Mitt första klantbygge.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Mitt första klantbygge.

Inläggav ErikAndersson » 2011-12-27 14:40

Som framgår av en närliggande tråd blev jag i början av 80-talet inspirerad av kretslösningen i Leak TL 12. Jag beslöt då att delvis kopiera den. Vid den tiden var jag nära bekant med gentlemannen Jan Lodström (som tyvärr lämnade oss alltför tidigt) av honom köpte jag chassien och transformatorer till ett rörbygge. Traforna var helt nya men surplus från firma Gösta Bäckström enda felet med dem var att de var felmärkta och därför inte sålts.

Ingångs och fasvändarsteget snodde jag rakt av från Leak TL12, Drivrören EF37 och ECC 33 ersattes med 6SJ7 och 6SN7 vilket var likvärdiga rör. Däremot hade jag inga KT:66 or, utan sändarröret 807 fick ersätta. Sedan var det bara att borra,puncha och koppla och snart var förstärkarna klara.

I stället för TL 12:ans triodkopplade slutrör, körde jag 807:orna i ultralinjär koppling, jag ville väl ha mer effekt av någon anledning. Dessutom användes fixed bias förmodligen av samma orsak, jag minns inte så noga. Efter mycket om och men samt jox med motkopplingen fick jag förstärkaren att spela fint.

Men säg den fröjd som varar! Rätt som det var blev det nyårsfyrverkeri i 807 rören! Det visade sig då att jag inte läst på min läxa ordentligt, 807 tål endast 300 volts skärmgallerspänning, och jag hade saftat på med 450 volt! Tablå och ridå! Jag sänkte då medels resistiva spänningsdelare och Zenerdioder skärmgallerspänningen till 300 Volt. Då höll rören.

Men sen kom nästa problem: Det var inte samma förstärkare längre! Den blev tam och tråkig i största allmänhet allt det där sprittande glada som jag uppskattat så mycket var putz veck. Jag gjorde då som professor Baltazar, jag funderade,funderade och funderade. Så småningom kom jag att tänka på när jag läste radioteknik och begränsarsteg i FM radios. Där snålkörde man en pentod med mycket låg skärmgallerspänning för att klippa av amplitudtopparna och på så sätt minska inkommande amplitudmodulerade störningar.Aha! Upp med skärmgallerspänningen igen men det var mindre lyckat med 807 rören. Jag investerade då i EL34 rör vilka tålde betydligt högre spänning, och vips var magin tillbaka.

Av det drog jag slutsatsen att skärmgallerspänningen i en förstärkare skall vara så hög som möjligt, den får naturligvis inte överstiga anodspänningen vilket kan orsaka onödigt hög skärmgallerström. Om vi studerar rörtabellerna (vilket jag klantigt nog inte gjorde) finner vi att rör speciellt framtagna för audioförstärkare som regel klarar hög skärmgallerspänning. Nåja vi gör alla våra misstag som igelkotten sa. Men det är lärorikt.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-27 14:45

Friskt kopplat... ;-D

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-12-27 14:52

Hmm är det sådant här man menar när man säger att människor har "brinnande" intresse?! :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-27 14:52

Jag körde istället EF86 som ingångsrör och ECC82 som fasvändare och triodkopplade KT88 som slutrör. Tog ut 17W och nästan allt i klass-A Det sa kabom på en gång. Inte haveri utan fullträff ljudmässigt. Sen trimmade jag alla RC-konstanter i steg och nätdel i några månader och tog ut max pondus och kraft i ljudet på det sättet. Hade dock aldrig problem med dynamikfattigt ljud. Tvärs om, stegen slog från början ut allt jag dittills hade hört. Sen gick jag vidare mot ännu bättre grejer när jag hade fått något att jämföra mot.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Mitt första klantbygge.

Inläggav Flint » 2011-12-27 15:57

ErikAndersson skrev:Av det drog jag slutsatsen att skärmgallerspänningen i en förstärkare skall vara så hög som möjligt, den får naturligvis inte överstiga anodspänningen vilket kan orsaka onödigt hög skärmgallerström. Om vi studerar rörtabellerna (vilket jag klantigt nog inte gjorde) finner vi att rör speciellt framtagna för audioförstärkare som regel klarar hög skärmgallerspänning. Nåja vi gör alla våra misstag som igelkotten sa. Men det är lärorikt.

Är du säker på att det där med låg skärgallerspänning är en riktig slutsats. Jag håller inte med. 6L6 mot EL34 i samma koppling hamnar ju mer åt klass-b eftersom det inte klarar lika hög arbetspunktseffekt. Att EL34 lät mer kraft berodde troligen istället på att du körde det mer mot klass-A om du höll dig till max rekommenderade anodeffekter i båda fallen.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-12-27 16:56

Pentoder och de flesta tetroder är lustiga djur. De låter i allmänhet bättre ju högre spänning man har på skärmgallret relativt anoden. Få rör tål detta dock.

Bra tetroder som KT66 har skärmgaller lindade med samma pitch som styrgallret och med trådarna på samma höjd om det är rätt monterat. Då drar skärmgallret som minst ström. KT66 funkar bäst triodkopplat eller ultralinjärt. EL34 som är en äkta pentod (har bromsgaller) har ett glesare skärmgaller än styrgaller och drar ganska mycket ström om anoden ligger lägre. Den bästa arbetspunkten för EL34 (anser jag) är 250V 100mA med 265V på skärmgallret.

6L6 finns i många varianter, den kraftigaste är 6L6GC som tål mer än EL34 men den senare tål desto mer anodspänning. 800V anod och 250V skärm ger 100W ur ett par i klass B.

807 ska bara köras triodkopplat. Som tetrod eller ultralinjärt är det rätt kasst. Det var väldigt vanligt som modulator i AM-sändare.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-27 17:30

Jag har kört väldigt många 6L6 med både anod och skärmgallet runt 450V men aldrig med högre anodeffekt än 16W i tomgång och det har aldrig varit några som helst problem med det.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2011-12-27 17:31

Flint: Det var inte 6L6 jag använde utan 807.

JAX: 807 var även mycket vanlig som styroscillator och driver eller utgångssteg i radiosändare. Speciellt populär bland radioamatörer förr i tiden, själv byggde jag som tonåring min första sändare med detta rör.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-27 17:33

OK. 807 har jag aldrig testat. Det närmaste sändare jag har kommit har varit en och annan självsvänging. Inte egen utan i förstärkare. :)
Men jag trodde att det bara var anodanslutningen/toppkontakten som skiljde 807 och 6L6 åt. Man lär sig nåt nytt hela tiden.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2011-12-27 18:32

Självsvängning är lätt att fixa, bara fasa om motkopplingen! :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-12-27 18:53

Å satan. Jag som ville verka positiv och lätta upp spänningen och körde medkoppling. Mot verkar så negativt och allmänt anti. 8O
Äh, skojja bara. :)

Återgå till Generellt om hifi