Långtidslyssning vs A/B jämförelser

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Långtidslyssning vs A/B jämförelser

Inläggav sprudel » 2011-12-31 11:22

De som följt min tråd om slutstegslyssning till min setup kanske observerat att Micromega Tempo 2 stått sig oväntat väl mot större, dyrare och mer välrenommerade steg. Jag föll ju till slut för Plinius som direkt lät väldigt bra. Något orolig har jag dock varit för att man efter hand ska upptäcka något som man stör sig på. Men icke, inte mer än en defekt kabel som satte myror i huvudet ett tag. :)
Igår satte jag åter in Micromegan i systemet, jag måste ju prova nu när jag lyssnat via Pliniusen i snart en månad, och jag har lyssnat mycket.
Funderingen var om jag hade vant mig vid det nya ljudet så till den grad att det kanske tom var sämre än Micromegan som jag njutit så mycket av, och varit min tidigare referens.
Nåväl, resultatet blev platt fall för Micromegan i jämförelse med Plinius. Det fattades mycket av allt. Hur har jag kunnat tycka att den lät så bra?
Ett försök till förklaring kan vara att man vänjer sig vid en viss signatur och lyssnar igenom denna till musiken oavsett (nästan) anläggningens presterande. Man hänger upp sig vid vissa återgivningseffekter och njuter av dem så länge det inte finns störmoment som man hänger upp sig på. Då klarar man sig bra. Hör man dock tidigt ett uns av saker som man reagerar negativt på så är mitt råd att avstå, du kommer inte att bli nöjd. Långtidslyssningen kommer obarmhärtigt att höja din tonus för dessa negativa egenskaper som du knappt anat vid en A/B-jämförelse.
Såvida det inte handlar om rum-högtalare kombinationer som triggar resonanser, då är det ett annat problem.
Pliniusen är fortfarande rätt och kommer antagligen att vara så. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-31 11:55

Jag känner igen det du beskriver, kanske med en annan vinkel; nämligen att man (jag) vänjer sig vid den återgivningskvalitet man har och reagerar sedan på en skillnad emot den.

Jag vill också försiktigt invända mot trådrubriken: "Långtidslyssning vs A/B jämförelser", det finns inget som säger att en A/B-jämförelse inte kan ske över lång tid. Faktum är att det just är det du har gjort.

Jag skulle också vilja rekommendera att du provade att göra långtidsjämförelsen blint om det går. Be en kompis komma över och koppla in det ena slutsteget, ordna så att du inte vet vilket som är inkopplat och lyssna på det i någon vecka (eller hur länge du vill). Upprepa det sedan några veckor och se hur ofta du träffar rätt. Kanske blir det förvånande, kanske får du bekräftat att det du hör öppet också hörs när du lyssnar blint. Eller så tycker du det är för krångligt och låter bli.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-12-31 12:06

Långlyssning blint är jättebra! Det kan dock bli lite pinsamt ibland, tycker jag. Jag lyssnade för ett par år sedan i mono (höger kanal kopplad till båda kanalerna i slutegen) en vecka innan jag upptäckte mitt misstag... :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-31 12:07

PerStromgren skrev:Långlyssning blint är jättebra! Det kan dock bli lite pinsamt ibland, tycker jag. Jag lyssnade för ett par år sedan i mono (höger kanal kopplad till båda kanalerna i slutegen) en vecka innan jag upptäckte mitt misstag... :oops:

Been there, done that! :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-31 12:16

Det är bara ni som hör sådär uselt som behöver verifiera med blindtester, så det är ju tur att det finns.

Vi andra med äkta guldöron behöver inte sånt.

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Långtidslyssning vs A/B jämförelser

Inläggav KarlXII » 2011-12-31 12:18

sprudel skrev:Nåväl, resultatet blev platt fall för Micromegan i jämförelse med Plinius. Det fattades mycket av allt. Hur har jag kunnat tycka att den lät så bra?

Kul att intrycken står sig! :)
Måste säga att jag är jäkligt nyfiken på hur det låter nu.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Lowend

Inläggav Lowend » 2011-12-31 13:47

KarlXII skrev:Det är bara ni som hör sådär uselt som behöver verifiera med blindtester, så det är ju tur att det finns.

[img]http://i19.photobucket.com/albums/b200/slipsen/flinos
/ducking.gif[/img]

8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-31 14:45

Det normala förfarandet vid A/B-jämförelser är att man låter musiken spela på medans man jämför. Det betyder att det blir ett switchögonblick med en del av musiken som jämförs med nästkommande del av musiken. Det är alltså inte frågan om att återigen spela samma del av musiken. Detta är oberoende om man jämför öppet eller blint.

Om man istället repeterar musiken och enkom switchar vid själva repetitionstillfället så är det samma musik som jämförs fast nu blir det egentligen inte ett switchögonblick eftersom man spelat andra toner under en period innan man byter. Det blir olika slags lyssning med en annorlunda minneshantering av hjärnimpulser.

Beroende på vilken metod man sätter inom definitionen på A/B-test så betyder A/B-test olika saker. Om man definierar A/B-test såsom att det är ett absolut nödvändigt villkor att det skall finnas switchögonblick mitt i musiken där musiken hela tiden fortsätter så blir switchögonblicket någonstans i ett "partitur" mellan två skilda toner och i så fall tillhör inte jämförelsen där man spelar klart en låt och byter från A till B och spelar samma låt återigen A/B-jämförelsens definition.

Den som ändock endast har kravet att det är en apparat A som jämförs med apparat B där det är ett absolut nödvändigt villkor att ingen annan förändring av de fysiska objekten sker har inget krav på switchögonblick eller tidpunkt för jämförelse. Man kan t.ex. lyssna på the Doors låt 'Riders on the storm' och därefter sluta lyssna eller använda anläggningen under ett år och sedan byta ut en apparat och därefter spela låten igen. Då man nu lyssnar och försöker minnas för att kunna jämföra så sker en A/B-jämförelse.

Vill man i definitionen för A/B-jämförelse även införa att subjekten inte på någon parameter får ändras så skall subjekten surras fast så att öronen inte kan ändra position och i övrigt skall man se till att subjekten inte har möjlighet att genomgå någon förändring. Detta krav är inte så lätt att uppfylla men man får försöka följa kravet så gott det går och hålla tidsperioden för testandet kort. Det räcker med att hungerskänslor eller törstkänslor inträffar för att subjektens tillstånd skall förändras.

Det är sådant man noggrant i testförfarandet måste definiera innan testet påbörjas.

Det kan tyckas lite krasst, men olika personer kan ha olika definition på A/B-jämförelse och då gäller det att uttrycka vad som ryms i sin definition.

För min personliga del så ingår inte något annat än ett switchögonblick där musiken fortsätter och således tonerna är andra före switchögonblicket i jämförelse med efter switchögonblicket då jag pratar om ett A/B-test.

Nu är frågan om A/B-test och A/B-jämförelse är synonyma begrepp. För en del kan det vara det, men för andra behöver det inte vara det. Ett A/B-test kan vara mer stringent definierat som metod än en A/B-jämförelse. Detta kan också leda till missförstånd och att man pratar förbi varandra. Men att villkorslöst sätta sin egen definition och säga att det är den enda korrekta köper inte jag vad gäller A/B-test inom audio. Inom audio är metoden helt enkelt inte tillräckligt definierad för det.

Inom marknadsföring använder man A/B-test där man vill testa vilken marknadsföringsmetod som ger bäst försäljningsresultat. Då kan man hålla A konstant och jämföra den marknadsföringen med andra marknadsföringsmetoder. Subjekten är egentligen omedvetna om att de är med i en A/B-test och på så sätt är A/B-testet alltid blint.

Men nu gäller det audio. Personligen har jag inga svårigheter med att förstå Sprudels åtskillnad mellan A/B-lyssning kontra långtidslyssning, tror jag :) Så, nu har vi ytterligare en definitionsdebatt 8) att avsluta 2011 och börja 2012 med :P

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-31 15:02

Att något som tidigare låtit bra inte längre gör det efter att man bytt upp till något som är bättre är inte konstigt. Det är mycket svårare att gissa sig till vad som saknas än att ha en referens på det.

Det det mest av allt bevisar är att vi kan sitta helt nöjda med något som inte är optimalt så länge vi inte springer på något bättre. Hembesök hos andra är således "livsfarligt". :wink:

Edit:stavfel
Senast redigerad av Nattlorden 2011-12-31 17:51, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-12-31 16:13

Nattlorden skrev:Att något som tidigare låtit bra inte längre gör det efter att man bytt upp till något som är bättre är inte konstigt. Det är mycket svårare att gissa sig till vad dom saknas än att ha en referens på det.

Det det mest av allt bevisar är att vi kan sitta helt nöjda med något som inte är optimalt så länge vi inte springer på något bättre. Hembesök hos andra är således "livsfarligt". :wink:

I agree! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-31 16:22

KarlXII skrev:Det är bara ni som hör sådär uselt som behöver verifiera med blindtester, så det är ju tur att det finns.

...eller så är det bara vi som inser att vi hör sådär uselt ;) .

Återgå till Generellt om hifi