Högtalarplacering och lyssningsposition..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eldare

Högtalarplacering och lyssningsposition..

Inläggav Eldare » 2012-01-02 00:06

Jag har två frågor, som kanske borde ha två trådar men jag undviker att spamma och ställer båda så här.

Den första rör placering av vad som kallas stativ -eller bokhyllehögtalare. I bilder här på Faktiskt och även annorstädes har jag sett att många nu frångår högtalarstativ och placerar högtalarna på stereomöbeln eller direkt på basmoduler. Då jag själv går i stativtankar men också funderar på att byta ut bänken är det en attraktiv tanke att skaffa en bred bänk och helt sonika använda bänken även som högtalarstativ. Min fungering är att jag sett att många har sina högtalare placerade antingen så långt bak på bänken, eller så hårt invinklade, att det någon decimeter under baselementet inte finns fri luft utan en bänkskiva. SD-kuddar direkt på bänken eller basmodulen är det vanliga, men det bygger ju ingen höjd. Att så direkt få en reflektande yta kan väl inte vara bra, eller? Hur påverkas ljudet? Jag har sett att en del med ganska kvalificerade småhögtalare placerar dem på detta vis, men något i mig säger att det måste vara långt ifrån optimalt.

Den andra gäller lyssningspositionen i rum. Mitt rum är 3.7x6.9m med 2.4m i takhöjd, och högtalarna placeras utmed ena kortväggen. Baserat på ingångar till rummet och frugans önskemål om fri passage till altandörren måste jag ha minst 2.5m mellan soffryggen och väggen bakom lyssningspositionen men framåt, mot högtalarväggen, är det flexibelt. Jag vet att det finns procentsatser som säger vid vilken avstånd man optimalt ska sitta i förhållande till längden på rummet men jag kan inte siffrorna. Hur långt ifrån högtalarväggen ska jag "ha huvudet" som en bra utgångspunkt?
Mitt problem är även att då rummet sett i lyssningsriktningen inte är så brett kan jag inte ha högtalarna så brett isär, utan jag gissar att 2.80 mellan akustiskt centra är max. Att då få till en bra 1.18 gör att jag hamnar nästan mitt i rummet, och jag har märkt att jämfört med bara 0.5-0,7m framåt eller bakåt äter den positionen en hel del bas. I ett rum med parkett (om än mattor) och gipsväggar är jag rädd om den bas som finns. Den är ren och utan större olinjäriteter, men nivån är sämre än i betongbunkrar..
Alldeles för nära högtalarväggen vill jag inte hamna heller, då mitten av väggen upptas av en 50" plasma-tv och även om den ger mycket fin bild på vettiga avstånd är den såklart ingen höjdare på en meters avstånd..
Fråga två handlar alltså om var Ni, som kan reglerna, hade placerat soffan i förhållande till högtalarväggen med hänsyn tagen till både stereobredd och bas.
Jag vet inte om det spelar roll men högtalarnas bafflar kommer att hamna 40-45cm ifrån vägg.

Tacksam för tips och ideer.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity...and I´m not sure about the universe."
-Albert Einstein

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-01-02 11:49

Här finns ett utmärkt program där man själv kan laborera med rum och placering av högtalare och lyssnare:

http://www.hunecke.de/english/calculators/loudspeakers.html

JohanR

Användarvisningsbild
Eldare

Inläggav Eldare » 2012-01-02 19:11

RJohan skrev:Här finns ett utmärkt program där man själv kan laborera med rum och placering av högtalare och lyssnare:

http://www.hunecke.de/english/calculators/loudspeakers.html

JohanR

Kul att labba med, men jag förstår inte riktigt hur det kan stämma. Bra placering, vilket är grönmarkerat, är lite svårtytt.. Oavsett var jag bestämmer lyssningsposition hamnar jag i ett gult (ok) fält med grönt runt omkring men jag kan aldrig justera in mig i det gröna fältet, utan min position fortsätter att vara gulfärgad med grönt omkring.. Märkligt, att man oavsett placering får gulfärg. Det borde ju bli bättre eller sämre. Vidare har jag en 130cm bred och 220cm hög öppning ut i hallen som påverkar frekvensgången i basen en hel del, och den kan jag inte lägga in i programmet.
Men intressant är det..

Nån som vet något bra sätt att räkna på sådant? Antingen via ytterligare mjukvara, eller en formel?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity...and I´m not sure about the universe."
-Albert Einstein

mangs

Inläggav mangs » 2012-01-03 13:46

För att svara på första frågan så är det dumt att placera högtalaren på en bänk med reflektioner i golvytan om det inte är så att högtalaren är konstruerade efter det ändamålet. Det som händer är att du får en tidig reflex som kommer ge utsläckningar av frekvenser samt en kanske något sämre ljudbild. Till syvende och sits handlar det ju ändå om hur du upplever det, du kanske gilalr ljudet men det blir säkerligen mindre korrekt i de flesta fall.

I det andra fallet så har jag hört siffran 38% från fram/Bakvägg. I ditt fall skulle det innebära:

antingen på 2,62m eller på 4,28meter från framväggen.

2,80*1,18= 3,3m

Om vi då placerar högtalarna så att baffeln befinner sig ca 1m från framväggen borde du kunna nå båda dessa ratios. Hur det låter är svårt att säga men det är ju bara att testa och se.

Lycka till!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-03 15:15

nja, jag anser nog att det är ganska riskfritt att ställa en liten topp ovanpå en bänk/baslåda om denne är av normal storlek, försök att för ditt innre se högtalarens spegelbild i bänken/baslådan när du ligger i soffan och lyssnar = syns det ens någon spegelbild?

det som skulle kunna påverka är väl i såfall baffelsteget form gissar jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-01-03 19:18

Har själv testat flera gånger att jämföra placering på bänk kontra stativ och det faller rätt väl ut med placering på bänk. Skulle i utopia inte ha dem på bänk men det är gäns till löjligt små skillnader sett till verkligheten.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Återgå till Generellt om hifi