Digital delning :S

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Digital delning :S

Inläggav PojkenMedTur » 2011-12-20 14:19

http://www.minhembio.com/jajoj/317199

Råkade klicka in på det här. Alltså en kanal till varje element och delningen sköts digitalt av en processor?

tankar?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-20 14:27

Ja?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-20 14:52

Herregud vad sladdar. Blir trött bara att se på det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-20 14:55

Gör det väldigt mycket enklare att få till något bra... men du flyttar ju kostnaden på slutkonsumenten ganska ordentligt. Du vinner ju också att du kommer längre med mindre slutsteg då effektkraven delas upp. Går att implementera klart avancerade filter av höga ordningar utan att det blir berg av komponenter och krav på gigantiska spolar osv.

( Kan man komplettera med en labbmätning av just det paret högtalare, så skulle man kunna jämna ut produktionsvariationer dessutom. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-20 15:57

Om det blir så mycket enklare vet jag inte. Det finns väl en del praktiska fördelar med passiv delning i en del fall, att man får hjälp av elementens egenskaper och att delningsfiltren blir enklare? Delningar vid lägre frekvenser är en annan sak, där kan förlusterna i t.ex. filterspolar bli stora och de är heller inte billiga när de blir stora. Besparingen på effektsteg tror jag inte blir så stor, det krävs ändå rätt duktiga steg även för högre frekvenser. Att t.ex. göra en helaktiv trevägare blir rätt dyrt. På plussidan kan det finnas bättre anpassningsmöjligheter till olika placeringar/rum. Det kan också vara en fälla, att man håller på och pillar jämt... Kanske typiskt för en del ägare av äldre stora Infinity-system med ett otal inställnings- eller kanske förställningsmöjligheter? Jag röstar på passiv delning för mellan- och diskant medans en aktiv kan vara "där nere". "Där nere" kan man kanske använda sig av en klass D förstärkare för att hålla nere energikonsumtionen? "Uppåt" har ju andra tekniker visat sig vara ett snäpp bättre enligt de insatta. Själv kommer jag att försöka dela aktivt vid ca 200 Hz och passivt vid ca 2 kHz.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-20 16:10

RogerGustavsson skrev:Om det blir så mycket enklare vet jag inte.

För tillverkaren menar jag. Man skulle väl till och med kunna tänka sig att man stoppade i vilka element som helst och sedan med mätmick på robotarm satte igång lite genetiska algoritmer för att ta fram filter. 8)

Själva det digitala deliningsfiltret går ju återanvända till hur många modeller som helst, bara tanka i ny filtermjukvara.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-20 16:18

:S, står det för S-märkning?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-12-20 16:23

paa skrev::S, står det för S-märkning?

Det är en smiley med tveksam min/mun. Likt denna: :?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-12-20 16:30

Nattlorden skrev:

För tillverkaren menar jag. Man skulle väl till och med kunna tänka sig att man stoppade i vilka element som helst och sedan med mätmick på robotarm satte igång lite genetiska algoritmer för att ta fram filter. 8)

Själva det digitala deliningsfiltret går ju återanvända till hur många modeller som helst, bara tanka i ny filtermjukvara.

Precis!!! Bra betalt kan de säkert ta också med hänvisning till hur mycket teknik man har använt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-20 16:46

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:

Precis!!! Bra betalt kan de säkert ta också med hänvisning till hur mycket teknik man har använt.

Högtalarna kostar 90 000 kronor, men Linn rekommenderar inte att man
avnänder dem passivt utan vill ju att du ska uppgradera dem med minst lika
mycket till. Då blir det musik! :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-20 17:00

Bygger dem rätt med digitalfilter först... sen implementerar man en halvbra passiv lösning? :mrgreen:

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-20 17:02

Nattlorden skrev:Bygger dem rätt med digitalfilter först... sen implementerar man en halvbra passiv lösning? :mrgreen:

Jag skulle faktiskt gissa på att det går till så. Jag har lyssnat på dem både aktivt
och passivt, och aktivt är bättre. Helt klart. Så de är nog "strypta" för att folk
ska uppgradera.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2011-12-20 17:35

Jag har lekt med tanken och överväger seriöst digital delning men en sak är då säker, i mitt fall rör det sig om förenklande och besparingar.
Det finns alternativ till dylika kabelmattor och de känns väldigt lockande när man ser sånt där. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-20 17:43

Det finns inga genvägar....osv

/farbror Barbro
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-12-20 19:16

KarlXII skrev:Det finns inga genvägar....osv

/farbror Barbro

Va, är det du som är farbror Barbro? 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-20 19:17

Ragnwald skrev:
KarlXII skrev:Det finns inga genvägar....osv

/farbror Barbro

Va, är det du som är farbror Barbro? 8O

Jo.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-21 01:28

Finns inga problem, bara möjligheter.
Skämtåsido, har kört så i många år och det är inga problem förutom att det tar tid att ställa in men man behöver ju inte pilla jämt. Att få 80% rätt går kvickt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2011-12-21 04:07

Jag tänkte att det kanske var så att det ändå var något inte helt optimalt med delningsfilter i högtalare. Att DAC:en kunde vara en del av högtalaren som skapade en 100% perfekt delning till högtalarens två eller tre element?

Jag förstår digitala saker men att spolarna och motstånden kan dela så himla rätt är verkligen svårt att förstå intuitivt (:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-21 07:16

I en riktigt bra kpnstruktion så är även elementen i en högtalare en komponent i delningsfungtionerna och arbetar i harmoni som en del av filtret.
Är alltså inte separerbart element och filter utan som är ett! :)

DÅ kan det bli riktgt, riktigt bra och gärna (till synes) ganska "simpla" filter men med otroligt mycket mer eftertanke, fungtion och nogrannhet än så....
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-21 10:31

Rätt är rätt och fel är fel. Digitala filter är inte lika lika lite som vanliga filter är lika. Kräver kunskap och / eller tid i vilket fall.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-21 10:32

Harryup skrev:Rätt är rätt och fel är fel. Digitala filter är inte lika lika lite som vanliga filter är lika. Kräver kunskap och / eller tid i vilket fall.

mvh/Harryup

Näh, äre' digitalt så behövs ingen kunskap. :x
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-21 10:35

mx skrev:
Harryup skrev:Rätt är rätt och fel är fel. Digitala filter är inte lika lika lite som vanliga filter är lika. Kräver kunskap och / eller tid i vilket fall.

mvh/Harryup

Näh, äre' digitalt så behövs ingen kunskap. :x

Köper man ett färdig filter behöver man ju inte bygga det, men man får allt bli jäkligt intresserad av att testa massor och att försöka förstå alla möjligheter och problem.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-12-21 15:08

Man kan med fördel kombinera aktiva digitalfilter med passiva filter, impedanskorrigera och dela passivt i toppen och använd digitalfilter till basdelningen, man kan dessutom ofta lägga på eq på basen för att ta bort de värsta resonanserna.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-21 19:04

Och enligt mina erfarenheter lägga delay på topparna så att det låter klart bättre.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-12-21 20:35

Man bör mäta så att högtalarna ligger korrekt i tidsdomänen, man kan ju lätt flytta dem med digtalfiltren, när de är injusterade så blir det bäst, att bara lägga på en delay utan att veta några värden är inte optimalt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-21 20:43

MrQaffe skrev:Man bör mäta så att högtalarna ligger korrekt i tidsdomänen, man kan ju lätt flytta dem med digtalfiltren, när de är injusterade så blir det bäst, att bara lägga på en delay utan att veta några värden är inte optimalt.

Självklart mäter man sig fram till så rätt värde det som det går. Dock har jag hitills aldrig märkt att det är basarna som skall försenas i förhållande till topparna utan tvärtom när det gäller vanliga bostadsrumsstorlek. Däremot klubbar med flygande toppar och subbar vid dansgolvet behöver ju göra tvärtom.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
filiphag

Inläggav filiphag » 2011-12-21 21:57

En mer DIY variant av det finns det där filtert implementeras i CUDA o beräkas i realtid av Grafikprocessorn och sedan skickas ljudet ut som Multichannel PCM på hdmi.

http://koonlab.com/MultiAmpForEveryone/ ... AVAMP.html

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-24 13:51

Nattlorden skrev:

...men nu handlar det ju inte om digitala filter alls, utan om helt vanliga analoga aktiva filter .

Linn har inget system alls med digitala filter.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-12-24 13:54

mx skrev:
Nattlorden skrev:Bygger dem rätt med digitalfilter först... sen implementerar man en halvbra passiv lösning? :mrgreen:

Jag skulle faktiskt gissa på att det går till så. Jag har lyssnat på dem både aktivt
och passivt, och aktivt är bättre. Helt klart. Så de är nog "strypta" för att folk
ska uppgradera.

Som sagt, det är inget digitalt filter alls, utan helt analog aktiv delning på lågnivå, i detta system som tråden handlar om.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2011-12-24 14:09

Ser trevligt ut!

PojkenMedTur du tänker nog på Meridian med digitalt DSP delningsfilter i högtalaren som går till multipla DACs kopplade direkt på slutstegen och därefter mot varsitt element.

God Jul!
100% Digital

Återgå till Generellt om hifi