Hur dåligt mår olika komponenter av att inte brukas?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Hur dåligt mår olika komponenter av att inte brukas?

Inläggav Frutti » 2012-01-03 01:18

Nu har min anläggning stått utan att brukas i ca 2 år. Min enkla fråga är då: hur (om alls) påverkas de olika komponenterna i anläggningen.

I det här fallet är komponenterna:

högtalare (dynamiska)
försteg (transistor)
slutsteg (transistor)
dvd-spelare
projektor (lcd)

men hur annat påverkas är också intressant.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-03 01:57

Den frågan har varit upp tidigare, vill jag minnas.
Det är väl egentligen enbart elektrolytkondensatorer som kan påverkas av att inte varit strömsatta på så lång tid.
Handlar det inte om vintageapparater med gamla torra lytar, så torde du normalt inte uppleva några problem vid uppstarten.

Ett stort slutsteg, kan behöva startas med vridtrafo första gången, om det inte har softstartfunktion inbyggt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-01-03 07:59

Lytar torkar. Men främst när dom är varma.
Så jag ser väldigt liten risk att dom försämras av lagring, så länge vi inte snackar om eoner av tid. Eller att prylarna lagras i bastun. :)

Elektrolytkondingens livslängd halveras för varje 10° temperaturhöjning. Och är normalt sett endast några enstaka tusentalet timmar vid kondingens märktemp. Så en 85° ellyt bör nog helst inte utsättas för mer än 40° vid drift, gärna lägre.

Alla halvledare långtidslagras utan problem, motstånd och icke elektrolyter också.

Oxid på kontakter (både anslutningar och i strömbrytare) samt på potentiometrar är däremot ett absolut problem.
Men saker av rejäl kvalitet och inte alltför uppnött vid avställningen klarar sig som regel ganska bra några år.

Men hur och var sakerna förvaras påverkar väldigt mycket. Hög luftfuktighet gillar inte nämnda kontakter och pottar.

Högtalarkanter funderar jag på. Kan det finnas sorter tro, som inte mår bra av att vara still? Som hårdnar då?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-03 12:20

Förvaring i garage, uthus, förråd där temperatur och luftfuktigheten varierar stort, kan nog vara det största problemet vid långtidsförvaring (oxidationer).
Annars som nämdes ovan, är det största problemet att många i oförstånd inte ser till att ge sin apparatur tillräcklig luftväxling när de används.
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Generellt om hifi