients. The background was blacker and it sounded cleaner, silkier and more realistic. This was not subtle. It works equally well for 20 year old TVs as for high-end audio systems. I think this will be very popular among audiophiles. The improvement reminds me of Nordost Valhalla analog interconnect for $3300 with the clean details.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-23 14:10

Patrick82 skrev:
Nattlorden skrev:

Den fungerar på liknande sätt som RAM? Jag har hört skillnad mellan olika RAM förresten.
Jag kan höra att signalen färdas till olika platser på SSD disken. Om jag gör en partition så har den reserverat en plats på SSD disken? Om jag klickar på "unmount", avaktiveras den platsen då? Jag har inte läst något on SSD, jag kan bara beskriva hur det låter.

Nja Patrick82, det funkar inte så på en SSD disk. Utan att gå in på detaljer kring allokeringen och partitionstabeller, så fungerar en SSD i princip som så att den lagrar information relativt slumpvis, "första lediga (slumpvisa) utrymme". Också, om du t.ex. tar bort något så kommer inte direkt nästa fil du sparar hamna där den förra togs bort. Istället på nästa "oskrivna" utrymme (med något slumpmässigt sätt/variabel för att inte skriva på samma plats hela tiden).

Orsaken ligger i att varje minnesutrymme på en SSD har begränsat livslängd för antal skrivningar. För att öka livslängden lagras information slumpvis. Detta är dock inget bekymmer eftersom mekanisk sökning saknas så det går ändå snabbt att läsa.

Dessutom tar SSD diskar normalt mycket tid på sig att ta bort (frigöra) utrymme. win7 t.ex. kör TRIM funktioner (istället för defrag) vid ledig tid för att rensa utrymme (göra ledigt) efter borttagna filer. Först efter en TRIM funktion kan frigjort utrymme användas för lagra nytt på.

Så en partionering på en SSD motsvarar ingen specifik fysisk plats på disken, detta medför att man inte bör kunna höra skillnad på vilken partiotion filen på en sådan disk ligger på....

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-12-23 16:17

Ronte skrev:
Patrick82 skrev:
Nattlorden skrev:

Nja Patrick82, det funkar inte så på en SSD disk. Utan att gå in på detaljer kring allokeringen och partitionstabeller, så fungerar en SSD i princip som så att den lagrar information relativt slumpvis, "första lediga (slumpvisa) utrymme". Också, om du t.ex. tar bort något så kommer inte direkt nästa fil du sparar hamna där den förra togs bort. Istället på nästa "oskrivna" utrymme (med något slumpmässigt sätt/variabel för att inte skriva på samma plats hela tiden).

Orsaken ligger i att varje minnesutrymme på en SSD har begränsat livslängd för antal skrivningar. För att öka livslängden lagras information slumpvis. Detta är dock inget bekymmer eftersom mekanisk sökning saknas så det går ändå snabbt att läsa.

Dessutom tar SSD diskar normalt mycket tid på sig att ta bort (frigöra) utrymme. win7 t.ex. kör TRIM funktioner (istället för defrag) vid ledig tid för att rensa utrymme (göra ledigt) efter borttagna filer. Först efter en TRIM funktion kan frigjort utrymme användas för lagra nytt på.

Så en partionering på en SSD motsvarar ingen specifik fysisk plats på disken, detta medför att man inte bör kunna höra skillnad på vilken partiotion filen på en sådan disk ligger på....

Fakta, logik och fysiska begränsningar är Patrick82 förbi sedan länge.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2011-12-23 17:00

Men det gör ju svaret ännu mer spännande :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi