Höra "absolut fas"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sztation

Höra "absolut fas"

Inläggav sztation » 2005-07-05 17:21

En gång då jag tyvärr inte kunde låta bli i ett hifisamtal hugga i den heliga kon och därför ställde mig tveksam till en person som sade sig höra stor förbättring när högtalaren fick stå på spikes gick personen till offensiv och frågade mig om jag kunde höra skillnad på absolut fas.

Dvs om ett pukslag låter annorlunda om man vänder på kablarna till högtalaren.
Jag ställde mig tvivlande (som vanligt) Personen hävdade kaxigt att t.o.m. hans morsa kunde höra skillnad. *gäsp*

Vi pratade vidare och kom in på om det är effektivare att skapa ett övertryck istället för ett undertryck. Och jag tyckte att efter ett övertryck borde komma ett undertryck.. fast det då skulle ha en annan linjäritet eventuellt?.. och hörbart för han eller hans morsa..? ja...

Jag känner att det är någon annan mindre god egenskap hos min kollega som sken igenom i detta samtalet. Eller kan han ha rätt där nånstans?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-07-05 17:26

Jag kan inte känna i öronen när jag åker bil i backig terräng eller flygplan att "nu trycker det inåt" eller "nu suger det utåt" efter en stigning eller sänka. Det trycker i öronen i båda fallen.
Det har nog inget med ljud att göra, kom jag på nu, men kanske...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-07-05 17:37

Det finns specialfall när man kan höra absolut fas "på riktigt". Det fann jag i en studie av saken, som jag gjorde så sent som för någr år sedan (det var ju annars huvudsakligen mellan 1978 och 1989 som jag ägnade mig åt psykoakustikforskningen).

I de allra flesta fall som studerat där folk anfört att de kan höra asolut fas har det dock kunnat visas, att de berott på kompination mellan den asymmetriska musiksignalen, och kvadratiska olinjäriteter i lyssningsanläggningen.

Hörs absolut fas väldigt lätt i en anläggning beror det alltså förmodligen på att ens anläggning uppvisar ganska hög andratonsdistosion (på enkla signaler).

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-05 18:01

IngOehman skrev:kompination mellan den asymmetriska musiksignalen, och kvadratiska olinjäriteter i lyssningsanläggningen.
Vh, iö

Sorry, jag förstår inte detta riktigt.
Kan du förklara på något utförligare sätt hade jag blivit glad. Jag är lättlärd :)

EDIT:såja.. en bild på när jag borstar tänderna inlagd också :)

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-05 18:14

paa skrev:Jag kan inte känna i öronen när jag åker bil i backig terräng eller flygplan att "nu trycker det inåt" eller "nu suger det utåt" efter en stigning eller sänka. Det trycker i öronen i båda fallen.
Det har nog inget med ljud att göra, kom jag på nu, men kanske...

Det man kanske ska se upp med är om det suger inåt skallen med ett undertryck. Då är det kanske dags att läsa en illustrerad vetenskap snabbt rakt igenom eller att fylla upp med något slags dämpmaterial.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-05 19:11

IngOehman skrev:Det finns specialfall när man kan höra absolut fas "på riktigt". Det fann jag i en studie av saken, som jag gjorde så sent som för någr år sedan (det var ju annars huvudsakligen mellan 1978 och 1989 som jag ägnade mig åt psykoakustikforskningen).

I de allra flesta fall som studerat där folk anfört att de kan höra asolut fas har det dock kunnat visas, att de berott på kompination mellan den asymmetriska musiksignalen, och kvadratiska olinjäriteter i lyssningsanläggningen.

Hörs absolut fas väldigt lätt i en anläggning beror det alltså förmodligen på att ens anläggning uppvisar ganska hög andratonsdistosion (på enkla signaler).

Vh, iö

Jag har blivit lätt förvirrad av de senaste trådarna om "fas"; jag har alltid trott att det är lätt att höra skillnad mellan rätt och fel fas. Dvs i den bemärkelsen som orsakas av t ex att man kopplat högtalarna fel. Som illustrerades av 70- och 80-talets testskivor (citat: "nu ska rösten komma från en obestämd plats i rummet" resp. "nu ska rösten komma från mitt emellan högtalaren"). När jag kopplade in min systers anläggning för ett antal år sedan hörde jag direkt vid musiklyssningen att jag kopplat dom fel (dvs "diffus" ljudbild ung.).

Har jag missförstått det hela ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RAL

Inläggav RAL » 2005-07-05 19:38

man skall höra skilnad på 180 grader annars är det något kraftigt fel. Däremot absolut fas hör man men fast inte alls lika tydligt.
Jag har testat mycket det senaste åren med just fasfel och konstaterat det samma som iö.
test kaniner har varit kamrater nofi intreserade som hifi.
oftast brukar det beskrivas som om att ljuden inte sitter på plats i ljudbilden när den annars är mycket exakt.

mvh stefan

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-05 20:47

i skrev:Jag har blivit lätt förvirrad av de senaste trådarna om "fas"; jag har alltid trott att det är lätt att höra skillnad mellan rätt och fel fas. Dvs i den bemärkelsen som orsakas av t ex att man kopplat högtalarna fel. Som illustrerades av 70- och 80-talets testskivor (citat: "nu ska rösten komma från en obestämd plats i rummet" resp. "nu ska rösten komma från mitt emellan högtalaren"). När jag kopplade in min systers anläggning för ett antal år sedan hörde jag direkt vid musiklyssningen att jag kopplat dom fel (dvs "diffus" ljudbild ung.).

I de där inspelningarna så är bara ena kanalen fasvänd, och det är, som du säger, väldigt lätt att höra. Det som diskuteras här är om man hör när man vänder båda kanalerna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-05 21:12

Svante skrev:
i skrev:Jag har blivit lätt förvirrad av de senaste trådarna om "fas"; jag har alltid trott att det är lätt att höra skillnad mellan rätt och fel fas. Dvs i den bemärkelsen som orsakas av t ex att man kopplat högtalarna fel. Som illustrerades av 70- och 80-talets testskivor (citat: "nu ska rösten komma från en obestämd plats i rummet" resp. "nu ska rösten komma från mitt emellan högtalaren"). När jag kopplade in min systers anläggning för ett antal år sedan hörde jag direkt vid musiklyssningen att jag kopplat dom fel (dvs "diffus" ljudbild ung.).

I de där inspelningarna så är bara ena kanalen fasvänd, och det är, som du säger, väldigt lätt att höra. Det som diskuteras här är om man hör när man vänder båda kanalerna.

OK, då förstår jag. Ska testa vid tillfälle med båda kanalerna "ur fas".
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-07-06 02:16

i skrev:OK, då förstår jag. Ska testa vid tillfälle med båda kanalerna "ur fas".

Återkom med resultatet!
  Utgår ifrån att du redan tagit reda på att ditt nuvarande system
faktiskt är "i fas", dvs att inte någon komponent redan
polaritetsvänder fonogrammets signal? :P

sztation:
Det har stått utförligare beskrivet av Ingvar i någon MoLt. Någon
som varit med längre kan säkert hjälpa dig med vilket nummer det
är. (Lyckades inte hitta ngt mha innehållsförteckningen på LTS-
sajten.)

Med mycket försiktig/osäker röst:
Men du förstår kanske att om anläggningen som sådan har
återgivningsfel som gör att (det här är antagligen allt för kraftigt
förenklat, men ändå) exempelvis positiva signaler lämnar
anläggningen (#) mer skadade än negativa - då kommer ju det att
inverka starkt på huruvida man hör skillnad när man kopplar om
polerna någonstans i kedjan.
  Nämligen, om vi t ex spelar upp ett icke-symmetriskt ljud (en
sinusvåg är symmetrisk), t ex den inspelade mänskliga rösten (vars
signal alltså ser klart annorlunda ut ovanför strecket jmf med under
strecket i ett oscilloskop/ljudbehandlingsprogram), då kommer ju
den icke-perfekta anläggningen att påverka signalen olika
beroende på vilken polaritet den har.

- Den icke-perfekta anläggningen kommer alltså inte att bete sig
som riktigt samma anläggning när man "spelar musiken uppåner"
(vilket i sig mycket sällan har någon betydelse), skulle man
nog kunna säga!?

#) Får man räkna in rummet i anläggningen? Det är ju också en
komponent vars olinjäriteter kan - om allt annat är perfekt - vara
avgörande för huruvida man hör skillnad på den absoluta fasen ...

- försiktig röst av -

Nej, usch, det är mycket bättre att du frågar någon annan eller
läser MoLt! Ber om ursäkt.

Undertecknad trodde att han förstod, men kan man inte förklara så
förstår man kanske inte riktigt ... fast just nu är man ju inte så
himla klar i skallen heller. :(

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-06 09:32

E skrev:
i skrev:OK, då förstår jag. Ska testa vid tillfälle med båda kanalerna "ur fas".

Återkom med resultatet!
  Utgår ifrån att du redan tagit reda på att ditt nuvarande system
faktiskt är "i fas", dvs att inte någon komponent redan
polaritetsvänder fonogrammets signal? :P

Det är ju bland annat detta jag undrar om man kan höra skillnad på.
Under samtalet med min kollega så sa han även något i mitt tyckte ganska absurt att det fanns inspelningar där sångrösten legat ur fas medan resten av orkestern var i fas. Då tyckte jag att det räckte ju att sångaren flyttade sig i avstånd till miken och därmed ändrar fasen (inte riktigt sant dock då "ovan och undersida" inte är samma). Men då sa han att det här inte gällde närmikning utan mer A/B mikning.. vilket dock jag inte tycker går ihop riktigt i resonamanget.

i skrev:sztation:
Det har stått utförligare beskrivet av Ingvar i någon MoLt. Någon
som varit med längre kan säkert hjälpa dig med vilket nummer det
är. (Lyckades inte hitta ngt mha innehållsförteckningen på LTS-
sajten.)

ok.. då väntar jag på nån som kan hjälpa mig :)
Med mycket försiktig/osäker röst:
Men du förstår kanske att om anläggningen som sådan har
återgivningsfel som gör att (det här är antagligen allt för kraftigt
förenklat, men ändå) exempelvis positiva signaler lämnar
anläggningen (#) mer skadade än negativa - då kommer ju det att
inverka starkt på huruvida man hör skillnad när man kopplar om
polerna någonstans i kedjan. *snip*

Aha, ja det förstår jag. Ok då är jag med. Ja, hans anläggning kan alltså vara trasig så att tom hans morsa hör felet. *hehehe* :)
Men om vi tänker oss att anläggningen är helt perfekt.
Kan örat då uppfatta skillnad på om membranet rör sig utåt i slaget eller tvärtom.
Och detta borde ju kanske ungefär vara som att höra skillnad i vilken sida om en trumma man står på tex.
(Jag tycker detta på något sätt verkar mer relevant för trumslag med höga peakar.)
Men vi kan även ta med om man kan höra skillnad på om man vänder fasen på en sångröst.

#) Får man räkna in rummet i anläggningen? Det är ju också en
komponent vars olinjäriteter kan - om allt annat är perfekt - vara
avgörande för huruvida man hör skillnad på den absoluta fasen ...

Japp, absolut. Upp till dig :)

OBS. Till alla för att undvika förvirring, det som menas i tråden här är när båda kanalerna har bytt fas, eller om man bara har en högtalare igång och med omvänd fas.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-07-06 23:23

Har detta något med saken att göra?

http://www.pcavtech.com/abx/abx_pola.htm

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-07-07 18:12

Thomas_A skrev:Har detta något med saken att göra?

http://www.pcavtech.com/abx/abx_pola.htm

Det verkar det göra.. men lite lite information vad som gjorts bara.

Återgå till Generellt om hifi